ارزش معاملات بورس در هفته نخست ۱۴۰۰ کمتر از هفته آخر ۹۹ بود، به طوری که میانگین ارزش آن از حدود ۸ هزار میلیارد معامله روزانه به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده که در نتیجه انتظار بورس برای کاهش قیمت ارز است، هرچند در شرایط کنونی در بازار آزاد ارز گرانتر از اسفند ۹۹ معامله می شود.

به گزارش مرور نیوز، در حالی که انتظار می رفت بورس سال ۱۴۰۰ را با روندی صعودی آغاز کند، اما این اتفاق در هفته نخست بعد از تعطیلات نوروز نیفتاد و ارزش معاملات بورس در هفته نخست ۱۴۰۰ کمتر از هفته آخر ۹۹ بود، به طوری که میانگین از حدود ۸ هزار میلیارد معامله روزانه به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده که در نتیجه انتظار بورس برای کاهش قیمت ارز است، هرچند در شرایط کنونی در بازار آزاد ارز گرانتر از اسفند ۹۹ معامله می شود.

در حال حاضر بعد از تبدیل سطح معاملات در شاخص، داده ها حکایت از این دارد که شاخص با ناحیه حمایتی مهم در محدوده ۱.۲۳۸ میلیون واحدی درگیر خواهد بود و در هفته پیش رو وضعیت بورس مشخص می شود که آیا همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد یا در سطح حمایتی تثبیت خواهد شد.

وضعیت معاملات بورس در ابتدای ۱۴۰۰

در روز پایانی معاملات هفته گذشته شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۲۵۸ هزار واحد رسیده است که بیشترین افت آن مربوط به ۵۰ شرکت فعال بورس بود که بیش از منفی یک درصد کاهش داشتند؛ همچنین در گروه های صنعتی کانی های فلزی و فرآورده های نفتی با ایجاد منفی بیش از یک درصد بیشترین سهم را در روند نزولی بورس داشته اند، این در حالی است که سودسازی شرکت ها  در گزارش ۱۲ ماهه ۹۹ بسیار مثبت بود و با وضعیت کنونی بورس هیچ هماهنگی ندارند.

البته در معاملات روز چهارشنبه بازار فرابورس حدود ۴ دهم درصد مثبت بود و شاخص کل در سطح ۱۷۹۱۲ قرار گرفت و در گروه های صنعتی هم مواد غذایی و سیمانی ها روند مثبتی را دنبال کردند.

 گرچه بعد از تغییر ریتم و هارمونی معاملات و تغییر روند منفی به مثبت که از بهمن ماه آغاز شده به ظاهر معاملات خسته کننده و فرسایشی را شاهد هستیم با این حال این سناریو همچنان وجود دارد که احتمال جهش بازار با یک خبر خوب زیاد است که بخشی از این تحت تاثیر مذاکرات برجام و سیاست های بودجه ای سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده است که « ما انتظار نداریم که پیشرفت فوری یا زودهنگامی در برجام حاصل شود، اما در عین حال معتقدیم که مذاکرات ما با شرکایمان و مذاکرات شرکایمان با ایران یک گام درست و رو به جلو است و  ما به دنبال رسیدن به تفاهم بهتر برای محقق شدن وضعیت مطلوب هستیم که عبارت از پایبندی در برابر پایبندی است.» این موضع گیری آمریکا حکایت از مذاکرات طولانی مدتی دارد که پیش بینی می شود تا پایان ۱۴۰۰ همچنان تکلیف قیمت ارز و دارایی های بلوکه ایران مشخص نشود، بنابراین دولت در سال جاری هم برای تامین مالی بودجه همچنان به بورس وابسته خواهد بود.

در همین رابطه شاپور محمدی رییس اسبق سازمان بورس در هفته گذشته در مورد شرایط فعلی بورس و راهکار حمایت از آن گفته که کارگزاری ها و دولت بیشترین منفعت را از بورس در یکسال گذشته برده اند و همچنین این رشد بورس باعث نجات بانک ها شد، بنابراین دولت و بانک ها به بازار سرمایه مدیون هستند و دولت اگر امسال هم بخواد از بورس تامین مالی کند باید حواسش به رونق بورس باشد و از آنجایی که صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار، پول های زیادی دارند حتما باید از بازار بورس حمایت کنند و موظف هستند پول به بورس بیاورند.

بازار ارزهای دیجیتال

یکی از نگرانی های فعالان بازار سرمایه، ادامه روند نزولی بورس و خروج سرمایه های ایرانی از کشور با ورود آن ها به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است. در  ماه های گذشته با ورود ایلان ماسک به خرید ارز دیجیتال و انتشار اطلاعیه شرکت تسلا برای فراهم شدن بستر خرید خودرو با ارز دیجیتال این احتمال را در ذهن سرمایه گذاران به وجود آورده که این بازار رونق می گیرد.

در حال حاضر بیتکوین یک روند افزایشی جدید را آغاز کرده و مقاومت ۵۸۲۵۰ دلار را شکسته است، هرچند بیتکوین اکنون علائم مثبتی را نشان می دهد و احتمال دارد دوباره به ۶۰۰۰۰ دلار برسد، اما ریسک آن هچنان بالاست، هرچند برخی فعالان بازارهای مالی می گویند بیتکوین با تشکیل یک پایگاه حمایت بالاتر از سطح ۵۷۰۰۰ دلار افزایش جدیدی را آغاز کرده است.

اما نباید فراموش کرد که بیتکوین برای بازگشت به روند صعودی باید در ادامه روی دو سطح اصلی نزدیک به ۵۷۵۰۰ و ۵۸۲۵۰ دلار تثبیت شود. در شرایط کنونی در محدوده حمایت اولیه نزدیک به سطح ۵۸۵۰۰ دلار است و مقاومت اولیه نزدیک به بالاترین سطح اخیر یعنی ۵۹۴۶۷ دلار را در پیش دارد و اگر یک شکست صعودی بالای ۶۰۰۰۰ دلار وجود داشته باشد، در کوتاه مدت احتمال افزایش مداوم به سمت ۶۲۰۰۰ دلار هم وجود دارد.

براساس این گزارش در حال حاضر دولت محور اصلی معاملات بورس است و تا زمانی که نقدینگی جدیدی را وارد بازار نکرده و از رنج های منفی خودداری نکند بازار همچنان در وضعیت منفی قرار خواهد گرفت، چراکه در شرایط کنونی انتخابات و مذاکرات برجام را در پیش داریم که حکایت از این دارد که دولت عملکردی در سال جدید نخواهد داشت و بیشتر به دنبال این است که با حفظ وضعیت موجود یک اقتصاد ورشکسته را به دولت بعدی تحویل دهد.