مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در راستای اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی هامون‌، تفاهم نامه مشترک ‌حفاظت و مدیریت پایدار تالاب با حضور مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، فرمانداران منطقه سیستان، اعضای کارگروه و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط امضاء و مبادله شد.

به گزارش مرور نیوز ‌به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، نیره پورملایی افزود: ماهیت فرابخشی برنامه مدیریت زیست بومی تالاب ها و نقش آن در حفظ اکوسیستم جانوری و گیاهی تالاب و احیای کارکردهای مختلف آن، منتج به تدوین و امضای تفاهم نامه مشترک حفاظت و مدیریت پایدار تالاب فیمابین 15 دستگاه نظارتی و اجرایی استان شد.

پورملائی بیان کرد: تالاب هامون بعنوان یک تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر و همچنین بعنوان ذخیره گاه زیست کره در سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد ( UNESCO ) ثبت شده است و حفاظت از آن نیازمند مشارکت کلیه ذینفعان دولتی و غیر دولتی ملی، استانی و محلی است.

پورملائی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه مذکور؛ گام سوم در اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون بوده و احیا، حفظ و بهره برداری پایدار تالاب بین المللی هامون با مشارکت موثر کلیه ی ذینفعان ملی و بین المللی هدف نهایی این برنامه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همزمان با کارگروه استانی احیای تالاب هامون، سامانه ژئوپرتال تالاب هامون رونمایی شد . این سامانه با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی غنی از تالاب‌ هامون با قابلیت ارائه، ساماندهی، تحلیل و گزارش‌گیری اطلاعات مهم و مرتبط با تالاب‌ به منظور افزایش سهولت دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آنها، راه‌اندازی شده است.