نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی دقیق ابعاد حادثه ریزش معدن زمستان یورت در استان گلستان شد.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا ابراهیمی با اشاره به آخرین وضعیت حادثه انفجار و ریزش معدن زغال سنگ زمستان یورت در شهرستان آزادشهر در استان گلستان ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه گفت: این اتفاق همه ما و مردم را داغدار کرد و غم بزرگی را بردل خانواده ها نشاند.

وی افزود: از ساعات اولیه این انفجار که به دلیل متساعدشدن گاز اتفاق افتاد،بسیاری از افرادی که در داخل معدن بودند دچار گاز گرفتگی شدند و به همین دلیل بسیاری از افرادی که تاکنون در این حادثه جان باختند برای امداد رسانی و نجات کارگرانی که در داخل معدن محبوس شده بودند، رفته بودند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنده روز گذشته در مراسم ترحیم یکی از جانباختگان حادثه شرکت کردم که این فرد، در 5 مورد جان مصدومان حادثه را نجات داده و بعد از آن جان خود را از دست داده بود.

بازدید هیاتی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از معدن حادثه دیده زمستان یورت آزادشهر

وی با بیان اینکه در این کارگران اوج مظلومیت و ایثار را مشاهده می کینم، تصریح کرد: این معدنکاران برای بدست آوردن رزق حلال و توسعه و اشتغال کشوربا حداقل درآمد مشغول کار بودند به طوری که نه بیمه و نه امکانات درست و حسابی داشتند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ضریب ایمنی محل کار کارگران معدن زغال سنگ زمستان بالا نبوده افزود: این کارگران 12 ساعت در روز و در سخت ترین شرایط کار می کردند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استاندار در محل حادثه حضور دارد و مدیریت بحران را با تلاش شبانه روزی انجام داده و می دهد، افزود: از خراسان شمالی و استان سمنان نیز نیروهای امدادی به کمک آمده اند و عده ای از محبوس شدگان هنوز در داخل معدن گرفتار هستند که ابتدا تمام تلاش مان این است که این افراد اگر مصدوم هستند نجات پیدا کنند و اگر جان خود را از دست داده اند؛پیکرشان از داخل معدن خارج شود.

وی با تاکید براینکه در گام بعدی باید کاری کنیم که خانواده های جانباختگان این حادثه دغدغه ای نداشته باشند،خاطرنشان کرد: متاسفانه این خانواده های کارگری در طول سال با مشکلات بیمه ای مواجه بوده و گزارش هایی رسیده که نشان می دهد پیمانکار سه ماه در سال برای برخی از این افراد هزینه بیمه واریز کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بیمه برخی از این کارگران با شغل آن ها غیرمرتبط بوده و به عنوان نمونه بیمه آرایشگری برای آن ها درنظر گرفته شده است که واقعا جای تعجب دارد، از این رو انتظار داریم کمیته ای حقیقت یاب برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل شود،چراکه این حادثه، حادثه مهیبی در کشور بود و باید همه پای کار باشند.

وی در ادامه تصریح کرد:ما از مقام معظم رهبری می خواهیم که به بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کنند که جانباختگان این حادثه جزو شهدا محسوب شوند و این خواست خانواده جانباختگان و مردم استان گلستان است که امیدواریم اجرایی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص قصور احتمالی در این حادثه و عدم وجود دستگاه گازسنج برای تشخیص نشت گاز در فضای معدن گفت:به نظر می رسد که دستگاه گازسنج وجود نداشته اما پیمانکار می گوید چنین دستگاهی وجود داشته و به همین دلیل است که می گوییم کمیته حقیقت یابی برای بررسی دقیق حادثه از سوی دولت، قوه قضائیه و مجلس تشکیل شود تا با پیگیری این حادثه برخی از آلام و دردهای مردم کاهش یابد.