رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حباب سکه در ۸ اردیبهشت ماه با وجود کاهش قیمت انس و نرخ دلار افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر حباب سکه به بیش از ۲۶۰ هزار تومان رسیده است، در حالی که روز قبل حباب سکه با قیمت انس جهانی بالاتر ۲۰۰ هزار تومان بود.

به گزارش مرور نیوز، رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حباب سکه  در ۸ اردیبهشت ماه با وجود کاهش قیمت انس و نرخ دلار افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر حباب سکه به بیش از ۲۶۰ هزار تومان رسیده است، در حالی که روز قبل حباب سکه با قیمت انس جهانی طلا بالاتر ۲۰۰ هزار تومان بود.

محمد کشتی آرا با تاکید بر اینکه وضعیت بازار طلا در طول هفته پیش اینگونه بوده است، تصریح کرد: از هفته ابتدای اردیبهشت ماه تا امروز قیمت انس جهانی طلا بیشترین رشد را داشته است، به طوری که از انس ۱۷۶۵ دلار تا انس ۱۷۹۵ دلار در نوسان بوده است و روز چهارشنبه این هفته برخلاف روزهای گذشته قیمت انس با کاهش ۱۳ دلاری همراه شد اما این مساله باعث کاهش قیمت سکه در ایران نشد و حتی نسبت به روز قبل میزان حباب سکه تا ۶۰ هزار تومان هم افزایش یافت.

 کاهش ۱۳ دلاری انس جهانی طلا در یک روز

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه این کاهش ۱۳ دلاری انس جهانی طلا تحت تاثیر شاخص های اقتصادی آمریکا بوده است، تصریح کرد: از آنجایی که روزهای اخیر قیمت ارز در ایران کاهش یافته، باید قیمت طلا هم در ایران رخ می داد، اما این اتفاق نیفتاده و حتی حباب سکه با وجود کاهش قیمت انس افزایش یافته است به طوری که قیمت سکه در سطح دیروز باقی مانده و نسبت به نرخ ارز و قیمت انس دچار حباب بیشتری شده است.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه بسته بودن واحد صنفی منجر شده قیمت طلا نزولی شود، گفت: در حال حاضر معاملاتی در بازار انجام نمی شود، به همین دلیل قیمت سکه و طلا روندی نزولی دارد و احتمالا حباب طلا بازهم کاهش می یابد.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه حباب سکه روز چهارشنبه به حدود ۲۶۰ هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در اواسط هفته حباب سکه زیر ۲۰۰ هزار تومان بوده پیش بینی می شد در پایان هفته با کاهش قیمت ارز و کاهش قیمت انس جهانی حباب سکه کاهش یابد، اما این اتفاق نیفتاد. البته در شرایط کنونی قیمت ارز تحت تاثیر مذاکرات  است و پیش بینی می شود در همین محدوده باقی بماند.

او با تاکید بر اینکه در چند هفته اخیر ارزش دلار در بازارهای جهانی رو به کاهش بود و از دیروز ارزش دلار افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تقاضا برای طلا وجود ندارد و تقاضای محدودی در فضای مجازی به صورت آنلاین انجام می شود که این داد ستد بین صنفی است.

وضعیت بازار طلا در ماه رمضان

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره وضعیت بازار طلا در ماه رمضان، گفت: در ماه رمضان دلیل برای کاهش قیمت طلا وجود ندارد، حتی در اواسط ماه رمضان به دلیل اینکه خرید ها برای عید فطر که مراسمی مذهبی است افزایش می یابد، برای نمونه در کشورهای اسلامی تقاضا برای طلا برای عید فطر بیشتر می شود.

کشتی آرا درباره پیش بینی بازار از کف و سقف قیمت طلا در ایران گفت: به نظر می رسد کف قیمت طلا با شاخص های انس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی تعیین شود و براساس نرخ های موجود در محدوده ده میلیون تومان خواهد بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون تومان باقی می ماند و تغییر آن در شرایط کنونی به نتیجه مذاکرات و کاهش قیمت ها بستگی دارد.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره میزان احتمال کاهش قیمت ارز در ایران، گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار در بودجه ۱۷۵۰۰ تومان تعیین شده به نظر می رسد که بعد از توافق و ... باز هم قیمت دلار به این نرخ نرسد زیرا روی میزان ارز آوری صادرات تاثیر می گذارد، اما اینکه قیمت دلار تا چه سطحی کاهش یابد به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد.

کشتی آرا درباره میزان تاثیر تغییر نرخ ارز، گفت:  اگر نرخ ارز تغییر کند می تواند روی بازار طلا و حتی سایر کالای ها وارداتی اثر بگذارد و نسبت این تغییرات با وضعیت بازار ارز در ارتباط است؛ با این حال پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه در کوتاه مدت تغییر چندانی نکند.