استاد دانشگاه کردستان و کارشناس مسائل شهری گفت: شهر خوب نیازمند مدیریت شهری کارآمد و آشنا به مسائل شهری بوده و یک شهردار باید قبل از هر چیز دارای دیدگاه اجتماعی و فرهنگی باشد.

به گزارش مرور نیوز، کیومرث ایراندوست افزود: ویژگی های یک شهردار در مجموع در 2 حوزه عمومی و تخصصی قابل بررسی است که در حوزه عمومی باید دارای توان های فردی و حرفه ای باشد که بخشی اکتسابی و بخشی نیز شخصی و خصوصی است.
وی اظهار کرد: در حوزه تخصصی نیز شهردار قرار است مدیر شهر باشد و این شهر به عنوان یک سیستم پویا دارای ویژگی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فنی است که شهردار باید بر این موارد مسلط بوده و دارای فکر، نوآوری، اندیشه و دانش علمی کافی باشد.
رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان ادامه داد: قرار نیست شهردار در تمامی زمینه ها تخصص داشته و کارشناس و خبره باشد اما لازم است که از اطلاعات کافی برخوردار بوده و بتواند از نیروهای خبره در حوزه های مختلف استفاده کند.
وی افزود: در برخی از محافل برداشت این است که شهردار حتما دارای تخصصی فنی باشد در حالی که این برداشت صحیح نیست و در کشورهای خارج و کلان شهرهای آن، شهردار دارای تحصیلات در زمینه های مختلف سیاست، علوم اجتماعی و غیره است.
این کارشناس مسایل شهری اظهار کرد: شهر یک مکان اجتماعی است پس باید شهردار آن در مرحله اول دارای دیدگاه فرهنگی و اجتماعی بوده و پس از آن فن سالار باشد.
وی بیان کرد: هر چه شهر بزرگتر باشد تا به کلان شهر برسد قطعا شهردار آن باید توانایی های متعددتر و غنی تر هم در زمینه تخصصی و هم در زمینه عمومی داشته باشد.
ایراندوست در ادامه با بیان اینکه مدیریت کردن یک شهر به عنوان یک نهاد اقتصادی و اجتماعی باید با تدبیر باشد گفت: اگر شهردار نتواند شهر را در زمینه های مختلف سامان دهد ضرر آن گریبان شهر را خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه شهردار باید آینده نگر بوده و فقط به زمان حال توجه نکند افزود: در حوزه مدیریت شهری بحثی با عنوان 'همگرایی شایسته شهری' وجود دارد که دارای شاخص هایی همانند پاسخگویی، مشارکت پذیری و شفافیت است و یک شهردار باید این ویژگی ها را داشته و در سیستم شهرداری ها بر این مسیر گام نهد.