فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از دستگیری دو حفار غیر مجاز و کشف دستگاه فلزیاب در شهرستان فارس و کشف 12 قلم اشیای باستانی خبر داد.

 به‌گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سرهنگ محسن زمانی با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ دو حفار غیرمجاز در بافت قدیم شهرستان فارسان دستگیر و یک دستگاه فلزیاب در این عملیات کشف شد که پرونده قضایی برای این حفار غیرمجاز تشکیل و و به دستگاه قضایی ارجاع داده شد.

وی افزود: دستگیری یک نفر حفار غیرمجاز در بافت تاریخی شهرستان کیار و کشف 12 قلم اشیای باستانی و دستگیری یک حمل‌کننده دستگاه فلزیاب از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از آثار تاریخی و میراث باستانی در استان طی هفته گذشته بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: براساس ماده 562 قانون جرایم علیه مواریث فرهنگی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب جرایم محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال خواهد شد.

وی اظهار کرد:ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری نیز به ‌نفع سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و  دولت خواهد بود.

زمانی خاطرنشان کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.