در حالی که بیکاری به عنوان معضل اول سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام به شمار می رود، که این استان ها با توجه به ظرفیت مرزی بودن، زمینه های مهمی را برای ایجاد اشتغال دارند.

به گزارش مرور نیوز، بیکاری به عنوان یک معضل و چالش بزرگ در کشور شمرده می شود، هر روز خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در کشور شنیده می شود و در این بین همیشه نام های استان های غرب و مرزی مثل ایلام، کرمانشاه و کردستان بیشتر شنیده می شود.

استان های غربی ایران که با ظرفیت مرزی باید امروز با باید جزو استان های پر اشتغال کشور باشند اما به استان های بیکار تبدیل شده اند که این مسئله باعث شده هزاران جوان از این مناطق به سایر استان های کشور مهاجرت کنند.

بررسی ها نشان می دهد معضلات اجتماعی در این سه استان نیز بالاتر از میانگین های کشوری است که طبق گفته کارشناسان بیشترین علت آسیب های اجتماعی در این مناطق از بیکاری و کمبود درآمد نشات می گیرد.

دولت های گذشته تعهدات و برنامه های مختلفی برای ایجاد اشتغال در این سه استان طراحی و اجرا کردند ولی متاسفانه تاکنون جوابگو نبوده است، در این دولت نیز تاکنون از ظرفیت های مختلف این سه استان برای اشتغال به خوبی استفاده نشده است.

کرمانشاه همنشین بیکار ترین استانهای ایران

مرکز آمار ایران با اعلام نرخ بیکاری کشور به تفکیک استان ها، بازهم کرمانشاه، را جزو بیکارترین های کشور اعلام کرد.

در آخرین آمار مرکز آمار ایران، کرمانشاه با ۲۰.۲ در صدر جدول بیکارترین استانهای ایران قرار گرفته است، بیکاری کرمانشاه ۸.۶ درصد از میانگین کشور بالاتر و در شرایط بحران قرار دارد.

آمار بیکاری کرمانشاه نسبت به بهار سال گذشته نیز یک درصد رشد داشته است.

عبدالرضا مصری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این باره معتقد است: انتطار داریم دولت یک برنامه ویژه برای استانی که بالا ترین آمار بیکاری را دارد و در زمان دفاع مقدس بیشترین سختی را به لحاظ هم مرز بودن با دشمن کشیده است داشته باشد.

وی تاکید کرد: هرکاری هم که از دست ما نمایندگان استان بر بیاید به توفیق اینکه دولت برای بیکاری واشتغال برنامه ریزی کند انجام خواهیم داد.

وی گفت: این استان رتبه اول بیکاری را دارد وتا دیروز رتبه اول جنگیدن با دشمن را داشته است.

ظرفیت های متعدد استان کرمانشاه

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز بیان داشت: استان کرمانشاه در تولید نخود رتبه اول، تولید جو و ذرت رتبه دوم را داراست.

وی گفت: 517 واحد صنعتی فعال و 199 واحد نیمه فعال، 22 شهرک صنعتی 5 نیروگاه در دست بهره‌برداری در استان داریم و 3 نیروگاه دیگر نیز در دست احداث است.

نسخه دولت برای بیکاری در غرب کشور جواب نداد/غفلت از ظرفیت مرزی

کاشفی به فعالیت دو کارخانه سیمان بزرگ سیمان در استان با ظرفیت ۳.۴ میلیون تن تولید و صادارات در استان اشاره کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی، سیمان کاشی و قطعات خودرو را در استان داریم و چند واحد صنایع غذایی رب گوجه و روغن نباتی ما جزو واحدهای نمونه کشور بشمار می‌آیند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به وجود 3 پتروشیمی فعال در استان کرمانشاه گفت: یک پتروشیمی دیگر نیز در حال احداث است که ظرفیتی برای صنایع تولیدی است و متاسفانه در بحث ایجاد صنایع تبدیلی دچار محرومیت هستیم.

اشتغال نیاز استان کرمانشاه است

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: ایجاد اشتغال با توجه به استعداد های موجود مهمترین نیاز استان کرمانشاه و سریعترین راه برطرف کردن بیکاری در این استان است.

وی در نشست با رئیس و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق بازرگانی کشور و جمعی از مسوولان استانی مربوطه اظهار داشت: امروز بزرگترین دغدغه استان کرمانشاه بحث بیکاری بالای آن است که نیازمند توجه ویژه و خاص به این موضوع است.

وی افزود: ایجاد اشتغال های صنعتی هزینه بالایی را در بر خواهد داشت اما ایجاد اشتغال با توجه به استعداد های استان مانند استعداد های کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی آن می تواند سریع ترین راه و موثر ترین راه ایجاد اشتغال در این استان باشد.

۵۰ درصد بیکاران استان ایلام دارای تحصیلات تکمیلی هستند

بیکاری در ایلام نیز به یک چالش و بحران بزرگ تبدیل شده است، این استان به رغم جمعیت کم و دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، مرز مهران و..بازهم با بیکاری مواجه است.

حشمت الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام نیز اظهار داشت: امروز شرایط بیکاری در کشور به گونه ای شده که بخش زیادی از این افراد را جوانان تحصیل کرده و بویژه با درجات تحصیلات عالی تشکیل می دهد.

نسخه دولت برای بیکاری در غرب کشور جواب نداد/غفلت از ظرفیت مرزی

وی ادامه داد: متاسفانه در سالیان گذشته روند جذب دانشجویان به شکلی بوده که که ظرفیت های بسیاری برای رشته هایی که در بازار کار متقاضی ندارند ایجاد شد که اکثر آنها در رشته های حوزه علوم انسانی هستند و امروز پس از فراغت از تحصیل شرایط برای ورود آنها به بازار کار فراهم نیست.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: بر اساس آمارهای رسمی 50 درصد بیکاران این استان که تعداد آنها به 12 هزار و 300 نفر می رسد دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

پیش بینی ایجاد 10 هزار شغل در استان ایلام

عسگری بهبود وضعیت تولید ، افزایش سرمایه گذاری و رونق فضای کسب و کار را تنها را اشتغالزایی عنوان کرد و بر لزوم اجرای برنامه های راهبردی در این حوزه تاکید کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید و اشتغال، اضافه کرد: دولت برای ایجاد یک میلیون شغل برنامه ریزی کرده که سهم استان ایلام در این زمینه کمتر از یک درصد معادل 10 هزار شغل است.

شمعاون استاندار ایلام از تلاش مسئولان استان برای جذب اعتبار مورد نیاز تحقق این میزان اشتغالزایی خبر داد و گفت: در صورت هماهنگی ارگان های مسئول تحقق این مقدار اشتغالزایی قابل دسترس است.

ایجاد بازارچه مرزی چیلات دهلران برای اشتغالزایی در ایلام

شادمهر کاظم زاده نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با موافقت وزارت کشور ، وزارت صنعت معدن وتجارت وگمرک بازارچه مرزی چیلات دهلران برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال شده است.

وی بیان داشت: با هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته از طریق معاون رئیس جمهور و دبیر هئیت دولت در جلسات آتی هیئت دولت، بازارچه مرزی چیلات دهلران به تصویب نهایی خواهد رسید و در آینده نزدیک مردم مرزدار این شهرستان از این بازارچه بهره‌مند خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باتوجه به اینکه وزارت صنعت معدن وتجارت در جلسات هئیت دولت از حذف بازارچه های رسمی غیر فعال و ایجاد بازاچه های مرزی جدید مصوباتی داشته است، این فرصت بسیار مناسبی برای استان ایلام به خصوص مرز چیلات دهلران است.

نسخه دولت برای بیکاری در غرب کشور جواب نداد/غفلت از ظرفیت مرزی

وی افزود: سه پیشنهاد از سوی وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت وگمرک در استان ایلام مطرح است که یکی ایجاد بازارچه چیلات دهلران، ایجاد بازارچه شهابی و انتقال بازارچه مهران به شهابی مطرح است، ولی باتوجه به موافقت نهایی وزارت خانه های مرتبط قطعا بازارچه چیلات دهلران در هئیت دولت به تصویب نهایی خواهد رسید.

کاظم‌زاده گفت: موضوع پذیرش مرز چیلات به عنوان مرز رسمی برای تردد نیز در دستور کار است هر چند کشور عراق باید در این راستا موافقت کند.

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های منابع خدادادی در حوزه جنوب استان ایلام وجود دارد که باید به این ظرفیت ها توجه جدی شود.

بیکاری دغدغه مهم مردم کردستان

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نیز معنقد است: بیکاری یکی از دغدغه های اصلی مردم استان است و همه دستگاه های اجرایی باید برای توسعه استان تلاش کرده تا با افزایش فرصت های شغلی از میزان بیکاری استان کاسته شود.

وی عنوان کرد: به دلایل مختلف در گذشته استان کردستان در مقایسه با دیگر استان های توسعه یافته کشور از توسعه لازم برخوردار نشده و این امر مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده که تخصیص اعتبارات جهشی می تواند روند توسعه استان را تسریع بخشد.

وی اظهار داشت: با توجه به رایزنیهای صورت گرفت با مقامات اقلیم کردستان عراق امیدواریم بزودی شاهد افتتاح رسمی مرزی سیرانبد بانه باشیم.

کردستان سهم ۳.۷ درصدی در طرح اشتغال فراگیر کشور دارد

حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز گفت: استان ما سهم ۳.۷ درصدی در اجرای طرح اشتغال فراگیر در سطح کشور را دارد.

وی عنوان کرد: این اشتغال ها در سه بخش شامل اهداف و سیاست های کلی اقتصادی، طرح های مختلف اشتغالزایی (طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی ) و کسب و کار اشتغالزایی حمایتی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: برای اجرای بخش نخست این طرح حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: دولت متعهد شده که در این بخش 651 هزار و 900 شغل ایجاد کند که سهم کردستان از این بخش حدود 21 هزار شغل است.

نسخه دولت برای بیکاری در غرب کشور جواب نداد/غفلت از ظرفیت مرزی

فیروزی با بیان اینکه در بخش طرح های مختلف اشتغالزایی نیز 228 هزار شغل ایجاد می شود،اظهارداشت: طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) و طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مهمترین بخش در اولویت طرح های مختلف اشتغالزایی کشور است.

وی بیان کرد: سهم کردستان از اشتغالزایی ها پنج هزار شغل است و تاکنون 6 هزار و 850 نفر متقاضی و 122 بنگاه اقتصادی از استان در سایت کارورزی ثبت نام کرده اند.

وی افزود: از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده یک هزار و 366 نفر از دانش آموختگان تحصیلات دانشگاهی واجد شرایط طرح کارورزی شناخته شدند.