متقاضیان واجد شرایط می‌ توانند از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۴ مرداد برای دریافت تسهیلات کمک ‌ودیعه مسکن ثبت ‌نام کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، با شیوع کرونا، بازار مسکن دچار التهاب و افزایش بی منطق اجاره بها شد که این افزایش قیمت مشکلاتی مضاعف را برای مستاجران در پی داشت به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای حمایت از مستأجرین به ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه تمهیداتی در نظر گیرد.

سوم تیرماه سالجاری رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت موضوعاتی همچون بسته حمایتی برای مستاجران و پرداخت ودیعه به خانوارهای اجاره نشین کم‌ درآمد را مطرح کرد.

براین اساس دولت مسئولیت طراحی بسته حمایتی از مستاجران را به وزارت راه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد سپرد تا فورا برنامه حمایتی برای مستاجران به تصویب برسد که در پی آن وزارت راه و شهرسازی نیز برای کمک به اجاره ‌نشین‌ ها  بسته‌ ای در جهت کمک ودیعه اجاره مسکن آماده کرد.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی واحد مسکونی که در اختیار مستأجران قرار دارد باید مطابق با الگوی مسکن باشد؛ بدین معنا که حداکثر متراژ واحد مسکونی مستأجران تهرانی برای برخورداری از این تسهیلات ۷۵ و در سایر شهرهای کشور ۹۰ مترمربع است و همچنین وجود قرارداد رسمی اجاره، میان موجر و مستأجر و داشتن کد رهگیری الزامی است.

* رقم وام ودیعه اجاره مسکن 

سرانجام اول مرداد در جلسه هیات دولت وام ودیعه مسکن برای مستاجران تایید و تصویب شد و مقرر شد سقف این وام  برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون و در شهر‌های بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک ۱۵ میلیون تومان باشد.

چه کسانی مشمول وام ودیعه اجاره مسکن می شوند

بر این اساس خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق بگیران مشمول دریافت این وام می‌ شوند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات وام ودیعه مسکن برای مستاجران اعلام شد

این وام به اسم مستأجر پرداخت شده اما به موجر داده می ‌شود و مشمولان این طرح می ‌توانند مبلغ مورد نظر را با سود ۱۳ درصد تا یک سال با وثیقه اجاره ‌نامه از بانک دریافت کنند و سود را ماهانه و در پایان کار اصل پول را به بانک پرداخت کنند.

گفتنی است، مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام را باید پس از یکسال در موقع اتمام قرارداد اجاره به بانک بازگرداند.

* رقم اقساط وام ودیعه اجاره مسکن

اقساط وام ۵۰ میلیونی برای تهرانی ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهرهای بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است.

* سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران 

همچنین، پروانه اصلانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منابع این تسهیلات را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متقاضیان باید در سامانه TEM.MRUD.IR که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت نام کنند. بر اساس اولویت‌های تعیین شده افراد مشمول این تسهیلات انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران اعلام شد+ شرایط و مدارک ثبت نام

اصلانی تاکید کرد: مستأجران متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن باید قرارداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را در اختیار داشته و کد رهگیری دریافت کرده باشند. همه مدارک نشان دهنده دارا بودن شرایط متقاضی باید در این سامانه بارگذاری شود که شامل عدم دریافت تسهیلات مسکن از سال ۸۹ بوده و از هیچ یک از تسهیلات دولتی وقت مسکن مانند خانه سازمانی استفاده نکرده باشند.

در نهایت، رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه دوم مرداد با اعلام اینکه به دلیل جبران خسارت‌ های شیوع ویروس کرونا و محدودیت در تخصیص اعتبارات، اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳ درصد و بازگرداندن اصل مبلغ پس از یکسال ممکن نبود، گفت: مشمولان این طرح اگر توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

گفتنی است، ثبت ‌نام تسهیلات کمک ‌ودیعه مسکن به مستاجران از روز شنبه 4 مرداد 99 آغاز می شود و جهت رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و رفاه حال متقاضیان ثبت‌نام از متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی انجام خواهد شد.

متقاضیان واجد شرایط می‌ توانند از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۴ مرداد با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت ‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند. لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد به اتمام خواهد رسید.

ضروری است شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌شود به نام فرد متقاضی باشد.

متقاضیان دریافت این تسهیلات ابتدا از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ ثبت نام اولیه می‌کنند و سپس در زمان ‌بندی که متعاقباَ اعلام می شود می‌ بایست در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس www.tem.mrud.ir   ثبت نام کنند.  

افراد بعد از تایید اطلاعاتشان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند.

بانک مرکزی نیز برای تمامی بانک ها جهت پرداخت این تسهیلات تکلیفی تعیین کرده است؛ بنابراین از همین هفته این تسهیلات قابل دریافت است.