تدوین سند جامع پیشگیری از اعتیاد در خراسان شمالی با تقسیم کار بین دستگاهی و تسریع در ساماندهی اموال و خودروهای توقیف شده قاچاقچیان، از مهم ترین موارد مصوب و مورد تأکید در نشست اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بود که عصر دیروز برگزار شد. 

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد رضا صالحی رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با بیان اینکه معضل مواد مخدر از آسیب های اجتماعی اصلی کشور محسوب می شود، لزوم تهیه طرح های مدون و برنامه ریزی برای جذب کامل اعتبارات این حوزه را خواستار شد.

وی هم چنین از دستگاه قضایی و نهادهای متولی خواست تا با هماهنگی و هم افزایی بیشتر، اموال و خودروهای توقیفی قاچاقچیان و سوداگران مرگ را تعیین تکلیف کنند تا متناسب با نیازها و اولویت های موجود، درباره مزایده عمومی آنها یا واگذاری به دستگاه ها تصمیم گیری شود.

صالحی لزوم پیگیری و چاره اندیشی برای واگذاری مدیریت مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب های مواد مخدر استان به اداره کل بهزیستی را نیز مورد تأکید قرار داد.

احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم گفت: تشدید طرح های مقابله با مخدرهای صنعتی، فعال تر کردن کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان و تعیین تکلیف اموال توقیفی آنان از اولویت های سال جاری این شورا محسوب می شود .

وی ابراز امیدواری کرد که سند جامع پیشگیری از اعتیاد در استان تا نیمه نخست سال جاری نهایی شود و خاطرنشان کرد: همایش استانی صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت های مردمی برای مقابله با اعتیاد و مواد مخدر به زودی برگزار خواهد شد.

محمد تقی ایرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارخراسان شمالی با بیان اینکه استکبار و صهیونیسم بین الملل پشتیبان مافیای مواد مخدر هستند، این امر را مسبب دشواری در مبارزه با این پدیده خانمانسوز برشمرد .

وی گفت: پیشگیری از پدیده اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و درمان و پیگیری وضعیت آسیب دیدگان از آن باید با رویکردهای علمی مدون انجام شود.

وی نفوذ اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در جامعه و خانواده ها را معلول برخی آسیب های دیگر نظیر بیکاری و حاشیه نشینی دانست و بر هم افزایی تمام دستگاه ها برای مقابله با این معضلات تأکید کرد.

سردار مظاهری فرمانده انتظامی خراسان شمالی هم در این نشست گفت: ابتدای امسال تاکنون افزون بر 578 کیلوگرم انواع مخدرهای گیاهی و یا صنعتی در این استان، کشف و ضمن دستگیری 767 معتاد و قاچاقچی، 5 باند اصلی قاچاق مواد مخدر هم متلاشی شده است.