مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ساعت کاری ادارات در هر شهر استان بر اساس افزایش دما بین 47 تا 50 درجه یا بیشتر از 50 درجه بین یک تا 2 ساعت کاهش می یابد.

به گزارش مرور نیوز غلامرضا اربابی اظهار داشت: موضوع کاهش و تقلیل ساعت کار ادارات با افزایش شدید گرما در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به ریاست استاندار مطرح و قرار بر استعلام از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران و فرمانداری ها شد.
وی ادامه داد: با جمع بندی نظرات مختلف و تایید استاندار سیستان و بلوچستان در نهایت مقرر شد در روزهایی که دمای هوا بین 47 تا 50 درجه است پایان ساعت کار ادارات یک ساعت و در روزهایی که دما بیش از 50 درجه است 2 ساعت زودتر باشد.
وی افزود: با توجه به افت ولتاژی که در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در چند وقت اخیر به دلیل گرمای شدید هوا داشتیم با هدف مدیریت انرژی در ادارات و انتقال این انرژی برای مصرف شهروندان این تصمیم گرفته شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ساعت آغاز ادارات هیچ تغییر نکرده و فقط به دلیل اینکه پیک مصرف انرژی بین ساعت 12 تا 15 است زمان پایان ادارات با افزایش دما در حد 47 درجه به بالا کاهش می یابد.
اربابی افزود: هر شهری که در سیستان و بلوچستان با این وضعیت مواجه شود این دستورالعمل برای آن قابلیت اجرا دارد.
وی اظهار داشت: تمام دستگاههای امدادی سیستان و بلوچستان با افزایش شدید گرمای هوا در حالت آماده باش کامل هستند تا در صورت بروز حوادث ناشی از گرما به مردم خدمات رسانی کنند.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: گرمای هوا از روز چهارشنبه تا پایان هفته جاری در سراسر استان به اوج خود می رسد به گونه ای که در برخی نقاط دما به بیش از 50 درجه نیز افزایش می یابد.
علی ملاشاهی اظهار داشت: در این مدت در شهرستان های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دمای هوا نزدیک به 50، در ایرانشهر و دلگان به بیش از 50 درجه، در زاهدان و خاش به حدود 43 و در میرجاوه، نصرت آباد و بزمان به حدود 45 تا 48 درجه سلسیوس می رسد.
استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.