معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: تولیدات صنایع دستی استان تاکنون موفق به کسب 7 نشان یونسکو و 37 نشان ملی مرغوبیت کالا شده است.

به گزارش مرور نیوز، مهرداد رئیسی روز شنبه به مناسبت روز ملی صنایع دستی افزود: تولیدات صنایع دستی استان در رشته های احجام فلزی، نمد، قفل و انبر فولادی موفق به کسب نشان یونسکو شده است.
وی تصریح کرد: همچنین 9 رشته صنایع دستی استان از جمله گلیم بافی، خورجین بافی، ساخت عروسک محلی بازبازک، بافت چوخا، بافت عروسک لیلی،قالی بافی محلی و آهنگری سنتی در فهرست ملی آثار معنوی به ثبت رسیده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: امسال در دو مرحله استانی و ملی، تولیدات صنایع دستی هنرمندان استان برای کسب نشان ملی مرغوبیت کالا مورد ارزیابی قرار می گیرد که هریک از هنرمندان می توانند 2 اثر از خود که دارای شاخص هایی از جمله نو بودن، کاربردی بودن، بهره گیری از مواد اولیه بومی و مناسب بودن قیمت تمام شده باشد، ارائه دهند.
رئیسی، آموزش و تولید صنایع دستی در مناطق محروم روستایی را مهمترین برنامه این اداره کل در سال جاری اعلام کرد و گفت: با این اقدام نه تنها برخی از رشته های صنایع دستی بومی استان احیا می شود بلکه زمینه برای ایجاد شغل و رونق تولید نیز فراهم می شود.
وی از صادرات 250 هزار دلار تولیدات صنایع دستی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: پیش بینی می شود امسال در حدود 400 هزار دلار صادرات صنایع دستی از استان انجام شود.
رئیسی، برگزاری نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی، ارائه تسهیلات به متقاضیان، راه اندازی کارگاه ها و مجتمع های تولیدی، صدور مجوز و افزایش رشته های تحصیلی صنایع دستی در دانشگاه های استان را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی برشمرد.
قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفلسازی و خاتم از مهمترین صنایع دستی این استان به شمار می رود که فعالیت در رشته های قالی بافی، گلیم بافی و نمد از عمومیت بیشتری برخوردار است.
چهارمحال و بختیاری از جمله مناطقی است که به سبب وجود اشکال متنوع شیوه زندگی در این استان دارای صنایع دستی حوزه عشایر کوچرو، عشایر اسکان یافته، روستاییان و اقشار شهرنشین است.