رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان به تشریح راهکارهایی که برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد در افق 1400 پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، «عباس جبالبارزی» پیش از ظهر امروز سوم تیرماه در نشست کمیسیون صنعت و معدن گفت: علیرغم آن‌که استان کرمان در بخش معدن رتبه نخست را دارد هم‌چنین کشور ایران نیز در جهان جزو 10 کشور نخست است، اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی با اشاره به شعار معرفی شده سال جاری مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اولید و اشتغال»، اظهار کرد: مسأله اشتغال جزو مشکلات اصلی کشور است، به گونه‌ای که حدود 5 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و این در حالی است که سالانه حدود 800 هزار نفر به این جمعیت اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان تولید و اشتغال را به یکدیگر وابسته دانست و خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد تا به رشد 8 درصدی برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم؟ که برای رسیدن به این چشم‌انداز حدود 8 راهکار اساسی باید انجام دهیم تا به این رشد هم‌چنین به اشتغال پایدار دست یابیم.

وی بحث بهبود فضای کسب و کار را یکی از این راهکارها دانست و گفت: در جهان اکنون ایران رتبه صد و بیستم را در بحث فضای کسب و کار دارد و این رتبه مناسبی نیست و برای رسیدن به رشد اقتصادی، باید این رتبه به دو رقمی و زیر 50 برسد.

جبالبارزی افزود: هم‌اکنون نرخ 18 درصدی تسهیلات بانکی را شاهد هستیم که با احتساب سایر موارد نرخ تمام شده به حدود 23 درصد خواهد رسید، این در حالی است که کشورهای رقیب نرخ تسهیلات بانکی کمتر از 5 درصد را ارائه می‌دهند، بنابراین برای رقابت‌پذیری محصولات تولیدی داخلی در داخل و خارج از کشور باید نرخ بهره را کمتر از 10 درصد برسانیم.

وی اصلاح نرخ ارز را از دیگر راهکارهای رشد اقتصادی نام برد و تصریح کرد: نرخ ارز باید یک قیمت واقعی پیدا کند، ضمن آن‌که دو نرخی بودن نرخ ارز باعث رانت می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان ساماندهی شرکت‌های مدیریت صادرات را از دیگر راهکارها برشمرد و افزود: دولت باید برای شرکت‌های مدیریت صادرات منابعی در نظر گرفته و به این شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های دانش بنیان نگاه شود.

وی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط سخن به میان آورد و ادامه داد: به بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز باید توجه شود، به گونه‌ای که دولت باید این بنگاه‌ها را تأمین مالی کند هم‌چنین ایجاد صندوق‌ها ریسک‌پذیر شوند تا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنند، ضمن آن‌که اتصال این بنگاه‌ها به هلدینگ‌ها تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

جبالبارزی آموزش مدیریتی را از دیگر اقدامات در جهت رشد اقتصادی نام برد و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های صنعتی باید هزینه‌های بازاریابی صادرات را پرداخت کنند.

وی با بیان این مطلب که قبول کردن اظهارنامه مالیاتی بدون رسیدگی از شرکت‌های کوچک و متوسط، خاطرنشان کرد: سازمان مالیاتی باید خدمات حسابداری جهت شفافیت و کاهش مشکلات ارایه دهد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان به پتانسیل‌های بالای بخش معدن استان کرمان اشاره و تصریح کرد: اگر به بخش معدن توجه کنیم و امکانات لازم را به آن اختصاص دهیم و اگر اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم، می‌توانیم سهم GDP معدن را از 1.3 به 15 درصد برسانیم.

وی با انتقاد از شورای معادن استان ها و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بخش خصوصی در این شورا هیچ جایگاهی ندارد و باید قوانین این شورا تصحیح کنند.

جبالبارزی یادآور شد: اگر می‌خواهیم مناطق کم برخوردار، توسعه پیدا کنند، باید نرخ‌های بانکی و تسهیلات دیگر در این مناطق کمتر از مناطق توسعه یافته باشد تا بتوانیم به توسعه متوازن و پایدار دست پیدا کنیم.