دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: در شرایط کنونی می توان گفت مافیای میوه باعث موج گرانی شده اند و این مساله تازگی ندارد و همیشه در بازار بوده اند و بخشی از میوه ها را در ابتدای برداشت محصول از باغات جمع می کنند تا قیمت بالا برود و بعد به صورت تدریجی به بازار تزریق می کنند تا سود بیشتری ببرند.

به گزارش مرور نیوز، در چند روز اخیر قیمت انار در بازار به شدت افزایش یافته و این در حالی است که وضعیت تولیدات کشاورزی در سال جاری به دلیل بارش های مناسب خوب بوده، از این رو استدلال های زیادی درباره دلیل این افزایش قیمت در بازار مطرح است.

دبیرکل خانه کشاورز ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر محصول انار به طور کامل وارد بازار نشده است، گفت: وقتی برداشت کمی از محصولات انار صورت گرفته و بخش عمده ای از انارها در بازار عرضه نشده است به همین دلیل عرضه کمتر از تقاضا هست و قیمت بالا می رود اما بعد از مدتی با افزایش عرضه قیمت هم متعادل تر می شود.

عنایت الله بیابانی با اشاره به وضعیت تولید انار در ایران، افزود: امسال تولید انار در شهرهایی مانند ساوه و شیراز، مازنداران، یزد، گیلان، تهران و همدان انجام شده و در در برخی از مناطق برداشت محصول آغاز شده است.

او افزود: البته نباید نادیده گرفت که کیفیت انار تولید ایران در مناطق مختلف متفاوت است برای نمونه کیفیت انار تولید استان گیلان، تهران، یزد خیلی بالاست و بخشی از این محصولات از کشور صادر می شود.

مافیای میوه عامل موج گرانی!

او با تاکید بر اینکه امسال به دلیل آب و هوای خوب تولید انار نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی می توان گفت مافیای میوه باعث موج گرانی شده اند و این مساله تازگی ندارد و همیشه در بازار بوده اند و بخشی از میوه ها را در ابتدای برداشت محصول از باغات جمع می کنند تا قیمت بالا برود و بعد به صورت تدریجی به بازار تزریق می کنند تا سود بیشتری ببرند.

قائم مقام خانه کشاورز ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بخش عمده ای از انار تولید شده در کشور صادرات شده است، اظهار کرد: چند وقت پیش با کشاورزی در منطقه دماوند تهران صحبت می کردم و گفت که بخش عمده ای از انار تولیدیش را به خارج از کشور صادر کرده است و این بسیار جای تعجب است که کشاورزان از طریق چه واسطه های محصول خود را صادر می کنند.

تولیدکننده ها محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند

بیابانی افزود: در حال حاضر قیمت ارز در ایران بسیار بالاست و بسیاری از تولیدکننده ها محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند. حتی امسال به دلیل اینکه تولید و کیفیت انار نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده صادرات هم به طور قطع بیشتر انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه بخشی از انار تولید شده در کشور فراوری می شود، اظهار کرد: برای نمونه تولید انار در استان های مانند مازنداران که دارای کیفیت بالایی است و به نام انار دانه سیاه معروف است برای تولید رب انار و ... استفاده می شود.

قیمت انار کاهش می یابد

قائم مقام خانه کشاورز ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر به اوج برداشت انار در کشور نرسیده ایم، اظهار کرد: در برخی استان ها برداشت این محصول آغاز شده و هنوز عرضه به طور کامل انجام نشده است. از طرف دیگر هزینه حمل و نقل و کارگر بالا رفته و روی قیمت تاثیر گذاشته است، به همین دلیل عرضه گرانتر محصول در ابتدای بازار ناشی از هزینه بالاتر تولید است.

بیابانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش بینی می شود قیمت انار روندی کاهشی داشته باشد، اظهار کرد: اگر محصول به اندازه کافی در بازار داخلی عرضه شود به طور قطع قیمت انار کاهش می یابد.

در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ارز بسیاری از تولیدکننده ها تمایل دارند محصول خود را صادر کنند، این در حالی است که طبق قانون ابتدا باید بازار داخلی تامین شود و در صورتی که مازادی وجود داشته باشد به بازارهای خارجی صادر شود. هرچند به این مساله هم ایراداتی وارد است و بسیاری از قوانین محدودیت هایی را برای صادرات محصولات خام ایجاد کرده است، زیرا کشور باید بیشتر به سمت فرآوری محصولات کشاورزی برود. چراکه در حال حاضر بخشی از آبمیوه ها و کنسانتره های میوه در کشور وارداتی هستند.