معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: صنایع دستی یکی از ابزار انتقال و گسترش فرهنگ است و فرهنگ و هویت ملی کشورها و روحیه مردم آن منطقه را به نمایش می­گذارد.

به گزارش مرور نیوز، «غلامرضا فرخی» به‌مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی گفت: ایران از سال 1347 (1986 میلادی) توسط سازمان صنایع دستی ایران به عضویت شورای جهانی صنایع دستی و به تبع آسیایی بودن به عضویت مجمع آسیا و اقیانوسیه شورا درآمد.

وی یکی از اهداف این شورا را حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن به صورت رکن عمده­ای از حیات فرهنگی ملت­ها عنوان کرد و افزود: صنایع دستی می­تواند همبستگی­ را میان صنعتگران دستی در سراسر جهان به وجود آورد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برنامه های هفته صنایع دستی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از رشته‌­های شاخص و بومی استان به صورت تولید زنده را نام برد و گفت: این نمایشگاه به صورت فضای ورک شاپ در 6 رشته گلیم بافی، پته دوزی، شال بافی، حصیر بافی، سنگ­های قیمتی و نیمه قیمتی به صورت تولید زنده برگزار خواهد شد.

فرخی دیدار و تجلیل از پیشکسوتان صنایع و هنرهای سنتی، تبلیغات محیطی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با همکاری شهرداری برای معرفی ظرفیت­ها و پتانسیل­های صنایع دستی استان از جمله گلیم سیرجان که در آستانه ثبت جهانی است و معرفی کاروانسرای گنجعلیخان به عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی را نیز از دیگر برنامه­های در نظر گرفته شده در هفته صنایع دستی عنوان کرد.

وی در ادامه یکی دیگر از برنامه­‌های روز جهانی صنایع دستی را بازدید از روند پروژه جهانی سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم نام برد و افزود: ثبت ملی گلیم سیرجان از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری طی یک نامه به استاندار ابلاغ شده است و کارهایی نیز در حیطه ثبت جهانی انجام شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: ثبت ملی رشته سیس بافی شرق استان منطقه بم، فهرج، نرماشیر و ریگان که از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور به استان ابلاغ شده است و نیز گزارش تصویری از بازارچه صنایع دستی با همکاری صدا و سیما از دیگر برنامه های هفته صنایع دستی در استان کرمان می باشند.

فرخی در رابطه با برگزاری بازارچه­های صنایع دستی در سطح استان گفت: بازارچه­‌ها در ایام نوروز و تعطیل فرصت خوبی برای عرضه و معرفی صنایع­‌دستی به خصوص گردشگران خارجی می­‌باشند که در نوروز امسال در مجموع 565 غرفه در 25 مکان از جمله یخدان مویدی، ارگ بم و ارگ راین داشتیم که تمامی این مکان­‌ها قابلیت جذب گردشگر را نیز داشته­‌اند.

وی میزان فروش غرفه‌­های صنایع دستی در نوروز 96 را بالغ بر 6 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نسبت به نوروز 95 حدود 10 درصد رشد را داشته­‌ایم.

وی همچنین گفت: هر ساله نمایشگاه سراسری صنایع دستی با بیش از 130 غرفه در دستور کار معاونت صنایع دستی است که برگزاری این نمایشگاه همچون سال گذشته در ایام بهمن ماه در دستور کار میراث قرار دارد.

فرخی تعداد آموزش دیده های صنایع دستی در زمینه های شاخص بومی استان چون گلیم بافی، پته دوزی، معرق و مشبک را در سال 95 تعداد 6 هزارو 603 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد افراد آموزش دیده آماده و جذب بازار کار هستند که با حل شدن مشکلات بازار کار و در اختیار دادن تسهیلات و بیمه کردن این افراد توسط ارگان های مربوطه می توان آن ها را به سبد اشتغال استان اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 از محل اعتبارات مشاغل خانگی 572 نفر مجوز شاغل مستقل صادر کردیم که رقمی بالغ بر 22 میلیارد 880 میلیون ریال تسهیلات تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سه تفاهم نامه پته، مس و حصیر با ستاد اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در حال انعقاد است گفت: استاندارد آموزشی گلیم شلیکی پیچ نیز در سال جدید جهت ارائه به مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای تدوین شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پایان گفت: صنایع دستی یکی از ابزار انتقال و گسترش فرهنگ است و فرهنگ و هویت ملی کشورها و روحیه مردم آن منطقه را به نمایش می­گذارد.