رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان مرکزی گفت: کیفیت پایین وقیمت تمام شده بالای محصولات تولیدی در استان نسبت به مشابه خارجی، قدرت رقابت پذیری در بازار هدف را کاهش داده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا جعفری پیش از ظهر شنبه در حاشیه جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نوزدهمین جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت عوامل اساسی که موجب مشکلاتی در حوزه صادرات شده، توسط فعالان بخش خصوصی و اقتصادی استان مرکزی مطرح شد .

وی افزود: استان مرکزی ازجمله استان های صنعتی کشور است که با وجود ظرفیت و توان بالایی، نتوانسته از تمامی پتانسیل های موجود استفاده کند و این موضوع از دغدغه های صنعت استان مرکزی است .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: مطالبی که در نوزدهمین جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت استان مرکزی توسط فعالان بخش خصوصی و اقتصادی استان مطرح شد پیرامون همین موضوع شکل گرفت .

جعفری خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم به بازارهای هدف دست پیدا کنیم، بررسی دو موضوع اصلی یعنی قیمت تمام شده و دیگری کیفیت محصولات تولیدی باید در دستور کار و مدنظر قرار بگیرد که این دو مورد ازجمله خواسته های فعالان بخش خصوصی استان است .

وی تصریح کرد: برای اینکه محصول کیفی و رقابت پذیری را روانه بازار صادرات کنیم، می بایست در ساختار صنعت استان تجدید نظر شود، چرا که صنعت استان فرسوده است .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود گفت: موضوع قیمت تمام شده بالای محصولات تولیدی برای صادرات نسبت به مشابه خارجی، موضوع هزینه بالای حمل و نقل محصولات صادراتی نسبت به دیگر استان های صنعتی کشور از دیگر مواردی است که توسط فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان مرکزی مطرح شده است.

جعفری با اشاره به پایین بودن بهره وری صنعت در استان گفت: قیمت تمام شده محصولات به دلیل فرسودگی دستگاه های تولید برخی از واحدهای صنعتی استان بالا است و این امر رقابت پذیری محصولات تولیدی را با مشابه خارجی اش کاهش می دهد.

وی ادامه داد: با این هزینه های بالای تولید نمی توان در بازارهای هدف به رقابت پرداخت و در نتیجه محصول در انبارها انباشته می شود و برای تولید کننده ضرر و زیان به همراه دارد .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با رفع موانع مطرح شده نه تنها می توانیم در بازارهای هدف رقابت پذیری را افزایش دهیم، بلکه به بازارهای جدید دست خواهیم یافت.

افزایش هزینه حمل ونقل مخصولات، بالابودن قیمت تمام شده محصولات در استان نسبت به مشابه خارجی وپایین بودن کیفیت تولیدات به دلیل فرسودگی دستگاههای تولیدی در برخی صنایع استان عامل اساسی واصلی در حوزه صادرات محصولات غیر نفتی دراستان مرکزی است .