‌بزرگداشت سید محمدعلی توانا معروف به "متولی" که به‌عنوان یکی از چهره‌های محبوب، مورد اعتماد و معنوی شهرستان بستک و غرب هرمزگان شناخته می‌شد، بعدازظهر دوشنبه (17 آبان) در مسجد گله‌داری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، وی که به‌عنوان "سید گوده‌ای" نیز شناخته می‌شود متولد سال ۱۲۷۵هجری شمسی بود و درگذشت این شخصیت فرهنگی و مذهبی در سن ۱۲۰سالگی به‌عنوان فوت مسن‌ترین فرد هرمزگانی ثبت‌ شده است.

مرحوم سید محمدعلی توانا که از بزرگان اهل سنت شافعی در جنوب کشور بود، همواره به‌عنوان چهره‌ای وحدت‌آفرین بین مردم شیعه و اهل سنت مطرح و از جایگاه ویژه‌ای بین مردم برخوردار بود.

زنده‌یاد سید محمدعلی توانا از سن ۳۵ سالگی تا زمان فوت تولیت آستانه چاه برنوشته را بر عهده داشت و در جهت کمک به محرومان و درماندگان و اطعام میهمانان و عمران و آبادی منطقه ازجمله کمک به شبکه برق‌رسانی، ایجاد درمانگاه‌، مساجد، ساخت آب‌انبار و مدارس و بسیاری از خدمات عام‌المنفعه تلاش می‌کرد.

در منطقه چاه برنوشته هرمزگان مقبره‌ای وجود دارد که متعلق به امامزاده سید محمد منصور از بزرگان و ساداتی است که حدود ۷۰۰ سال پیش در منطقه گوده زندگی می‌کرده و همچون سایر نوادگان و فرزندان رسول اکرم(ص) از پرهیزکاران و نیکوکاران عصر خود بوده است.

در این بزرگداشت که اشخاص و چهره‌های سیاسی هرمزگان نیز حضور داشتند بزرگان اهل سنت و تشیع هرمزگان از جمله سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس و حجت الاسلام والمسلمین محمد مریدی زاده، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان به سخنرانی پرداختند و پیام تسلیت "احمد مرادی" نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز قرائت شد.