رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل شود، گفت: نهاده های دامی توسط وزارت کشاورزی برای مرغدارها تامین شده است، از این رو در یک هفته آینده مرغ هایی که وارد بازار می شوند با نهاده های کاملا دولتی خواهند بود، به همین دلیل انتظار می رود قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل شود و کم کم به قیمت مصوب برسد.

به گزارش مرور نیوز، در یک هفته اخیر بار دیگر قیمت گوشت مرغ در بازار اوج گرفته است، هرچند این موضوع نخستین بار نیست که در سال جاری رخ می دهد و هر بار دلال ها به یک بهانه قیمت این محصول را بالا می برند، با این حال پس از تکرار چندباره این مشکل،  هنوز مسئولان فکری به حال آشفته بازار کنونی و سفره کوچک مردم نکرده اند.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران تاکید بر اینکه قیمت گوشت مرغ قبلا به دلیل گرانی نهاده های دامی رخ داده بود، گفت: در شرایط کنونی به نظر نمی رسد مشکلی برای تامین نهاده های دامی وجود داشته باشد و این گرانی اخیر بیشتر به دلیل کاهش عرضه گوشت مرغ در بازار است.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت مرغ  در چند وقت اخیر به دلیل افت پرورش مرغ در مرغداری ها بوده است، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت هر کیلو گوشت مرغ زنده جلوی درب مرغداری باید ۱۳۱۰۰ تومان باشد اما از آنجایی که در چند وقت اخیر عرضه گوشت مرغ ۳۰ درصد کاهش داشته به همین دلیل قیمت گوشت مرغ هم افزایش داشته است.

او افزود: در روزهای اخیر قیمت مرغ زنده جلوی مرغداری به شدت افزایش یافته و قیمت آن به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده در حالی که طبق قیمت گذاری مصوب قیمت هر کیلو گوشت مرغ کشتار شده باید ۱۹۱۰۰ و قیمت آن در بازار ۲۰۴۰۰ توماه باشد.

دلالی و محدودیت عامل گرانی گوشت مرغ

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با تاکید بر اینکه جوجه ریزی مرغداری ها در یک ماه گذشته به دلیل تامین نهاده ها و رفع مشکلات ارزی واردات ذرت و ... افزایش یافته است، گفت: به طور کلی مصرف گوشت مرغ به دلیل شیوع ویروس کرونا و فعالیت کمتر رستوران دارها و عدم برگزاری مراسم ها و ... کاهش یافته است به همین دلیل در حال حاضر نباید کشور با مشل کمبود گوشت مرغ یا گرانی آن مواجه باشد.

یوسف خانی با بیان اینکه در شرایط کنونی صادرات گوشت مرغ وجود ندارد و میزان تولید کشور بیشتر از تقاضا است، اظهار کرد:  گرانی اخیر بیشتر از این متاثر از عوامل اقتصادی و تقاضا باشد ناشی از  دلالی و محدودیت در عرضه برای ایجاد گرانی در بازار باشد.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل شود، گفت: نهاده های دامی توسط وزارت کشاورزی برای مرغدارها تامین شده است، از این رو در یک هفته آینده مرغ هایی که وارد بازار می شوند با نهاده های کاملا دولتی خواهند بود، به همین دلیل انتظار می رود قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل شود و کم کم به قیمت مصوب برسد.

وضعیت عرضه گوشت مرغ 

یوسف خانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اگر وضعیت عرضه گوشت مرغ به حالت عادی برگردد، گفت: قیمت ها به سرعت کاهش می یابد، از این رو شرکت پشتیبانی دام سه روز به صورت روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ در میدان بهمن ماه تهران با قیمت مصوب عرضه می کند و اگر این روند تا آخر هفته ادامه داشته باشد قیمت گوشت مرغ شکسته خواهد شد.

او با بیان اینکه پیش از این هم قیمت گوشت مرغ به ۳۵ هزار تومان رسیده بود، گفت: در آن زمان کمبود نهاده های دامی در بازار عامل گرانی قیمت گوشت بود زیرا قیمت تمام شده بالا رفته بود، اما در شرایط کنونی این مشکل وجود ندارد، زیرا شرکت پشتیبانی دام تامین بخشی از نهاده های داملی را بر عهده گرفته بود و البته بعد گرانی گوشت مرغ در پاییز طرح توزیع روزانه ۸۰۰ تن گوشت مرغ در کشور اجرایی شد و در مدت کوتاهی بازار مرغ به روال عادی برگشت، در شرایط کنونی هم این مساله می تواند اجرایی شود و با افزایش عرضه گوشت مرغ در بازار به سرعت فضا را از حالت روانی و التهابی خارج کرد.