برخلاف حاشیه های اخیر در صنعت فولاد، شرکت فولاد مبارکه نه تنها کالاهای خود را در بورس کالا عرضه می کند ارز آوری مناسبی هم برای کشور به همراه داشته و با اجرای چند طرح توسعه ای در مسیر خوکفایی و جهش تولید گام برداشته است.

به گزارش مرور نیوز، در چند وقت اخیر موضوع قیمت گذاری فولاد با حاشیه های زیادی همراه شد و برخی از نمایندگان مجلس هم روی فعالیت شرکت هایی همچون شرکت فولاد مبارکه دست گذاشتند، در حالی که این شرکت در چند سال گذشته با وجود ۳ بار تحریم شدید آمریکا نه تنها توانسته است ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشد بلکه با اجرای سیاست های توسعه ای توانسته در زمینه تولید اسلب گاز ترش برای صنایع نفت و گاز موفقیت هایی را بدست بیاورد که دستاورد بزرگی برای کشور است و براساس سیاست های توسعه ای در نیمه دوم سال هم عرضه ورق رنگی مخصوص بدنه لوازم خانگی را به بازار خواهد داشت.

طرح های توسعه ای فولاد مبارکه

همچنین اجرای طرح پروژه نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه که در فرآیند اجرایی شدن است به دلیل اینکه در صنایع لوازم خانگی، خودرو و ... کاربرد فراوانی دارد گامی در مسیر جهش تولید و توسعه صنعتی است و از طرف دیگر برای ۱۰۰۰ نفر مستقیم و ۸ هزار نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند، از این رو به دلیل نقشی که این شرکت در خودکفایی و تامین نیاز داخلی  دارد همواره مورد تحریم قرار گرفته و از سوی دشمنان رصد می شود.

محمدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه پیش از این در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه بیش از اینکه به دنبال تولید فولاد باشد در مسیر فولادساز شدن است، گفت: این شرکت با سیاست هایی که اجرا می کند نه تنها به دنبال توسعه صنعت فولاد و تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز کارخانه های فولادی است بلکه قصد دارد در آینده به یکی از بزرگترین فولادسازان تبدیل شود.

او افزود: در حال حاضر فولاد مبارکه با توسعه همکاری با دانشگاه ها در مسیر هوشمند شدن است و هم اکنون این سیستم کمک می کند تا شرکت به نسل چهارم ارتقاء یابد و دخالت انسانی و مدیریتی را به حداقل خود برساند. در این زمینه ایریسا همتراز با شرکت دنیلی ایتالیا عهده‌دار سیستم‌مند کردن این شرکت شده است.

حاشیه های صنعت فولاد

یک کارشناس صنعت فولاد  با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به قوانین سازمان توسعه و تجارت تمام شرکت های فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، گفت: قبلا برای تولیدکننده ها این امکان وجود داشت که ۵۰ درصد محصول را در بورس کالا عرضه کنند و از ۵۰ درصد باقی مانده ۲۰ درصد را در بازار داخلی و ۲۵ درصد دیگر هم صادرات کنند که در حال حاضر روال تغییر کرده و باید تمام محصولات در بورس کالا عرضه و مازاد صادرات شود.

ایوب حسن پور با بیان اینکه برخی شرکت ها ممکن است برخلاف مقررات علاوه بر بورس کالا در بازار آزاد هم عرضه داشته باشند، افزود: شرکت های بزرگ محصولات خود را مطابق با قراردادهای که دارند در بورس کالا عرضه می کنند.

اجرای تعهدات بورس توسط فولاد مبارکه

این کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اینکه کارخانه هایی مانند فولاد مبارکه براساس تولیداتش مشتریان خاص خود را دارند، گفت: برخلاف ادعاهایی که درباره مافیای صنعت فولاد مطرح می شود، اما واقعیت این است که شرکت هایی مانند فولاد مبارکه تولید بالا و مشتریان خاص دارد به همین دلیل عملا وجود مافیا معنایی ندارد.

حسن پور با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در بورس حضور دارد و اگر کالاهای خود را در بورس کالا عرضه نکند نمی تواند صادرات خود را انجام بدهد، گفت: آمار صادراتی این کشور حکایت از اجرای تعهداتش در بورس کالا است.

او افزود: در شرایط کنونی نرخ محصولات زنجیره فولاد در بازار جهانی بالا رفته و همین مساله باعث شده قیمت محصولات تمام حلقه ها گران شود و بازار ایران هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

او با تاکید بر اینکه مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا گاها در برخی شرکت های پایین دستی کفاف تولید آنها را نمی‌دهد و به همین دلیل در بازار آزاد هم خرید می‌کنند، تصریح کرد: در سال جاری عرضه شمش فولاد در کشور بالا رفته زیرا آمار تولید شرکت های تولیدکننده نسبت به سال گذشته بالا رفته است.

حسن پور با بیان اینکه صادرات شمش فولاد تحت قوانین سازمان توسعه تجارت اداره می شود، اظهار کرد: میزان عرضه شمش در بازار داخلی و بیشتر از گذشته انجام می شود.

او درباره چشم انداز صنعت فولاد، گفت: در حال حاضر هم میزان تولید بیشتر از نیاز داخلی هست که بخش عمده ای از کالای مازاد به کشورهای دیگر صادرات می شود و برای کشور ارزآوری دارد و این موضوع نه تنها از نظر سیاسی موثر است بلکه به دلیل ایجاد اشتغال در کشور نیز گامی در مسیر توسعه پایدار برداشته است.