وزیر راه و شهرسازی درباره خبری مبنی بر زندگی دو خانوار در یک واحد مسکونی به دلیل گرانی اجاره بها گفت: اخبار‌های ضد انقلابی در این خصوص زیاد است و این اخبار به هیچ عنوان اصالت ندارد و زندگی دو خانوار در یک واحد مسکونی کاملاً دروغ است.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره تصمیم امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اجاره اظهار کرد: امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی را برای بازار اجاره اخذ کردیم.

او ادامه داد: ستاد ملی مبارزه با کرونا در اردیبهشت مصوبه ای صادر کرد که در آن مدت اجاره دو ماه تمدید شد و امروز هم مصوبه ای دیگر در این زمینه اعلام شد که بر این اساس تمامی قراردادهای اجاره تا سه ماه بعد از پایان شرایط کرونا و اعلام عادی شدن وضعیت سلامت کشور توسط وزارت بهداشت تمدید شود. همچنین حداکثر افزایش نرخ اجاره در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهر‌ها ۲۰ درصد است و مالکان حق افزایش اجاره بیش از این نرخ را ندارند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: این مصوبه دارای چند تبصره است به طوری که چنانچه مستاجران تکالیف خودشان را درست اجرا نکنند دادگاه‌ها حکم را صادر و باید مستاجر ظرف دو ماه تخلیه کند و چنانچه مالک به صورت رسمی واحد خود را فروخته باشد مستاجر ۲ ماه بعد از اعلام رسمی می‌تواند واحد را تخلیه کند و سومین و مهمترین تبصره آن است که تمامی معاملات باید در سامانه ثبت اسناد املاک و مستغلات کشور ثبت شود و متقاضیان باید کد رهگیری را دریافت کنند و اگر خارج از بنگاه معامله‌ای منعقد می‌شود باید حتماً کد رهگیری را اخذ کنند.

اسلامی بیان کرد: از امروز تمامی معاملات املاک و مستغلات، باید ثبت رسمی شوند و متقاضیان باید کد رهگیری را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بسته حمایتی دیگری در مرحله بعد در ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد آن تصمیم می‌شود که مربوط به تولید و عرضه مسکن است.

اسلامی با اشاره به اینکه تمامی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در تمامی بخش‌ها باید رعایت شود، افزود: با توجه به شرایط خاصی که در کشور وجود دارد و قیمت‌ها در حوزه اجاره، خرید و فروش تغییر کرده است و با توجه به اینکه برخی از سیاست‌های قوه قضاییه و برخورد‌های قضایی ممکن است التهاب آفرین باشد؛ بنابراین تنظیم‌گری مقررات در این بخش به گونه‌ای صورت گرفته که به جامعه آرامش دهیم و برخورد قضایی در این زمینه صورت نگیرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دادگاه به هیچ عنوان حکم تخلیه نمی‌دهد و این خود ابزار‌های اجرایی برای این مصوبه است.

اسلامی درباره امضای تفاهم‌نامه مراسم امروز هم گفت: تسهیل تجارت و ایجاد صنعت دانش بنیان و همچنین ساده سازی مقررات و فراهم کردن امکانات برای صنعتگران و بازرگانان از مهم‌ترین مزایای ایجاد منطقه آزاد و امضای تفاهمنامه در این مراسم است.

او تاکید کرد: سهولت در تجارت، جابه جایی، حمل و نقل و ایجاد لجستیک در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باعث ایجاد تولید دانش تجارت و همچنین ایجاد رقابت در این حوزه می‌شود.

او گفت: بنگاه‌های تولیدی و تجاری می‌توانند با ایجاد شهر فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی(ره) تمرکز خود را در تولید و تجارت در سایر بخش‌ها بیشتر کنند.

اسلامی اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین ایجاد فرآیند تجارت و افزایش ترانزیت در نزدیکترین نقطه کانونی پایتخت نقش بسیار موثری را در زمینه ایجاد رونق تولید می‌تواند فراهم کند.

*  اظهارت وزیر راه درباره ساخت خانه‌ های کوچک متراژ

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ساخت خانه‌های کوچک متراژ هم گفت: من به هیچ عنوان موافق طراحی این واحد‌های مسکونی نیستم.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی برنامه برای ساخت  واحد‌های کوچک متراژ ندارد.

اسلامی همچنین درباره خبری مبنی بر زندگی دو خانوار در یک واحد مسکونی به دلیل گرانی اجاره بها گفت: اخبار‌های ضد انقلابی در این خصوص زیاد است و این اخبار به هیچ عنوان اصالت ندارد و زندگی دو خانوار در یک واحد مسکونی کاملاً دروغ است.