یک جسم خارجی بعد از 38 سال از رحم خانم 65 ساله بابلی خارج شد.

به گزارش مرور نیوز، پزشکان بیمارستان آیت الله روحانی بابل پس از معاینه و بررسی سونوگرافی و رادیوگرافی این بانوی مسن که از درد مفصل زانو رنج می برد ، متوجه شدند که ' آی یو دی IUD ' قرار داده شده در رحم وی همچنان وجود دارد.
آی یو دی وسیله کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری ، توسط پزشک یا ماما در داخل رحم زنان قرار داده می شود.
متخصص زبان و زایمان که متوجه وجود این جسم خارجی در رحم بانوی بابلی شد ، گفت : بیمار ٦٥ ساله با درد مفصل زانو به بیمارستان مراجعه کرد و در سونوگرافی و رادیوگرافی جهت جراحی ، جسم خارجی در رحم تشخیص داده شد.
دکتر زینت السادات بوذری با اشاره به این که این خانم دارای 6 فرزند است ، افزود : این خانم 38 سال پیش جهت پیشگیری از بارداری از آی یو دی استفاده کرده بود که از اولین نوع این وسیله بوده و احتمال می داده که افتاده باشد.
وی ادامه داد : پس از عمل جراحی این بیمار ، مشخص شد که آی یو دی کار گذاشته شده از نوع ' لیپس لوپ ' پلاستیکی و مارپیچی بود .
این متخصص زنان و زایمان با اظهار این که خروج خود به خودی آی یو دی از داخل رحم وجود دارد ، ولی تاکید کرد : آی یو دی باید توسط پزشک یا ماما در داخل رحم کارگذاشته شود و همچنین خروج آن نیز باید توسط آنها انجام شود .
وی افزود : این وسیله از انتقال بیماری هایی که از راه تماس جنسی منتقل می شوند جلوگیری نمی کند و کسانی که از آی یو دی استفاده می کنند باید برای معاینه دوره ای مراجعه کنند.
نوذری گفت : قبل از کارگذاری آی یو دی انجام یکسری آزمایش و معاینه ضروری است و پس از کارگذاری آی یو دی لازم است که فرد به صورت دوره ای برای اطمینان از وضعیت آی یو دی خود یک ماه پس از کارگذاری و سپس هر 6 ماه یک بار به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.