رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت ها برای باز کردن ثبت سفارش به وزارت صنعت فشار می آورند زیرا کسب‌وکار آنها در حال نابودی است، اما مشکل اینجاست در کشوری که به دلیل تحریم‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد ارزی موجود نیست که تخصیص شود.

به گزارش مرور نیوز، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه دولت باید نقش رگولاتور را بر عهده بگیرد و برای کسب‌وکارها تسهیلگری کند تا رونق حاکم شود و درآمد مالیاتی در قبال آن کسب کند گفت: در حال حاضر باید به تعیین استراتژی تولید به آینده نگاهی توسعه‌ای داشته باشیم. البته باید در این مسیر مزیت رقابتی صنایع شناسایی‌شده و بر مبنای آن برنامه تولید و چگونگی نفوذ نوآوری تعیین شود.

افشین کلاهی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز آسیب زا است، اظهار کرد: در قراردادهای فروش در زمان مذاکرات و کسب توافق خریدار تا چک را آماده می کند قیمت‌ها تغییر و این مساله مشکل ساز می شود. از طرف دیگر ثبت سفارش با موانع ارزی روبروست، زیرا منابع نرخ ارز در کشور محدود است و بانک مرکزی منابع ارزی را از طریق صادرکنندگان تامین می کند. در این شرایط شرکت ها برای باز کردن ثبت سفارش به وزارت صنعت فشار می آورند زیرا کسب‌وکار آنها در حال نابودی است، اما مشکل اینجاست در کشوری که به دلیل تحریم‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد ارزی موجود نیست که تخصیص شود.

او با بیان اینکه جهش تولید نیازمند تغییراتی در سیاست‌ها و تغییرات مدیریتی است، تصریح کرد: در شرایط کنونی استراتژی صنعتی باید بر پایه واقعیت های جامعه و بازار تدوین شود.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از تولید انبوه محصولشان وارد بازار شدند با همان مشکلات شرکت‌های بزرگ روبرو می‌شوند، اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان هنگام روبروی با مشکلات به دلیل اینکه توان و تجربه کافی ندارند شکست می‌خورند و با مسائل بیمه و مالیات درگیر می‌شوند.

کلاهی با بیان اینکه در کشورهای دیگر وقتی یک‌طرف در قرارداد دچار خسارت شود دولت دخالت کرده و اجرای بند فورس ماژور را الزام می‌کند گفت: دولت در کنار الزام بند فورس ماژور در تامین منابع به شرکت ها کمک می‌کند تا پرداخت خسارات برای شرکت ها آسان تر شود. اما در ایران مشکلات زیادی وجود دارد، زیرا  وقتی شرکتی طبق قرارداد با کارفرما کالایی را با وجود تحریم ها با تاخیر وارد می‌کند، کارفرما بدون توجه به شرایط کنونی کشور نه‌تنها به بند فورس ماژور توجه نمی‌کند بلکه شرکت را به ازای هر روز دیرکرد جریمه می‌کند.

کلاهی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه دانش‌بنیان و فناوری دارند بعد از موفقیت اقدام به دریافت تسهیلات و جذب حمایت‌ها کردند، اظهار کرد: این حمایت‌ها و تسهیلات باید روی محصولات و صنایعی باشد که مزیت رقابتی دارند و البته نباید شرایط دشوار برای کسب این حمایت ها گذاشته شود که آن‌ها را از تمرکز بر روی صنعت و فناوری‌شان دور شوند.

با بیان اینکه بازاریابی برای نوآوری و فناوری‌های جدید برای به روز کردن شرکت‌های قدیمی از دیگر اقداماتی است که به افزایش بهره‌وری می انجامد، افزود: شناسایی مگاترندها یا روندهای کلان برای استفاده از فناوری‌های آینده باید در دستور کار قرار گیرد. این رویکرد کمک می کند از تولید مبتنی بر یارانه و با ضرر صرف‌نظر شود و حتی باید مد نظر قرار داد که خودکفایی به معنای اینکه همه‌چیز را در داخل خاکمان تولید کنیم نیست و نیز باید از این مورد هم صرف نظر کرد، زیرا با علم اقتصاد در تضاد است.