مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به دلایل عدم اجرای آبیاری نوین در 57 هزار هکتار از اراضی استان، گفت: با وجود تصور موجود، دلایل در این حوزه اقتصادی نیست.

عباس صالحی در گفت‌وگو با مرور نیوز، اظهار کرد: طی چند سال گذشته سالانه حدود هزار و 500 هکتار از اراضی باغ و زراعت استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار می‌گرفت، اما سال گذشته دو هزار و 100 هکتار از اراضی استان تحت پوشش این آبیاری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات بند "د" تبصره چهار قانون بودجه سال گذشته، تاکنون 35 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری نوین به استان تخصیص داده شده است، گفت: آبیاری نوین شامل آبیاری قطره‌ای، کم‌فشار، کلاسیک و ماشین‌های آبیاری می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص روش توزیع اعتبار، عنوان کرد: برای سطوح مختلف آبیاری مبالغ متفاوت در نظر گرفته می‌شود. به ازاء هر هکتار آبیاری کم‌فشار سه‌ میلیون و 200 هزار تومان، ماشین‌های آبیاری 6 میلیون تومان، سیستم‌های موضعی مانند قطره‌ای هفت میلیون تومان و کلاسیک ثابت(بارانی) پنج میلیون تومان به عنوان یارانه به کشاورز اعطا می‌شود.

صالحی با بیان اینکه این مبلغ بلاعوض کل هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین را پوشش نمی‌دهد و حدود 15 تا 40 درصد هزینه را کشاورز باید هزینه کند، عنوان کرد: مراحل انجام کار به این صورت است که کشاورز تقاضای اجرای طرح را ارائه می‌دهد، پرونده بررسی و به نظام مهندسی سازمان ارجاع داده می‌شود، بعد از این مرحله طراح زمین را مورد بررسی قرار می‌دهد و براساس شرایط موجود و الگوی کشت طرح مناسب به کشاورز پیشنهاد داده می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن با حضور کارشناسان مرتبط، کمیته فنی آبیاری تحت فشار تشکیل و کشاوز به بانک مورد نظر معرفی می‌شود و بر اساس شرایط به او یارانه تعلق می‌گیرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در آبیاری سنتی به ازاء هر هکتار به طور متوسط یک لیتر در ثانیه آب مصرف می‌شود، اما در آبیاری بارانی به ازاء هر هکتار نیم لیتر در ثانیه، قطره‌ای چهار دهم لیتر و قطره‌ای پسته سه دهم لیتر در ثانیه آب مصرف می‌شود، همچنین در آبیاری تحت فشار بهره‌وری آب حدود 50 درصد افزایش می‌یابد که این موضوع با توجه به شرایط آبی کشور بسیار حائز اهمیت است.

صالحی با تاکید بر این نکته که برای مجهز شدن اراضی استان به سیستم آبیاری نوین راه بسیاری مانده که باید طی شود، عنوان کرد: در استان مرکزی حدود 150 هزار هکتار از اراضی قابلیت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را دارد که اجرای آبیاری نوین در 57 هزار هکتار از این اراضی باقی مانده است.

وی در رابطه با دلایل عدم اجرای آبیاری نوین در این میزان از اراضی استان، گفت: علیرغم تصور موجود، دلایل در این حوزه اقتصادی نیست. در طرح آبیاری نوین اجرای طرح به صورت مشاعی نیز در نظر گرفته شده، به این طریق که 5 نفر متقاضی با زمینی به وسعت حداقل 10 هکتار برای این نوع آبیاری می‌توانند متقاضی شوند که در این شرایط تمام هزینه اجرای طرح را دولت می‌پردازد، پس دلیل اقتصادی نمی‌تواند در این خصوص مطرح باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر زمین‌های باغی و کشاورزی استان مشکل مالکیت زمین به دلایل مختلف را دارند و این موضوع مهم‌ترین عامل اجرا نشدن طرح در این اراضی است.

صالحی افزود: از طرفی نسبت به شرایط آبی موجود اطمینان وجود ندارد و تصور بر این است که در صورت صرف هزینه احتمال نبود آب در سال‌های آینده وجود دارد. تعدادی از شهرستان‌ها مانند شازند نیز منابع آبی مناسبی در اختیار دارند و با این تصور که آب به حد نیاز در اختیار است و نیازی به اجرای این طرح نیست، از اجرای سیستم آبیاری نوین استقبال نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه چند سالی یارانه آبیاری تحت فشار قطع شده بود و این موضوع نیز دیگر دلیل اجرا نشدن سیستم آبیاری تحت فشار در برخی از اراضی بود که البته دو سال قبل این یارانه دوباره برای این بخش منظور شد.