نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر تأمین آب استان از منابع آبی جدید اعم از خط دوم انتقال یا از طریق منابع دریایی، پیگیری جدی‌تر آن را خواستار شد.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله «محمدرضا ناصری» در جمع مسئولین صنعت آب استان یزد ضمن گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: مسأله آب، یک مسأله حیاتی است، چون زندگی بشر بستگی به آب دارد.

وی آب را یکی از معجزات خلقت خواند که باید هم در مصرف و هم در حفظ این مایه حیات تلاش شود.

امام جمعه یزد با بیان این‌که برای تأمین آب استان باید از منابع آب جدید کمک بگیریم، اظهار کرد: برای تأمین آب استان باید از خارج حوضه چه در قالب خط دوم انتقال آب یا از از طریق منابعی همچون دریا، آب به استان منتقل شود.

وی تاکید کرد: کار در این رابطه باید جدی پیگیری شود و بیش از پیش برنامه‌ریزی و تلاش کرد و تأکید بر این است که خط اول انتقال آب باید در کنار خط دوم انتقال آب به یزد، حفظ شود .

نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: گذشتگان برای استحصال آب مشکلات زیادی را تحمل کردند و برای آن تدابیری داشتند که حفر قنات، یکی از این راهکارها بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ما باید با استفاده از تجربیات گذشتگان، تدابیر لازم را برای چگونگی مصرف و استحصال آب از آنها الگوبرداری کنیم، هر چند نوع مصرف و میزان آن در این دوارن افزایش یافته و با آن دوران متفاوت است.

امام جمعه یزد با بیان این که گذشتگان، درختان و باغات خود را حفظ می‌کردند چرا که در بارش باران، بسیار مؤثر بوده است، افزود: باید تدابیری اندیشید که در کنار کشاورزی، مصرف آب کنترل و آب‌هایی که قابل مصرف نیست را به آب قابل مصرف تبدیل کنیم.

آیت الله ناصری بیان کرد: در استقرار صنایع باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد، اول این که آلاینده نباشند و دوم از صنایع کم‌آبخواه و اشتغالزا باشند و این موارد باید هم در استان یزد و هم در استان‌های مجاور رعایت شود.

وی افزود: باید تدبیری کرد که کشاورزی و صنایع، تعطیل نشود و با ارائه راهکارهای مناسب این دو بخش به حیات خود ادامه دهند.

امام جمعه یزد همچنین اظهار کرد: صنایع باید از سیستم بازچرخانی و کشاورزان هم از روش‌های آبیاری نوین استفاده کنند و در این رابطه راهکارهایی داشته باشیم تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم.

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدری عامل آب منطقه‌ای یزد در این دیدار با تشریح وضعیت منابع آبی و میزان بارندگی در استان، اظهار کرد: یزد کم‌بارش‌ترین استان کشور است و براساس آمار 29 ساله متوسط بارش استان یزد 100 میلیمتر و براساس آمار 20 ساله متوسط بارش استان 89 میلیمتر بوده که کاهش 11 درصدی را در سال آبی جاری نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین در سال آبی 96-95 میزان بارش شهر یزد 33 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری با 48 درصد کاهش روبرو بوده است .

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین دراز مدت 18 درصد کاهش داشته است و میزان رواناب‌ها هم با 30 درصد کاهش، منابع آب را تحت تأثیر قرار داده‌اند .

جوادیان زاده اعلام کرد: میزان کسری حجم مخزن در کل استان 250 میلیون مترمکعب است یعنی به طور متوسط سالیانه 50 سانتی‌متر افت سطح آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

گفتنی است، در این دیدار مدیران عامل و معاونین شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی استان یزد حضور داشتند.