محمد کشتی آرا گفت: رکود موجود در بازار سکه و طلا در نتیجه کاهش حباب سکه ایجاد شده است، به عبارت دیگر در شرایط کنونی حباب سکه به ۴۲۰ هزار تومان رسیده است در حالی که قبلا حباب سکه در ایران به ۲ میلیون هم رسیده بود و پیش بینی می شود این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، در یک ماه گذشته قیمت دلار در ایران در محدوده ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در نوسان بوده و همین مساله باعث رکود در بازار سکه و طلا شده در نتیجه کاهش حباب سکه ایجاد شده است، به عبارت دیگر در شرایط کنونی حباب سکه به ۴۲۰ هزار تومان رسیده، در حالی که قبلا حباب سکه در ایران به ۲ میلیون هم رسیده بود. در شرایط کنونی هم پیش بینی می شود بازهم حباب سکه کاهش یابد، هرچند در بلندمدت پیش بینی می شود قیمت طلا در بازار جهانی امسال هم روندی صعودی داشته باشد.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در پایان سال میلادی شرکت ها تسویه حساب می کنند و همین مساله تقاضا برای دلار و طلا را افزایش می دهد، گفت: در حال حاضر تحلیل بازار طلا حکایت از این دارد که همانند سال‌های گذشته در پایان سال میلادی نوساناتی در بازار طلا بروز کرد و قیمت هر انس طلا در بازار جهانی به ۱۹۰۰ دلار رسید.

بالاترین قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۰

محمد کشتی آرا با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت انس طلا کمی نسبت به روز گذشته کاهش یافته است، افزود: سال گذشته در همین روز انس طلا با قیمت ۱۵۲۰ دلار معامله می شد و امسال هر انس طلا با ۱۸۹۳ دلار معامله می شود و این نشان دهند رشد قیمت بیش از گذشته است در طول یکسال است.

او  با نگاهی به روند رشد سالانه قیمت طلا در بازارهای جهانی تصریح کرد: بالاترین قیمت جهانی طلا را در سال ۲۰۲۰ داشته ایم که ۲۵ درصد رشد بوده است در حالی که در سال های گذشته رشد قیمت طلا تا ۲۰ درصد بیشتر نبوده اما امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قیمت طلا بیش از حد معمول رشد داشته است.

کشتی آرا با نگاهی به وضعیت قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ تصریح کرد: با توجه به روند رو به رشد قیمت طلا و ادامه شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ به نظر می رسد این رشد قیمت همچنان ادامه داشته باشد.

روند اخیر قیمت طلا در بازار ایران/کاهش بیشتر حباب سکه در ایران

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره روند اخیر  قیمت طلا  در بازار ایران با توجه به نوساناتی که در بازار دلار به وجود آمد اظهار کرد: در ۵ هفته گذشته تغییرات قیمت ارز در ایران حداقلی بوده و با نوسانات تغییر بازار طلا پوشش داده شده، بنابراین قیمت طلا هم در یک محدوده کوچک در نوسان بوده است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی هم معاملات طلا و سکه به حداقل رسیده است، تصریح کرد: رکود موجود در بازار سکه و طلا در نتیجه کاهش حباب سکه ایجاد شده است، به عبارت دیگر در شرایط کنونی حباب سکه به ۴۲۰ هزار تومان رسیده است در حالی که قبلا حباب سکه در ایران به ۲ میلیون هم رسیده بود.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره اینکه آیا احتمال کاهش بیشتر حباب سکه در ایران وجود دارد، گفت: با توجه به این روند معاملات و رکودی که در بازار هست به نظر می رسد بازهم حباب سکه کاهش می یابد.

کاهش انگیزه سرمایه گذاری در طلا

کشتی آرا درباره وضعیت معاملات مصنوعات طلا در ایران گفت: در دو ماه اخیر کاهش تدریجی قیمت طلا در بازار باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاری در این بازار شده است، به طوری که در این مدت کمترین تقاضا برای طلا رقم زده شده و این رکودی که در بازار حاکم شده تنها شامل سکه نیست بلکه در همه معاملات سکه، مصنوعات طلا، طلای آبشده و شمش به وجود آمده است.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره اینکه آیا شوک دیگری در نتیجه روی کار آمدن جوبایدن به بازار طلای ایران به وجود خواهد آمد یا خیر، اظهار کرد: شوک روانی تغییرات دولت آمریکا در ۵ هفته اخیر در بازار طلا نمایان شده، اما حالا باید دید در ابتدای بهمن ماه با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا چه تغییراتی در بازار بروز می کند.

در حال حاضر بازار طلای ایران بیشترین نوسان قیمت را در نتیجه افزایش قیمت ارز دریافت کرده است، چراکه در بازار جهانی قیمت این فلز گرانبها در یکسال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد داشته، این در حالی است که در ایران قیمت آن به بیش از دو برابر رسیده است، از این رو تا زمانی که التهاب ارزی در ایران وجود دارد، قیمت هم دستخوش نوسان خواهد ماند.