عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مجلس می‌گوید برای اولین بار امکان تحصیل صدهزار نفر واجب‌التعلیم در روستاهای پراکنده و دور در این استان فراهم شده است.

به گزارش مرور نیوز، احمدعلی کیخا با اشاره به صدور کارت تحصیلی برای کودکان فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: این کار محصول یک نگاه درست در کشور است. زمانی که کودکی واجب‌التعلیم باشد، نظام جمهوری اسلامی بایستی امکانات آموزشی برای وی را فراهم کند؛ ضمن آنکه تکلیف این کودکان مشخص شود که شهروند این مملکت هستند یا نیستند و باید به کشور خود برگردند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که کسی در سن تعلیم و تربیت است، منطق می‌گوید باید شرایط تحصیل برای او فراهم شود زیرا در غیر این صورت این افراد بدون تعلیم و تربیت و تحصیل بزرگ می‌شوند و جامعه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طی چندسال گذشته، براساس آمار مدیرکل محترم آموزش و پرورش برای اولین بار امکان تحصیل صدهزار نفر واجب‌التعلیم در روستاهای پراکنده و دور فراهم شده است و باید در نظر گرفته شود زمانی که صدهزار نفر برای اولین بار به مدرسه فرستاده می‌شوند و امکانات تحصیلی برای آنها فراهم می‌شود، چه بازدهی مثبتی در آینده جامعه خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: همه کودکان اعم از ایرانی یا کودکانی که بنا به هر دلیلی در کشور به سرمی‌برند، باید بتوانند سرکلاس‌ بروند، درس بخوانند، در معرض آموزش قرار گیرند و احساس کنند با بقیه یکسان هستند زیرا بنابر دلایل انسانی از توانمندی‌های لازم برای ادامه حیات و داشتن یک زندگی خوب، آموزش است و ای کاش زودتر این اقدامات در کشور انجام می‌شد.

وی گفت: کودکان لازم‌التعلیم فاقد شناسنامه پیش از این به مدرسه و کلاس نمی‌رفتند. در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان مشکلات افراد فاقد شناسنامه در برنامه گسترده، فشرده و خوبی حل شد؛ اگرچه که در سیستان هنوز مشکلاتی از این حیث وجود دارد و لازمه آن است که دولت و نهادهای امنیتی ذی ربط هر چه سریعتر در ارتباط با احراز هویت و دادن شناسنامه و کارت شناسایی به این افراد اقدام کنند و تکلیف آنها روشن شود.

کیخا با بیان اینکه برخی از افراد بیش از 50سال عمر دارند و با وجود اینکه سال‌ها در استان زندگی کردند اما هنوز شناسنامه‌ای ندارند، گفت: دولت در دو بُعد باید کار جدی انجام دهد؛ احراز هویت شهروندانی که در حال حاضر در سیستان و بلوچستان هستند شروع شده و با مدارکی که وجود دارد و شهادتینی که معتمدین محلی می‌دهند، تکلیف آنها روشن و مشخص می‌شود و نیز در خصوص شهروندان غیر ایرانی که با کارت شناسایی اقامت داشته باشند و به کودکان آن‌ها تسهیلات لازم برای تحصیل داده شود.