شاخص کل هم وزن در دو هفته گذشته ۲ درصد بازده مثبت داشته و در یک هفته گذشته ۵/۵ درصد بازده مثبت داشته است در حالی که شاخص کل دو هفته پیش بازدهی منفی ۴ درصد و بازده هفته گذشته مثبت ۲/۲ درصد داشته است که به طور خلاصه بازدهی نمادهای کوچک مثبت تر از غول های بورسی بوده است.

به گزارش مرور نیوز، شاخص کل هم وزن در دو هفته گذشته ۲ درصد بازده مثبت داشته و در یک هفته گذشته ۵/۵ درصد بازده مثبت داشته است در حالی که شاخص کل دو هفته پیش بازدهی منفی ۴ درصد و بازده هفته گذشته مثبت ۲/۲ درصد داشته است که به طور خلاصه بازدهی نمادهای کوچک مثبت تر از غول های بورسی بوده است.

 شاخص کل تحت تاثیر افزایش عرضه و تقاضا

معاملات نخستین روزهای کاری فصل زمستان در بورس تهران نوسانی آغاز شد و شاخص کل تحت تاثیر افزایش عرضه و تقاضا افت و خیزهای کمی در هفته گذشته داشت؛ هرچند در این هفته نماد گروه‌های دارویی، سیمانی و... سراسر مثبت بودند اما با شدت گرفتن فشار فروش در نمادهای بزرگ نظیر خودرویی، پالایشی، شستا و ... کلیت بازار زیر فشار عرضه قرار داشت.

در حال حاضر با اتمام سال مالی شرکت‌ها و نهادهای حقوقی، پیش‌بینی‌ها بر بهبود طرف تقاضا بود، اما با توجه به نوسانات محدوده ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بازار به مدت زمان بیشتری برای کف‌سازی نیاز دارد.

مقاومت یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی

شاخص کل از نظر تکنیکالی ۳۸/۲ درصد از رشد اخیر را اصلاح کرده و کم کم به مصاف مقاومت یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی خواهد رفت. این مقاومت اگر شکسته شود، الگوی برگشتی سر و شانه معکوس را کامل می کند و یک سیگنال مثبت برای صعود شاخص کل تا سطوح مقاومت بعدی یعنی یک میلیون و ۹۰۰ واحد خواهد بود.

هفته آتی با رسیدن گزارش عملکرد تولید و فروش آذر ماه، روند کلی بازار جهت مناسب تری پیدا خواهد کرد و سهامداران نیز تا حدودی بهتر می توانند درباره عرضه و تقاضا تصمیم بگیرند.

با توجه به خروج ۵/۰۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها در معاملات دو هفته پیش، از ابتدای هفته گذشته ورود نقدینگی به ۱/۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین بازار تحت حمایت کامودیتی‌ها، کاهش ریسک سیاسی و رکود بازارهای موازی شرایط بهتری نسبت به پاییز دارد.

سهم های کوچک و متوسط مورد توجه بازار

این هفته در بین سهم های کوچک و متوسط با توجه به وضعیت بنیادی بهتر، روند شروع شده در سیمانی ها و دارویی ها هفته آتی هم احتمالا ادامه پیدا می کند. بازار روزهای پایانی هفته نیز برای پالایشی ها، تقاضا بالا رفت و باعث بهتر شدن وضعیت شاخص کل و امیدواری سهامداران شده است. شاخص هم وزن در معاملات روزهای اخیر وضعیت مناسبتری نسبت به شاخص کل داشت. قدرت خریداران حقیقی در روزهای آخر هفته به مراتب بیشتر از روز ابتدای هفته بود، فشار خرید بخصوص روی سهام شاخص ساز دیده نمی شد و خریدارن دوست داشتند در محدوده منفی خرید کنند. شاخص هم وزن تقریبا تبدیل به لیدر بازار شده و سهام کوچک بازار فعلا با تقاضای خوبی همراه هستند.

شاخص کل بورس به  ۱/۴۲۳ میلیون واحد رسیده و شاخص هموزن بورس با مثبت های خوبی که داشت به ۴۷۳ هزار واحد رسیده است.

ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس

مجموع ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس در روز چهارشنبه هفته پیش ۲۷۹/۵۵۹ میلیارد ریال و ارزش معاملات خرد بیش از ۱۵۹۳۰ میلیارد تومان بود که شاهد ورود ۳۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم، جریان ورود نقدینگی در روز چهارشنبه گذشته نسبت به سایر روزهای هفته افزایش قابل ملاحظه ای داشت در روز شنبه ۶ دی ماه هم مجموع ارزش معاملات از مرز ۷ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

همچنین روز ۲ دی ماه ارزش معاملات حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و روز نخست دی ماه هم این معاملات هم حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود؛ به عبارت دیگر روز چهارشنبه آخرین روز بازار سرمایه پول بیشتری بین معامله گرها دست به دست شد، هرچند در هفته قبل تر از آن به دلیل اینکه حقوقی ها نقش قوی در بازار ایفا کردند و سهم بیشتری در معاملات داشتند ارزش معاملات به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان در یک روز هم رسیده بود.