رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با مجموعه اقداماتی که طی سه سال و نیم اخیر در بخش صنعت لرستان انجام شده در سال 95 میزان صادرات استان به 234 میلیون دلار افزایش یافت که این میزان در مقایسه با سال قبل 21 درصد رشد را نشان می دهد.

محمد رضا صفی خانی روز چهارشنبه در گفت و گو مرور نیوز صادرات غیر نفتی را از شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: این شاخص به رشد و تعالی صنعت کمک می کند و زمینه ای برای تولید محصولات با کیفیت و رقابتی در استان است.
وی با اشاره به رشد منفی صادرات لرستان در سال 1392 در مقایسه با سال قبل آن گفت: این موضوع بیانگر وضعیت نامناسب صنعت لرستان در زمانی است که دولت تدبیر و امید استان را تحویل گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: در سال 91 براساس آخرین آماری که وجود دارد میزان صادرات لرستان 95 میلیون و 800 هزار دلار بود که این میزان درسال 1392 به 86 میلیون دلار کاهش یافت اما در سال 1393 این میزان به 95 میلیون دلار رسید.
وی اظهار کرد: میزان صادرات لرستان در سال 94 با رشدی 102 درصدی به 193 میلیون دلار افزایش یافت و در سال 95 با 234 میلیون دلار صادرات، رشدی 21 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد.
صفی خانی افزود: تمامی این موارد بیانگر رشد و توسعه صنعت و اقتصاد استان لرستان در سه سال و نیم فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان است.
وی با بیان اینکه صادارت لرستان از خام فروشی خارج شده است، گفت: در سال 88 میزان 74.5 درصد از صادارت لرستان مواد معدنی یعنی خام فروشی بود که این میزان طی سال های اخیر کاهش یافته است.
صفی خانی افزود: میزان خام فروشی در سال 89 به 75 درصد، سال 90 به 83.5 درصد و در سال 95 به 91 درصد رسید یعنی از میزان 234 میلیون دلار صادرات استان در سال 95 میزان 91 درصد صادرات صنعتی، 1.5 درصد صادرات معدنی و 7.5 درصد صادرات کشاورزی بوده است.

** صادرات محصولات لرستان به 44 کشور جهان
وی گفت: هم اکنون محصولات استان لرستان به بیش از 44 کشور جهان صادر می شوند که این اتفاق یکی از مهمترین دستاورهای دولت یازدهم در راستای رونق و توسعه اقتصادی لرستان به شمار می رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید 172 جلسه با 778 مصوبه در سال 95 تشکیل شد که466 مصوبه از این تعداد یعنی 60 درصد اجرا شد.
وی اظهار کرد: تعدادی از مصوبات اجرا نشده مشکل از متقاضی بود و تعدادی مشکل از دستگاه های اجرایی بود و تعدادی نیز هم اکنون در دست اجرا قرار دارد.
وی با بیان اینکه ستاد تسهیل رونق تولید یکی از شاخص های مهم ارزیابی استان ها است، افزود: در مقایسه بین سال های 95 و 94 رشد 33 درصدی در خصوص تعداد جلسات، 40 درصدی در خصوص تعداد مصوبات و رشدی 45 درصدی در خصوص مصوبات اجرا شده دیده می شود.
صفی خانی گفت: در سال 95 اقدامات مطلوبی در راستای رونق و توسعه استان انجام شده که باید در سال 96 با برنامه های عملیاتی پیگیری شوند تا به نتیجه مطلوب مورد انتظار دست یافت.
وی افزود: مهمترین و موثرترین راه وارد شدن سرمایه و منابع جدید به استان است تا بتوان ثروت و رفاه در استان ایجاد کرد و به عبارتی باید پیگیر افزایش ارزش افزوده بخش صنعت لرستان باشیم.
صفی خانی پروانه های بهره برداری را از مهمترین ملاک ها در ارزیابی صنعتی استانها برشمرد و اظهار کرد: در سال گذشته در این زمینه به لحاظ تعداد 14.5 درصد نسبت به سال 94 رشد داشتیم و در سرمایه یکهزار و 856 درصد رشد و در اشتغال 145 درصد در زمینه صدور پروانه های بهره برداری رشد وجود داشته است.
وی اقدامات انجام شده را نشان از فعال شدن صنعت لرستان دانست و افزود: طی سه و نیم سال اخیر به ظرفیت های واحدهای تولیدی و توسعه ای استان لرستان توجه خاصی شد و این خودباوری ایجاد شد که با تلاش و تعامل و همکاری می توان از ایده های مختلف در راستای رونق استان بهره گرفت.
استان لرستان با توجه به داشتن ظرفیت های فراوان در سال 1395 به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شد.