حداقل عیدی کارگران در پایان سال 99 معادل 3 میلیون و 820 هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل 5 میلیون و 731 هزار تومان است.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس مصوبه قانون شورای عالی کار ، همه شرکت‌های مشمول قانون کار باید به ازای یک سال کار، به کارکنان خود معادل 60 روز آخرین دستمزد را به عنوان عیدی پرداخت کنند.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران و مشمولان قانون کار طی سال های اخیر  براساس فرمولی است که از سوی مجلس تصویب و تاکنون نیز اجرایی شده است.

با نزدیک شدن به پایان سال کارمندان، کارگران و صاحبان کار به فکر میزان پرداخت عیدی و سنوات خود می افتند که بر اساس قانون عیدی و پاداش کارگران معادل دو ماه پایه حقوق آنها پرداخت می‌شود و حداکثر نباید از 3 برابر آن نباید تجاوز کند.

بر این اساس، با توجه به حداقل دستمزد 1 میلیون و 910 هزار و 427 تومانی کارگران در سال 99، امسال تمام کارگران مشمول قانون کار بین 3 میلیون و 820 هزار تومان تا 5 میلیون و 731 هزار تومان عیدی خواهند گرفت.

گفتنی است، پرداخت عیدی کارگران از بهمن ماه شروع خواهد شد.

پرداخت عیدی و پاداش آخر سال به کارگران فصلی 

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاههای فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاههای مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند باید بر ماخذ 60 روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال می باشد.

عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

بر اساس ماده 39 قانون کار مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نمی باشد .

عیدی و پاداش کارگرانی که به صورت ساعتی کار می کنند

در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر می باشد برای محاسبه عیدی و پاداش ، میانگین حقوق 3ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت .

عیدی و پاداش کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می کنند

کارکنانی که در طول سال از خدمت مستعفی ، اخراج ، بازنشسته و یا به نحوی از انحاء رابطه آنان با کارگاه قطع می شود به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.