اقشار مردم آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور در غم شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفرصادق (ع) به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

به گزارش مرور نیوز، اقشار مردم آذربایجان غربی طی دیشب و صبح روز پنجشنبه در سالگرد شهادت حضرت امام جعفرصادق(ه) با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و برگزاری آیین های عزداری و سوگواری یکبار دیگر مراتب اخلاص و ارادت خود را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشتند.

علما و روحانیان نیز در مناطق شهری و روستایی استان در مجالس برپا شده سوگواری حضرت امام جعفرصادق(ع) به بیان فضایل آن حضرت پرداخته و مصیبت های امام ششم را بازگو کردند.

امروز صبح همچنین هیئتها و دسته های عزاداری و سوگواری در مساجد و تکایای بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه در صفوف منظم به سینه زنی و نوحه خوانی در غم شهادت امام ششم شیعیان جهان پرداخته و مداحان نیز به مدیحه سرایی در خصوص امام جعفرصادق(ع) می پردازند.

آذربایجان غربی در غم شهادت امام جعفرصادق (ع) به سوگ نشست

عالم اسلام مدیون تلاش های امام جعفر صادق (ع) است

امام جمعه ارومیه در مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق با بیان اینکه امام جعفر صادق ) ع) برای زنده نگه داشتن مکتب تشیع به معنای واقعی کلمه تلاش زیادی کرده‌اند گفت: ایشان در این زمینه بیش از چهار هزار شاگرد در رشته‌های مختلف پرورش داده و 400 عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده‌اند.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جد و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند اظهارداشت: آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می گذشت.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر اینکه عالم اسلام مدیون تلاش های امام صادق (ع) است گفت: کرسی های درس عمومی برای همه مذاهب مختلف اسلام در محضر امام صادق تشکیل شد.

آذربایجان غربی در غم شهادت امام جعفرصادق (ع) به سوگ نشست

امام صادق(ع) معروف به شیخ الائمه

امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است، زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است، در میان امامان معصوم(ع)، برای هیچ کدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه ی اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند.

ولی برای امام صادق(ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش ها و رودرویی بنی امیه و بنی عباس و جنگ قدرت به دست آمد.

آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفاده کامل کرد و اسلام و فقهِ آن را از دیدگاه ائمه ی اهل بیت(ع) معرفی نمود و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیّع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرصه کرد.

امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب جعفری حوزه علمیه اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده و علوم اسلامی را تدریس می نمود.

در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) می پرداخته و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی امیه و بنی عباس آشکار ساخت.