مدیر موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: موزه عصارخانه شاهی از طرف ایکوم به‌عنوان برترین موزه کشور در بخش پژوهش معرفی شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ، محمد معماریان اظهار داشت: در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر ارشاد، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس ایکوم و چندی دیگر از مسئولان کشور در خانه هنرمندان تهران برگزار شد، موزه عصارخانه شاهی اصفهان، برترین موزه کوچک دولتی در بخش پژوهش معرفی شد و جایزه اول را به خود اختصاص داد. همچنین این موزه در چهار بخش دیگر مورد تقدیر گرفت.

وی درباره کسب این افتخار افزود: سازمان ایکوم یکی از سازمان‌های جهانی به شمار می‌رود که سالیانه به بررسی موزه‌های جهان می‌پردازد، پس از فراخوان این مرکز عملکرد یک‌ساله موزه برای داوری ارسال شد و انتخاب و داوری ایکوم بر اساس شاخصه علمی مشخص صورت گرفت.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگ عامه و مشاغل سنتی اصفهان دلیل موفقیت عصارخانه در بخش پژوهش را عملکرد این موزه دانست و بیان کرد: در سال گذشته موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در بخش پژوهش به گردآوری تاریخ شفاهی اقدام کرد.

وی ادامه داد: 15 جلد کتاب حاصل تحقیق و پژوهش این مرکز بود، تولید فیلم‌های مشاغل و تولید فیلم‌های تاریخ شفاهی و برگزاری همایش‌های پژوهشی عوامل برتری این موزه در سطح کشور بود.

معماریان گفت: موزه عصارخانه شاهی به‌عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه و مشاغل سنتی اصفهان دست به این پژوهش‌ها زد و توانست این اتفاق را رقم بزند و در سال گذشته توانست عملکرد خوبی از خود نشان داد.

وی افزود: مطالعات فرهنگ عامه و آنچه در حول این مأموریت اتفاق می‌افتد از حوزه پژوهش در تولید کتاب‌ها با محتوای مختلف در مبحث شناخت بهتر آداب و رسوم مردم اصفهان شکل می‌گیرد.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگ عامه و مشاغل سنتی اصفهان در مورد تاریخ شفاهی مشاغل اصفهان گفت: در بخش تاریخ شفاهی به ثبت واقعیات تاریخ گذشته پرداختیم، این تاریخ در ذهن مردم اصفهان محفوظ است، خاطرات شفاهی بازار را استخراج کردیم و یک پژوهش گسترده و بزرگ در عرصه تاریخ مردم اصفهان رقم زده شد و همایش‌ها و فیلم‌هایی در این حوزه تولید شد که بر روی شناخت و ثبت تاریخ مشاغل سنتی اصفهان صورت گرفته است.