دولت با سوزاندن و حبس نقدینگی در بورس که منجر به نابودی اعتماد عمومی به بورس شد، بدترین راه مدیریت نقدینگی را انتخاب کرد شاید می‌شد بسیاری از مشکلات امروزه اقتصاد را با رونق بورس و هدایت صحیح نقدینگی حل و فصل کرد.

به گزارش مرور نیوز، جمله معروفی از میلتون فریدمن می گوید «اگر دولت به مدت پنج سال مسئول کویر صحرا شود بعد از آن کویر فاقد شن و ماسه خواهد بود»؛ این جمله آسیب های ناشی از دخالت دولت ها در اقتصاد را نشان می دهد، برای آگاهی از درستی یا نادرستی این موضوع کافی است به وضعیت بورس در ۹ ماه گذشته نگاه کنید، در واقع از زمستان ۹۶ که استارت افزایش نرخ ارز زده شد، بورس نیز با کمی تاخیر پشت سر آن حرکت رو به رشد خود را آغاز کرد و تا فروردین ماه ۹۹ یعنی نزدیک به ۲ سال با یکی از بهترین بازار ها از لحاظ رشد معقول شاخص کل روبرو بودیم، رشد معقول و متناسب ارزش پورتفوی ها،تحلیل محور بودن اکثریت بازار باعث افزایش ورود نقدینگی به این بازار به صورت طبیعی شد، اما از فروردین ماه امسال با دخالت دولت تحت قالب سهام عدالت و فروش صندوق های ETF ،سوق نقدینگی به سمت یک سری از سهام ها تحت نام سهام دولتی انجام شد و شاهد افزایش شدید و دور از انتظار شاخص کل بودیم.

تبلیغات گسترده دولت و دولتمردان منجر به ورود خیل عظیمی از مردم که بدنبال در امان نگه داشتن دارایی خود از تورم افسار گسیخته بودن به بورس شد. از این رو فرصت بسیار مناسبی جهت هدایت درست نقدینگی به سمت تولید و مهار غول نقدینگی در حال انجام بود که متاسفانه دولت بدترین راه را انتخاب کرد یعنی سوزاندن و حبس نقدینگی که منجر به نابودی اعتماد عمومی شکل گرفته به بورس شد. شاید دولتمردان ما در بحبوحه افزایش هیجانی و سراسیمه شاخص در برابر انتقادات ژست راه نجات اقتصاد کشور از بورس می گذرد را می گرفتند اما می شد بسیاری از مشکلات امروزه اقتصاد را با رونق بورس و هدایت صحیح نقدینگی حل و فصل کرد. 

اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد ما به خاطر عدم ارتباط سازنده با دنیا  و تحریم ها نشات می گیرد شکی نیست، اما بزرگترین مشکل کنونی کشور فقدان مدیریت استراتژیک است، زیرا فرصت سوزی که در اقتصاد ما  با ریزش فعلی بورس ایجاد شد را باید در تاریخ معاصر کشور نوشت. بنابراین در شرایط کنونی دولت باید پاسخگوی آسیب های اقتصادی ناشی از ریزش بورس باشد و در ادامه دخالت خود را در بورس کاهش دهد، هرچند کاهش شاخص در روز 30 شهریور باعث شد که ارزش نمادهای پالایش یکم هم به کف قیمت برسند و این به معنای این است که دولت عملا تخفیفی برای فروش نماد پالایشی نداده است و این حرکت باردیگر به اعتماد مردم آسیب زد.

با این حال با توجه به اتمام پذیره نویسی پالایش یکم و ادامه عرضه اولیه ها در بورس و فرابورس و رسیدن به ماه مهر که شروع انتشار گزارش ماهانه شرکت ها است و احتمال این وجود دارد که که بیشتر شرکت ها سودده باشند و شاخص کل هم به حمایت نزدیک شده احتمالی الگوی سر و شانه معکوس وجود دارد زیرا شاخص هم وزن هم با حمایت ۴۱۵,۰۰۰ واحد فاصله چندانی ندارد و یک تا دو روز دیگر به این نقطه می رسد بازار متعادل خواهد شد و روند صعودی بازار آغاز خواهد می شود.