کتاب هنر بومی لاک تراشی مازندران نوشته زینب خدامی و به همت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران منتشر شد.

به گزارش مرور نیوز، هنر لاک تراشی، یکی از هنرهای سنتی استان مازندران است که توسط مردمانی که در حاشیه جنگل های انبوه زندگی می کنند و شغل اصلی اغلب آنها دامداری و چوپانی است، انجام می شود.

در واقع زندگی مردمان جنگل نشین به صورت مستقیم وابسته به جنگل بوده و فلسفه ظریف لاک تراشی نیز از همین همزیستی جدایی ناپذیر انسان و طبیعت شکل می گیرد. آنها با شناختی که از انواع درختان دارند از چوب یکپارچه درختان، با استفاده از ابزار بسیار ابتدایی و محدود، انواع نیازهای روزمره مردم را برطرف می سازند. فرایند ساخت ظروف لاک تراشی به صورت کاملا فردی انجام می شود و یکی از ویژگی های مهم این هنر این است که تمامی قسمت های ظروف چوبی مانند بدنه، پایه، دسته و ... از چوب یکپارچه درختان ساخته می شوند و تمامی مراحل ساخت آنها به شکل کاملا سنتی، صورت می گیرد.

این کتاب به قلم زینب خدامی در مجموعه کتاب های صنایع دستی بومی مازندران با همراهی سید رحیم موسوی ساروی، دبیر مجموعه و به همت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران منتشر شد.

مواد اولیه، ابزار، مراحل ساخت، فرم ها و نقش های تزئینی و گذری برکارگاه ها و لاک تراشان بخش هایی از این کتاب هستند.