در جریان دوره ای بازدید از پروژه های در دست اجرای عمران شهری کرمان، استاندار کرمان به همراه برخی معاونین و متولیان امور شهری ضمن ارزیابی پیشرفت کارها به لحاظ کمی و کیفی اقدام به افتتاح محور گلبازخان و آغاز عملیات اجرایی پروژه پیاده راه میدان توحید (ارگ ) کرد.

به گزارش مرور نیوز، استاندار کرمان عصر پنجشنبه در آئین آغاز رسمی عملیات پیاده راه ارگ گفت : به سرانجام رسیدن این پروژه به همراه تکمیل دیگر طرحهای در دست اجرا در این شهر و نیز آغاز عملیات بازگشایی محور فتحعلیشاهی در آینده ای نزدیک از سوی اداره کل راه و شهرسازی که در دستور کار می باشد می تواند محور گردشگری کم نظیری را در کشور و در استان کرمان بوجود آورد.
استاندار همچنین از روند پیشرفت پروژه های مرمت و بازسازی حمام ظهیرالدوله (ابراهیم خان) و کاروانسرای گنجعلیخان بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت فیزیکی این پروزه های تاریخی قرار گرفت و بر سرعت بخشی به اجرای این پروژه ها تاکید کرد.
علیرضا رزم حسینی در حاشیه بازگشایی پروژه گلبازخان با اشاره به فضلیت ماه مبارک رمضان، اظهار داشت : گرچه در ماه مبارک رمضان ماموریت ها به شهرستان ها از سوی مدیران و مسئولان کاهش می یابد، ولی مدیران پا در رکاب این استان تلاش کرده اند که در سراسر سال سرکشی از شهرستان ها به منظور رفع مشکلات مردم مداوم باشد.
رزم حسینی یکی از سیاست های دولت یازدهم در استان کرمان را احیا و مرمت مرکز و بافت کهن شهر کرمان بمنظور توسعه گردشگری و رسیدن به وضعیت مطلب به لحاظ جذب گردشگر عنوان کرد.
وی گفت : در شهر کرمان محور گردشگری میدان ارگ به بازار بزرگ کرمان و در ادامه به میدان شهداء در دولت یازدهم تعریف گردیده که احیای بازار بزرگ کرمان با تلاش و اهتمام ویژه مدیران، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان ، بازاریان و کسبه بطور مداوم ادامه دارد که امیدواریم گه کار این محور تا پایان سال جاری تکمیل به اتمام نهایی برسد.
استاندار کرمان ضمن قدردانی از کلیه دستگاه های اجرایی استان که در بازگشایی محور گلبازخان همت کرده اند، گفت: با بازگشایی محور گلبازخان معبر خوبی برای استفاده مردم ایجاد شده است و همچنین میدان ارگ که محور تاریخی می باشد، به پیاده راه تبدیل و از حالت فلکه بودن خارج می شود.
رزم حسینی با اشاره به اینکه اجرای عملیات پیاده راه میدان ارگ می تواند محور گردشگری کم نظیری را در کشور در استان کرمان ایجاد نموده و مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: طرح های دیگری همچون آغاز عملیات بازگشایی محور فتحعلیشاهی در آینده ای نزدیک از سوی اداره کل راه و شهرسازی در دستور کار می باشد.
وی با تاکید براینکه اقدامات صورت گرفته در محور تاریخی بازار بزرگ کرمان بدون همکاری و مشارکت کسبه و بازاریان امکان پذیر نبود، افزود: در این مدت که احیا و مرمت بازار صورت گرفت، مشتریان بازار بزرگ کرمان تغییر پیدا کرد و با افزایش حجم گردشگران داخلی و خارجی رونق به بازار بازگشت لذا انتظار می رود بازاریان و کسبه همچنان پای کار باشند.
استاندار کرمان با اشاره به یکی از صورتجلسات که منجر به احیا و مرمت کاروانسرای گنجعلی خان گردید، یادآورشد: اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی نشان از آن دارد که می توان حجم اشتغالزایی را در استان افزایش داد، به گونه ای که هم اکنون بیش از 90 نفر به صورت مستقیم در کاروانسرای گنجعلیخان مشغول به فعالیت می باشند.
رزم حسینی با تاکید براینکه پروژه های میراث فرهنگی استان کرمان همچون حما ظهیرالدوله (ابراهیم خان) توسط بخش غیردولتی در حال احیاء و مرمت می باشند، تصریح کرد: با تولید و عرضه مستقیم صنایع دستی می توان بازار بزرگ کرمان را سرزنده و پررونق کرد.
وی با اشاره به اینکه ادامه این روند می تواند تحولی عظیم را طی یکسال آینده برای کرمان رقم بزند، خاطرنشان کرد: پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در حال پیگیری است و برغم اینکه مطالبات سنگینی وجود دارد اما پروژه ها براساس برنامه زمانبندی در حال پیشروی است.
نماینده عالی دولت همچنین یادآورشد: پروژه متروی شهر کرمان نیز طی سال جاری کلید خواهد خورد.

****28 میلیارد تومان هزینه تملکات صورت گرفته محور گلبازخان
شهردار کرمان نیز در حاشیه این آئین با اشاره به اینکه بازگشایی محور گلبازخان براساس دستور استاندار کرمان و همت دستگاه های اجرایی استان صورت پذیرفت، گفت: طول خیابان گلبازخان 360 متر مربع و عرض آن 26 متر مربع می باشد.
به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی استانداری فارس علی بابایی افزود: برای بازگشایی محور گلبازخان 45 ملک از سوی شهرداری کرمان خریداری و 12 هزار متر مربع به ارزش 28 میلیارد تومان تملک صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تهیه طرح گردشگری میدان ارگ نیز توسط مشاور در حال انجام است، یادآورشد: طی هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از حفاری میدان ارگ، ایجاد سنگ فرش میدان ارگ متوقف شده است.
شهردار کرمان با اشاره به اینکه مرمت و احیای بام طاق ها و ستون های میدان ارگ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کف سازی توسط شهرداری کرمان اجرا خواهد شد، تصریح کرد: بحث های ترافیکی میدان ارگ نیز به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد.
این گزارش حاکیست ،استاندار کرمان همچنین از روند پیشرفت پروژه احیا و مرمت حمام ظهیرالدوله (ابراهیم خان) با زیربنای 760 متر مربع که دو ماه گذشته طی تفاهم نامه ای از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده بود، بازدید کرد.
این بنای تاریخی که قرار است تا پایان سال جاری با برآورد هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان به اتمام برسد، مقرر گردیده پس از مرمت و بازسازی به کارگاه و نمایشگاه طلا و نقره تبدیل شود.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان همچنین ضمن بازدید از بازار بزرگ کرمان و گفتگوی صمیمی با کسبه و بازاریان، از کاروانسرای گنجعلیخان که عملیات احیاء و بهسازی آن طی دستور استاندار کرمان هشت ماه گذشته آغاز و در ایام نوروز امسال به اتمام رسیده بود، بازدید کرد.
با احیای این مجموعه تاریخی که در ایام نوروز با استقبال قابل توجه گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده بود، 60 غرفه جهت فعالیت صنعتگران حوزه صنایع دستی با حضور هنرمندان آغاز و تاکنون برای بیش از 90 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.
براساس این گزارش در این غرفه ها محصولات صنایع دستی کرمان تولید و سپس به مشتری عرضه می شود که توانسته است رونق را به این مجموعه بازگرداند.