وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه غدیر در ۱۳ ماه رجب همزمان با تولد حضرت علی (ع) خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه مراسم افتتاح ۴۲۶ طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های این وزارتخانه در آستانه سفر‌های نوروزی، اظهار کرد: آمادگی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و باید برای همه شرایط آماده باشیم.

او با بیان اینکه بدون شک به هر شکل راه‌ها و سیستم‌های پشتیبانی برای سفر باید آماده باشند تا مشخص شود برای نوروز ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیم و چه مصوبه‌ای خواهد داشت، افزود: به هرحال طبیعی است که ما نمی‌توانیم تا زمان اعلام این مصوبه منتظر بمانیم و آن وقت بخواهیم کار‌ها را به یک‌باره انجام دهیم.

اسلامی با بیان اینکه سازمان راهداری موظف است کار‌های مربوط به راه‌ها از جمله نصب علائم، خط‌کشی و مسائل مربوط به بهسازی جاده‌ها و همچنین بازرسی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشد تا با آمادگی حداکثری کار تا اعلام مصوبه پیش برود، افزود: هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد، وزارت راه و شهرسازی تابع آن خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در مورد این گفته می‌شود ۵۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که ۳۵۰۰ مورد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و آیا این وزارتخانه برنامه‌ای تا پایان عمر دولت برای اصلاح آن‌ها خواهد داشت، گفت: این مسئله نکته مهمی است و از سازمان راهداری خواسته شده که نسبت به انتشار این مطلب اقدام کند که ما ۵۰۰۰ یا ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز نداریم بلکه این‌ها نقاطی است که در آن‌ها ثبت تصادف انجام گرفته است.

او ادامه داد: تصادف‌ها براساس شدت  و فوت داشته، دسته‌بندی شده‌اند. بیش از این همه این موارد به شکل دستی بود که عوامل و علل آن حادثه در گزارش کارشناس ثبت می‌شد که حالا با رونمایی از سامانه مربوطه که امروز انجام گرفت این موارد شناسایی آن‌ها برخط خواهد بود.

اسلامی تصریح کرد: در این زمینه باید به دو شکل به آن توجه داشت. اول اینکه با سامانه‌ای که امروز افتتاح شد دیگر به شکل برخط متوجه خواهیم بود که کجا و چگونه تصادف رخ داده است و از این پس مبنا این سامانه است که کار پراهمیت تحلیل و شناسایی عوامل را انجام می‌دهد.

او تاکید کرد: در این زمینه نکته بعدی این است که نقاطی که می‌توانست دلیل حادثه باشد، کل آن‌ها که در کشور شناسایی شد، ۲۵۱ مورد بود که ۲۰۰ مورد آن برطرف شده است. بخش عمده‌ای از این موارد در جاده‌های روستایی بود که مسیر‌ها به شکل نامتقارن به یکدیگر می‌رسیدند و مابقی در شهرهاست.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تعداد باقی مانده نقاط پرحادثه شهرهاست که در آن‌ها لازم است تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگ احداث شود و برای ساخت به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول نیاز است. با هماهنگی که با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده قرار است با علائم این نقاط ایمن‌سازی شوند تا بعد با فراهم کردن بودجه متناسب نسبت به احداث این تقاطع‌ها اقدام شود. در این مورد کار برنامه‌ریزی آغاز شده و طرح در دست اجرا قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت قیر و اینکه آیا این مسئله حل شده است، گفت: مشکل قیر حل نشده است و متاسفانه از وقتی که در مورد آن بحث شد قیمت آن ۴۰ درصد بالا رفته است.

اسلامی در مورد اینکه گفته می‌شود در بحث قیر توسط دولت کار تسویه انجام نگرفته است، گفت: افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند هیچ مدرکی ندارند که این قیر کجا داده شده و این قیر کجا مصرف شده است و با کسانی که مدرک آورده‌اند تسویه شده است. متاسفانه این قیر رایگان یک مصیبت است و نمی‌توان آن را خدمت دانست.

اسلامی با بیان اینکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی با توزیع قیر رایگان مخالف است، چون اجازه نمی‌دهد کار‌ها را با برنامه انجام دهیم، افزود: قیر هم مثل سایر مصالح بوده و دلیلی ندارد در مورد آن این همه ماجرا وجود داشته باشد. قطعا اگر ما قیر داشته باشیم حداقل ۱۵۰۰ کیلومتر راه را می‌توانیم آسفالت کنیم، چون پروژه‌ها معطل بوده و ما بودجه لازم برای خرید آن نداریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در ۱۳ ماه رجب همزمان با تولید حضرت علی (ع) در مورد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای روز‌های ابتدایی سال جدید در بحث ایمن‌سازی مسیر‌ها گفت: این اقدامات وجود خواهد داشت، چون مردم از اتوبوس بیشتر استفاده می‌کنند و این یعنی حتما باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در زمان مقرر دچار گرفتاری نشویم.

او افزود: قطعا اگر عبور و مرور وسیله شخصی را ممنوع کنند مردم با وسایل نقلیه عمومی سفر خواهند داشت و این یعنی ناوگان باید آماده باشد.

به مسافران کرونایی اجازه ورود به کشور داده نمی ‌شود

اسلامی در مورد بحث قرنطینه در فرودگاه‌ها که گفته می‌شود این مسئله رعایت نمی‌شود، تاکید کرد: در شیوه نامه‌ای که وزارت بهداشت برای سازمان هواپیمایی ابلاغ کرده است، باید گواهی تست منفی کرونا با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت ارائه شود. به این شکل مسافران از کشور‌های خارجی می‌توانند به ایران بیایند و اگر این تست نباشد نه به آن‌ها بلیت داده شده و نه اجازه سوار شدن به آنان داده می‌شود.

او افزود:‌ از ابتدای آذرماه سفر از ۱۲ کشور از جمله انگلیس ممنوع شده و مسافران از این مقاصد به هیچ شکل نمی‌توانند به ایران سفر کنند و پذیرشی نخواهد بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در بحث تست‌های تقلبی شناسایی آن برعهده وزارت بهداشت است که آن‌ها وقتی مسافران می‌آیند اگر به یک تست شک کنند در فرودگاه دوباره از افراد تست خواهند گرفت.

اسلامی گفت: نکته مهم برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی این است که در مسیر‌های داخلی چه با اتوبوس و چه با هواپیما و قطار اگر تست کرونا مثبت باشد و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده باشد به این افراد بلیت فروخته نمی‌شود و اجازه سوار شدن به آن‌ها داده نمی‌شود. این شیوه نامه الزام‌آور است و باید اجرا شود و با کسانی که کوتاهی کنند برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان گفت: در هواپیما‌ها هم همان‌طور که مصوب شده است اگر درصد اشغال بیش از ۶۰ درصد باشد، تخلف به حساب آمده و در این مورد همان طور که در جریان هستید با چندین شرکت هواپیمایی متخلف برخورد شده است. برخورد‌ها جدی است و به هیچ عنوان جای چانه‌زنی ندارد.