مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی گفت: دولت ۹۴۰ میلیارد تومان برای اختصاص به شرکت‌های ریلی تصویب کرد که تا به امروز بانک‌ها ۱۴۱ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد کل تسهیلات مصوب به شرکت‌های ریلی پرداخت کرده اند.

به گزارش مرور نیوز، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در نشست خبری تشریح سفرهای ریلی نوروز ۱۴۰۰ گفت: تصور می‌شد امسال زودتر از این با واکسیناسیون عمومی بیماری کرونا کنترل شود اما مشکلاتی در سطح دنیا در تولید واکسن پیش آمد که به نوروز ۱۴۰۰ رسیدیم و هنوز شرایط پایداری در زمینه کنترل کرونا پیش نیامده است.

وی افزود: شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری علیرغم تحمل ضرر و زیان زیاد، خدمت رسانی را به مردم انجام دادند. برای سفرهای نوروزی هم سعی کرده ایم بستر لازم را فراهم کنیم و با جدیت بیشتر پروتکل‌ های بهداشتی را در نظر بگیریم تا مسافران با آرامش خیال از قطار استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ایام پیک سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ از ۲۵ اسفند امسال شروع شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد. از ماه گذشته با صدور ابلاغیه‌ای ستاد سفرهای نوروزی را تشکیل داده ایم.

وی تاکید کرد: پیش فروش بلیت سفرهای ریلی نوروزی از سه شنبه ۵ اسفند آغاز می‌شود و فروش بلیت هم از طریق آژانس‌ها و هم اینترنتی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: برای سفرهای نوروزی پیش رو، روزانه ۲۳۰ قطار پیش بینی شده و در کل در ۲۱ روز پیک سفرهای نوروزی چهار هزار و ۸۲۷ رام قطار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: روزانه ۱۰۳ هزار مسافر را در ایام نوروز از طریق شبکه ریلی جابجا می‌کنیم و در مجموع ۲۰ میلیون و ۱۷۶ هزار نفر-سفر ظرفیت ایجاد شده است.

معاون وزیر راه درباره سفرهای نوروزی ۹۹ که به خاطر شیوع کرونا باطل شد، گفت: مجموعاً یک میلیون و ۴۸۳ هزار بلیت در نوروز ۹۹ به مسافران مسترد شد و مجموع مبالغ بازگشتی به مردم ۱۳۳ میلیارد تومان بود.

به گفته رسولی بیش از ۱۹ میلیون نفر کاهش مسافر قطار در سال جاری به دلیل شیوع کرونا رخ داد که با احتساب میانگین هر بلیت ۱۰۰ هزار تومان، ۱,۹۸۸ میلیارد تومان به شرکت‌های ریلی ضرر وارد شد.

رسولی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی پیش رو گفت: در سه مرحله از سامانه وزارت بهداشت برای متقاضیان خرید بلیت استعلام صورت می‌گیرد به این صورت که اگر فردی بلیت قطار خریداری کرد در زمان خرید بلیت با کد ملی استعلام از سامانه بهداشت انجام می‌شود.

وی افزود: در مرحله دوم اگر فردی برای چند روز بعد بلیت خریداری کند مجدد در روز سفر استعلام انطباق کد ملی با سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود و اگر نام فرد در سامانه وزارت بهداشت به عنوان بیمار کرونایی ثبت شده بود به وی اطلاع رسانی کرده و می‌خواهیم به ایستگاه نیاید.

رسولی افزود: مرحله سوم در روز مسافرگیری است که باز هم از طرف مسئولان قطار استعلام از سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود و اگر مسافری استعلام کرونای وی مثبت شد از قطار پیاده خواهد شد.

وی گفت: همچنین در ایستگاه‌ها غربالگری داریم و استفاده از ماسک اجباری است، کوپه‌ها قبل از مسافرگیری پلمب می‌شود.

رسولی یادآور شد: نوروز امسال به هیچ عنوان افزایش قیمت بلیت قطار نداریم.

مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی گفت: دولت ۹۴۰ میلیارد تومان برای اختصاص به شرکت‌های ریلی تصویب کرد که تا به امروز بانک‌ها ۱۴۱ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد کل تسهیلات مصوب به شرکت‌های ریلی پرداخت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: دو بانک عامل برای پرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شد که رقمی که بانک ملی قرار بود پرداخت کند به طور کامل پرداخت شد و البته مبلغ آن پایین بود.

معاون وزیر راه گفت: بخش عمده تسهیلات کرونایی را یک بانک دیگر بر عهده گرفت که علیرغم پیگیری‌های گسترده این بانک از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، شرکت‌های ریلی تحت فشار هستند و نیروهای خود را تعدیل نکرده اند. حتی قرار شد واگن‌های شرکت‌های ریلی به عنوان وثیقه تسهیلات از سوی بانک مذکور در ترهین بانک برود. ستاد کرونا نیز این موضوع را تأیید کرد، بانک مرکزی هم به بانک عامل دستور داد تا واگن مسافری به عنوان وثیقه تسهیلات پذیرفته شود؛ پیگیر هستیم تا این تسهیلات به شرکت‌های ریلی پرداخت شود.

افزایش ۸ درصدی حمل بار توسط شبکه ریلی

رسولی همچنین درباره وضعیت حمل بار با قطار در سال جاری گفت: در سال جاری در بخش تناژ ۶ درصد افزایش حمل بار و در بخش تن –کیلومتر ۸ درصد افزایش داشتیم؛ ۸ درصد نیز افزایش بهره وری را شاهد بوده ایم.

وی تاکید کرد: در بندر شهید رجایی ۱۱۲ درصد در بخش تناژ و ۱۱۰ درصد در تن-کیلومتر رشد حمل بار داشته ایم. این موضوع در بندر امیر آباد به ۴۱۲ درصد افزایش رسیده است.

رسولی تصریح کرد: امسال حمل مستقیم غلات و کالاهای اساسی از کشتی به قطار برای نخستین بار انجام شد که سرعت تخلیه و بارگیری را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی ۵.۸ درصد افزایش حمل بار در کشور، ۱۰.۳ درصد افزایش حمل بار ریلی ترانزیتی، ۱۳.۱ درصد افزایش حمل بار ریلی داخلی، ۱۵ درصد افزایش بار ریلی وارداتی و ۲۴ درصد کاهش صادرات ریلی رخ داده است.