در شش ماهه نخست سال جاری صادرات روغن موتور ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که به گفته معاون فروش شرکت نفت ایرانول، این شرکت در بین شرکت‌های داخلی، با رشدی ۱۶ درصدی در صادرات در صدر قرار گرفته و پیش بینی‌ها حکایت از افزایش سودآوری سهام بورسی این شرکت در شش ماهه دوم سال دارد.

به گزارش مرور نیوز ، صنعت تولید روانکارها در ایران امروزه با چالش‌های فراوانی در عرصه تولید مواجه است. تحریم‌ها این صنعت را هم بی نصیب نگذاشته و تهیه مواد اولیه و مشکلات حمل و نقلی از سویی و قیمت‌گذاری نامتناسب از سویی دیگر این صنعت را هم دچار مشکلات بسیاری کرده است. با این حال در ۶ ماهه اول سال جاری افزایش صادرات این صنعت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و شرکت‎‌های ایرانی در فروش روغن در بازار خارج از کشور موفق بوده‌‎اند و هرجایی که مازاد عرضه وجود داشته با تزریق به بازارهای خارجی توانسته‎اند آورده  ارزی برای کشور به ارمغان بیاورند.

در حال حاضر ۴ کارخانه تولید روغن موتور در داخل کشور فعال است که شرکت نفت ایرانول یکی از این تولید کننده‌ها است. افزایش ۲۴ درصدی فروش کل این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از عزم جدی این شرکت برای توسعه تولید و فروش در این صنعت و افزایش سهم بازار دارد. 

معاون فروش ایرانول با اشاره به اینکه در سال جاری شرکت نفت ایرانول در فروش مقداری صادراتی پیشرو بوده است، گفت:« مقدار صادرات شرکت نفت ایرانول در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۶ درصدی داشته و با اختلاف در صدر جدول پیشرفت در میان رقبا قراردارد. 

امیر عظیمی با بیان اینکه ایرانول از منظر رشد صادراتی شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاترین میزان رشد را داشته است، افزود: بر اساس آمار منتشر شده شرکت نفت ایرانول در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۱۷درصدی را در فروش صادراتی (ریالی) تجربه کرده است.

از نظر میزان صادرات پس از ایرانول به ترتیب شرکت نفت بهران با ۹ درصد رشد، شرکت نفت پارس با  ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند. 

عظیمی ادامه داد: در فروش کل مقداری نیز شرکت نفت ایرانول در صدر جدول قرار دارد که با ۲۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸، بیشترین  مقدار رشد را به خود اختصاص داده است و ما تلاش داریم نیمه دوم سال نیز این آمار افزایشی باشد. 

عظیمی با بیان اینکه یکی از مهمترین دارایی و سرمایه شرکت‌ها سهم بازار است، تصریح کرد: ایرانول سهم بازار بالای ۳۰ درصدی کسب کرده که براساس استراتژی تدوین شده به دنبال این است که تا سال ۱۴۰۰ فروش انواع روغن موتور را به بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر برساند.

بازار جهانی روغن موتور 

روغن موتور (engine oil)  در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۲۷۱۰۱۹ شناخته می شود. این کد شامل روغن ها و فرآورده های متوسط، مواد معدنی نفتی یا قیر طبیعی حاوی بیودیزل است به همین دلیل جزئیات ریز وضعیت صادرات مشخص نیست، اما در مجموع رقم کل صادرات در بازار جهانی بیش از ۴۷۶میلیارد دلار است و کشورهای روسیه، آمریکا و کره بیشتر سهم صادراتی را در اختیار دارند و کشورهایی همچون چین و هند که از نظر جغرافیایی شرایط بهتری به بازارهای کشورهای خاورمیانه دارند بزرگترین رقبای ایران هستند، هرچند براساس گزارش هایی که از بازار جهانی منتشر شده صادرات روغن موتور از کشور مبدا تا مقصد تا فاصله بیش از ۳ هزار کیلومتر هم انجام شده است. از این رو ایران تا شعاع ۴ هزار کیلومتری قابلیت پوشش و صادرات به ۴۰ الی ۵۰ کشور را دارد، اما به طور کلی در سال های گذشته حدود ۱۸ کشور جهان از جمله هند، کامرون، گرجستان، عراق، ساحل عاج، سوریه، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و سنگال مقصد روغن موتور ایرانی بوده اند.

براساس این گزارش شرکت های ایرانی که در شش ماهه نخست امسال عملکرد صادراتی مثبتی داشته اند نه تنها می توانند درآمد ارزی و سودآوری خود را بالا ببرند، بلکه می توانند نظر سهامداران بازار سرمایه را که این روزها در تب و تاب هستند را بیشتر به خود جلب کنند و پیش بینی می شود در شش ماهه دوم سال رشد قیمتی نمادهایی همچون شرانل چشمگیر باشد.