رئیس جهاد دانشگاهی قزوین گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا مأموریت‌های دارای منابع را در استان بپذیرد و هر هفته هم به صورت دقیق از روند اجرای کار گزارش دقیقی به مسوولان ارشد استان ارائه کند.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسین فائزی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین شب گذشته در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی که در سالن باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی قزوین آمادگی دارد تا دومین پروژه دوراپزشکی را در کشور در زمینه درمان سرطان سینه اجرایی کند.

وی با بیان اینکه یکی از سرطان‌های فراگیر در استان، سرطان سینه است، افزود: هیچ ساختار درمانی جدی و منسجمی برای درمان این بیماری وجود ندارد، لذا بیماران رها می‌شوند و عمدتاً شاهد مراجعه‌های غلط از سوی بیماران هستیم.

فائزی با بیان اینکه ما این آمادگی را داریم که این ساختار درمانی را بوجود بیاوریم، عنوان کرد: از سال 93 ساختمان و اقلام و تحهیزات راه اندازی مرکز درمان سرطان استان قزوین خریداری شده اما به علت ساختار فرسوده صدور مجوز این کار تا به امروز ابتر مانده است.

وی بیان کرد: همکاری‌های خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته اما آن عزم جهادی وارد کار نشده تا مجوز راه اندازی این مرکز مهم صادر شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین با اشاره به اینکه ادعای دانشگاه علوم پزشکی این است که آیین نامه مربوط به شما وجود ندارد، ادامه داد: صدور این مجوز کار سختی نیست و در تهران همین مجوز صادر شده است.

فائزی تصریح کرد: مردم استان قزوین در سایه مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی از طریق شبکه درمان از راه دور، از خدمات بهترین پزشکانی که با جهاد دانشگاهی کشور در ارتباط هستند استفاده می‌کنند .

وی افزود: صرفه جویی در تجهیزات و ساختارهای پزشکی و قزوین، رونق گردشگری سلامت در استان قزوین، ایجاد یک الگوی کاملا نوین با قابلیت فراگیری در کشور، ایجاد یک ساختار کم هزینه و کاملاً پربازده و تجاری سازی اولین نرم افزار دوراپزشکی در کشور از دستاوردهای مرکز درمان ناباروری در استان قزوین است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین گفت: 406 فرزند یک قلو ، 15 دو قلو و 3 سه قلو در این مرکز  متولد شده‌اند .

وی با بیان اینکه سابقه نازایی عمده بیماران درمان شده 7 تا 22 سال است اظهار کرد: سابقه بالای 22 سال یعنی درمان ناباروری در سن بالای 40 سال و این یک لطف خداوند است.

فرش قزوین، زمینه‌ای برای اشتغال

فائزی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه فرش در جهاد دانشگاهی واحد قزوین، با بیان اینکه فرش اولویت الف نقشه جامع علمی کشور است، افزود: طراحی قالیچه و فرش قزوین منطبق بر الگوهای اصیل آن که بعد از جنگ جهانی دوم از بین رفته است از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

وی طراحی با رنگ بندی و متناسب با ذائقه مردم را از جمله ویژگی‌های این طرح دانست و بیان کرد: ابداع تابلو فرش قزوین مبتنی بر خوشنویسی و گل نقشی که از اسلوب فرش قزوین احصاء شده و با خوشنویسی ترکیب شده است نیز از دیگر دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین با اشاره به اینکه کارهای تولید شده بسیار با ارزش بوده است، تصریح کرد: در کارگاه این واحد، نمونه فرشی در ابعاد یک در یک و نیم  متر تولید شده که بین 6 تا 10 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه بنا به دلایلی نتوانسته‌ایم اشتغال زیادی در این حوزه ایجاد کنیم، افزود: در صورتی که دستگاه‌های استان حمایت لازم را داشته باشند زمینه اشتغال بسیار زیادی را می‌توانیم فراهم کنیم.

فائزی اظهار کرد: محله دیمج پایلوت طرح کشوری دستور کار 21 سازمان ملل است و مجری آن نیز اداره کل راه، شهرسازی است.

وی افزود: ما این ادعا را داریم که می‌توانیم در کارگاهی در محله دیمج بر اساس مبانی بازآفرینی شهری از ظرفیت اهالی این منطقه استفاده کنیم تا شاهد رونق اقتصاد و زندگی در این دهنه باشیم.

این مسئول ادامه داد: برای این کار حمام حاج میرحسن تبدیل به کارگاه فرش شده است اما متأسفانه وعده‌هایی که داده شده بود تا به امروز محقق نشده است.

وی عنوان کرد: برون داد ایجاد یک کارگاه در محله دیمج 30 شغل مستقیم و 20 شغل غیر مستقیم خواهد بود که همه اینها می‌توانند از زنان سرپرست خانوار باشند.

فائزی با اشاره به اینکه تولید فرش و راه‌اندازی این گونه کارگاه‌ها ایجاد یک چرخه اقتصادی جدی در استان را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: ما می‌توانیم خوشه فرش استان قزوین را با تمام عناصر آن ایجاد کنیم.

وی کمک به رونق زندگی در محله دیمج با موضوع تأکید بر بازآفرینی شهری در این دهنه و تقویت نیروی انسانی متخصص از دستاوردهای اجرای این طرح دانست.

این مسئول با بیان اینکه برای تقویت نیروی انسانی متخصص می‌توانیم از  مرکز ملی فرش ایران کمک بگیریم، اضافه کرد: این مرکز کمک خود را منوط به نامه کتبی از سوی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان کرده اما برای کسب این نامه سه ماه است که درخواست‌های ما برای صدور آن بدون جواب مانده است.

نقش مستقیم اسباب بازی در اقتصاد مقاومتی

وی همچنین با اشاره به پیگیری موضوع اسباب‌بازی در واحد قزوین گفت: 95 درصد محصولات اسباب بازی در کشور ما وارداتی است.

فائزی با اشاره به اینکه اسباب بازی یک موضوع اقتصادی و علمی است، افزود: تأکیدات مقام معظم رهبری در این باره بسیار جدی است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم انجام کار جدی دانشگاهی در موضوع اسباب بازی نیروی متخصص در کشور نداریم گفت: به سفارش معاونت علمی دفتر ریاست جمهوری طی 8 ماه رشته اسباب بازی را در دو عنوان رشته در مقطع کارشناسی ارشد و یک عنوان رشته در مقطع کارشناسی تدوین کرده‌ایم.

این مسئول تأکید کرد: به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) هم اعلام آمادگی کرده‌ایم می‌توانیم هر چه در این حوزه داریم به دانشگاه بدهیم تا انحصاراً این کار را انجام دهد و حتی آماده‌ایم اگر دانشگاه دیگری نیز با زیرساخت‌های مطلوب، توانمندی راه‌اندازی این مقاطع را دارد با او همکاری کنیم.

وی از طراحی دوره‌های آموزشی کوتاهی مدت و تدوین منابع آموزشی برای این رشته نیز خبر داد و اظهار کرد: شتاب دهنده اسباب‌بازی به زودی در استان قزوین مستقر خواهد شد و این به معنای آن است که از این پس اگر هر ایده فناورانه اسباب بازی در کشور نیاز به حمایت داشته باشد باید از قزوین عبور کند و به تولید و تجاری سازی برسد.

فائزی با بیان اینکه این طرح قابلیت ایجاد 15 شغل مستقیم و 40 شغل غیر مستقیم را داراست، گفت: توجه جدی به این موضوع باعث رونق بخشی به برخی شغل‌ها در استان مانند صنایع تزریق پلاستیک و مصنوعات چوبی خواهد شد.

فائزی با بیان اینکه 15 شغل مستقیم و 40 شغل غیر مستقیم در این طرح ایجاد شده است، گفت: توجه جدی به این بخش باعث رونق بخشی به برخی شغل‌ها در استان مانند شغل‌های وابسته صنایع چوب و پلاستیک خواهد شد.

تولید پوشاک با نگاه اقتصادی و مبنای علمی

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین از ورود این واحد به حوزه تولید پوشاک ایرانی - اسلامی نیز خبر داد و اظهار کرد: این پروژه موضوعی پر خلأ با گردش بالای اقتصادی و پر مشتری است و اولویت الف برنامه جامع علمی کشور نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: هنوز در طراحی یک پوشاک مبتنی بر مبانی ایرانی - اسلامی و شیک مشکل داریم و بازار با خلأ جدی در این زمینه روبرو است.

این مسئول با اشاره به اینکه اولین کار جدی ما در زمینه پوشاک این بود که رشته تحصیلی آن را وارد قزوین بکنیم،  ادامه داد: امروز انحصاراً مقطع کارشناسی این رشته در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی فعال است.

وی با بیان اینکه دومین کار ما ایحاد زیرساخت تولید بوده است ادامه داد: برگزاری دو جشنواره و دو نمایشگاه برای شناسایی ظرفیت‌های استان و معرفی  توان جهاد از دیگر اقداماتی بوده که در این حوزه صورت گرفته است.

فائزی با اشاره به اینکه امروز توان تولید کاپشن را داریم، گفت: بخش عمده‌ای از کاپشن‌های موجود در بازار وارداتی است و می‌توانیم با حمایت مسئولین این خلأ را برطرف کنیم.

مد و لباس1.jpg

وی با بیان اینکه امکان تعامل با اصناف را داریم، اظهار کرد: نگاه ما در پوشاک اقتصادی و بنای ما نیز کار علمی است تا بتوانیم محصول قابل قبولی را ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین با اشاره به اینکه ما می‌توانیم در زمینه پوشش فرم ادارات نیز وارد شویم، افزود: امروز لباس فرم بانوان جهاد توسط همین کارگاه تولید شده است.

وی برون‌داد این اتفاق را ایجاد 25 دشغل مستقیم و 30 شغل غیر مستقیم دانست و تأکید کرد: تولید محصولات نوآورانه و متنوع در حوزه پوشاک اجتماعی و مشاغل منطبق بر مبانی ایرانی اسلامی از دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

فائزی تکمیل چرخه تولید علم به ثروت را دستاورد دیگر اجرای این طرح دانست و ادامه داد: بر این حوزه تأکید داریم که باید زمینه اشتغال فارغ‌التحصیل فراهم شود.

کتاب Eight اولین منبع آموزشی زبان ویژه مسلمانان

فائزی از تألیف اولین مجموعه زبان انگلیسی به عنوان یک کار  بسیار گسترده و ویژه در این واحد نام برد و بیان کرد: مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد هستند که اگر این دستاورد در قزوین محقق شود رویان دومی در این کشور شکل گرفته است.

با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری مهم ترین دلیل تألیف این کتاب بوده است، اظهار کرد: تدوین کتاب Eight اولین منبع آموزشی زبان انگلیسی در ایران است از سال 92  آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تیم اصلی تشکیل دهنده این کتاب جوانان قزوینی هستند، افزود: این کتاب برای نخستین بار است که در ایران تدوین شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه این کتاب با توجه به مفاهیم ایرانی و اسلامی تدوین شده تا از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کتب آموزش زبان انگلیسی و امریکایی به دور باشد، تصریح کرد: کتب زبان غربی و امریکایی به دنبال ترویج سبک زندگی غربی هستنى و عادی‌سازی ارتباط انسان با حیوانات نجس و یا ترویج ارتباط آزاد با جنس مخالف بخشی از ترویج همین فرهنگ است.

 

فائزی این کتاب را یک دستاورد شاخص علمی برای جهاد دانشگاهی دانست و بیان کرد: مجموعه آموزشی Eight برای گروه سنی جوان تهیه‌شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به سرمایه‌گذاری یک ناشر بین‌المللیِ لبنانی برای این مجموعه آموزشی توضیح داد: نشر بین‌المللی سائغ، استقبال گسترده‌ای از این مجموعه انجام داده و قصد دارد تا با هزینه خود این مجموعه را برای مخاطبان مسلمان در غرب آسیا منتشر کند.

وی با بیان اینکه این کتاب از موسسه بین المللی پورک و دانشگاه کمبریج انگلستان تأیید بین المللی گرفته است، اضافه کرد: این کتاب برای 250 هزار زبان‌آموز جهاد دانشگاهی تدریس خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه از ابتدای امسال تالیف منبع آموزشی زبان فارسی نیز در دستور کار  واحد قزوین قرار گرفته است، بیان کرد: حدود 100 مرکز آموزش زبان فارسی در دنیا وجود دارد ولی هنوز کتاب روزآمد زبان فارسی در دنیا وجود ندارد و تنها یک مجموعه قدیمی موجود بوده که تقریبا از دور خارج شده و با نیاز فراگیران کنونی زبان فارسی فاصله زیادی دارد.

وی گفت: مخاطبان اصلی این کتاب مسلمانان همه دنیا هستند و کتاب با این محتوا در نظر گرفته شده است.

فائزی اظهار کرد: با تولید و انتشار این کتاب‌ها استان قزوین به قطب منابع آموزش زبانی در کشور و پر کردن برخی از خلأ فقدان منابع با رویکرد فرهنگی و تولید محصولات کمک آموزشی که یک محصول انحصاری است تبدیل خواهد شد.

سامانه کاریدا، خدمت نوین جهاد دانشگاهی

رئیس واحد قزوین در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی سامانه کاریدا در قزوین خبر داد و افزود: کاریدا سامانه‌ای است که از ایده تا کار یک جوان خلاق را هدایت می‌کند .

وی با بیان اینکه طراحی این سامانه در فضای مجازی از تابستان 94 شروع شده و زمستان امسال راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: در این پروژه ساختاری برای مساعدت به افراد دارای دانش، ایده و موضوعات فناورانه‌ای ایجاد می شود که توان تجاری سازی و تولید ثروت را به علم یا ایده آنها بیفزاید.

فائزی تأکید کرد: در این ساختار 5 حلقه صاحبان ایده، صاحبان سرمایه، ظرفیت‌های خالی صنعت، بازار مصرف و افراد دارای نیازهای فناورانه و متخصصان به یکدیگر متصل می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین با بیان اینکه فرآیند این کار در فضای مجازی صورت می‌گیرد، ادامه داد: این ایده یک پارک علم و فناوری در فضای مجازی است و برای تحقق آن به کمک شرکت شهرک‌های صنعتی نیاز داریم.

 

مطالعه جنگل کاری زود رشد در جهاد دانشگاهی قزوین

وی همچنین با بیان اینکه 5 طرح در حال مطالعه در این واحد در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: اولین طرح مورد مطالعه طرح جنگل کاری زود رشد است.

فائزی تصریح کرد: 75 جنگال زود رشد با ویژگی‌های بسیار ناب در دنیا ساخته شده و همین طرح می‌تواند یکی از علاج باغستان‌های قزوین باشد.

وی با اشاره به اینکه به بخشی از دانش فنی این پروژه دست پیدا کردیم و بخشی از آن نیز در حال مطالعه است، خاطرنشان کرد: سرعت رشد این جنگل ده برابر و تراکم آن نیز 30 برابر است.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین تنوع زیستی این جنگل را 100 برابر و کاملا ارگانیک دانست و گفت:  ایجاد این جنگل فقط دو سال آبیاری نیاز دارد و بعد از دو سال از آبیاری بی نیاز است.

راه اندازی اولین سانتر مرکزی دوراپزشکی شمال غرب کشور در قزوین

وی اظهار کرد: طرح مطالعه راه اندازی اولین سانتر مرکزی دوراپزشکی شمال غرب کشور که قابلیت اصلی آن جذب گردشگر سلامت به استان قزوین است نیز در حال انجام است.

این مسئول با اشاره به اینکه این مرکز در ضلع جنوبی بیمارستان ولایت راه‌‎اندازی خواهد شد، گفت: این سانتر قابلیت جذب 10 مرکز  اقماری داخلی و سه مرکز خارجی را برای جذب بیمار دارد.

فائزی ادامه داد: جهاد دانشگاهی متعهد شده است تا در صورت همکاری استانداری 10 میلیارد تومان از منابع ساخت این مرکز را تأمین کند.

وی افزود: با افتتاح این مرکز یک اقدام بزرگ در حوزه سلامت و جذب گردشگری سلامت در استان روی خواهد داد.

توانایی ارائه 30 نوع بسته بندی برای یک محصول در 50 روز

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین با بیان اینکه یکی دیکر از طرح‌های مطالعاتی در این واحد طراحی بسته‌بندی است، عنوان کرد: ابزار صنعت بسته‌بندی در کشور وجود دارد اما در طراحی و بازاریابی با مشکل جدی روبرو هستیم.

وی گفت: امروز برای بسته‌بندی یک محصول کوچک در یک بازه 50 روزه می‌توانیم 30 نوع بسته‌بندی را ارائه و نمونه‌سازی می‌کنیم.

فائزی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا مرکز رشد فناوری‌های نرم را در استان قزوین راه اندازی کنیم.

وی افزود: جهادی که از استان هیچ حمایت اعتباری دریافت نمی‌کند در زمینه آزمایشگاه، دوره‌های خدماتی ویژه کارمندان دولت و خانواده آنان خدمات رایگان به استان ارائه می‌دهد.

رئیس واحد قزوین ادامه داد: ارائه خدمات افکار سنجی و مطالعاتی، ارائه خدمات رسانه‌ای توسط خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مشاوره در هفته سلامت، کمک‌های بلاعوض برای اردوهای دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دانشگاهی از دیگر خدماتی است که توسط این واحد به استان ارائه می‌شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی قزوین در زمره کم برخوردارترین جهاد کشور در حمایت‌های استانی است و می‌توان با عدد و رقم آن را اثبات کرد.

فائزی ادامه داد: مدیران استان باید این نکته را درک کنند که اگر پولی در جهاد تزریق می‌شود دوباره به بیت المال باز می‌گردد و استان از آن بهره خواهد برد و نباید به این واحد نگاه انتفاعی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا مأموریت‌های دارای منابع را در استان بپذیریم و هر هفته هم به صورت دقیق از روند اجرای کار گزارش دقیقی به مسئولان ارشد استان ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین در پایان با بیان اینکه  آمادگی داریم در طرح های مطالعاتی با هزینه بسیار کمتر از بخش خصوصی ورود پیدا کنیم یادآور شد: در زمینه آموزش‌های ضمن خدمت نیز می توانیم کمک کنیم.