معاون منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: فاز دوم طرح‌ آبخیزداری شهرستان جم با اعتباری معادل 160 میلیارد ریال در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا شهابی پیش از ظهر امروز در بررسی روند اجرای طرح‌های آبخیزداری شهرستان جم با بیان اینکه این پروژه با مشارکت وزارت نفت اجرایی شده اظهار داشت: کاهش فرسایش خاک، کنترل روان آبها، بهره‌وری بهینه و تقویت سفره‌های زیرزمینی از جمله اهداف اجرای بزرگترین طرح آبخیزداری استان بوشهر در شهرستان جم است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری در شهرستان جم نقش مهمی در حل مشکلات بخش کشاورزی دارد خاطر‌نشان کرد: سازه‌های اجرا شده آبخیزداری در ‌جم، سفره‌های زیرزمینی را تقویت و در حوزه کشاورزی این شهرستان تحولی عظیم ایجاد می‌کند.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، شهرستان جم را از مناطق مهم کشاورزی این استان دانست و تصریح کرد: به سبب خشکسالی، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیر زمینی و وجود تاسیسات صنعت نفت، دشت‌های شهرستان جم در وضع بحرانی قرار گرفته است.

شهابی تعداد سازه‌های آبخیزداری استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بیشترین سازه‌ها در شهرستان جم قرار دارد افزود: در استان بوشهر640 سازه آبخیزداری وجود دارد که بخشی مهم از آنها در شهرستان جم قرار دارد.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی روان‌ آبها در فصل زمستان ‌با تکمیل سازه‌های آبخیزداری بیان کرد: انتظار می‌رود پس از تکمیل همه فازهای عملیات احداث سازه‌های سنگی ملاتی این شهرستان، براساس پیش بینی‌ها بیشتربارندگی‌های فصل زمستان در دشت‌های جم ذخیره شود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر مشخصات فنی و مهندسی سازه‌های آبخیزداری جم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سازه‌های آبخیزداری در شهرستان جم که اجرا شده و یا در دست اجرا است دارای ارتفاعع بین 2 تا 5 متر هستند که می‌توانند حجم قابل توجهی از آبهای سطحی را ذخیره کنند.

شهابی با اشاره به افتتاح فاز دوم طرح آبخیزداری شهرستان جم بیان کرد: فاز دوم طرح‌ آبخیزداری شهرستان جم با اعتباری معادل 160 میلیارد ریال در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.