به گفته مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران صادرکنندگان از فروردین ۱۳۹۷ تا آبان ۱۳۹۹ حدود ۷۲ درصد از تعهدات صادراتی خود را ایفا کرده اند و مابقی تا چند ماه آینده فرصت دارند تعهدات خود را انجام دهند البته حدود ۱.۵ میلیون یورو از تعهدات ایفا نشده مربوط به افراد فاقد کارت بازرگانی است.

به گزارش مرور نیوز، به تازگی رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود که میزان بازگشت ارز صادراتی کشور ۶۰ میلیارد دلار بوده که کمتر از میزان ارزی است و باید برمی گشت، هرچند در چند سال گذشته بانک مرکزی و قوه قضائیه فشارهای زیادی به صادرکننده ها وارد کرده اند، اما تعهدات ارزی به درستی انجام نشده است.

 یکی از دلایل عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان مشکلات مربوط تراکنش های بانکی بوده که تحت تاثیر تحریم ها قرار داشته است، با این حال بخشی از تعهدات ارزی کشور توسط افرادی انجام شده که فاقد کارت بازرگانی بوده اند و این قشر حدود ۱.۵ میلیارد یورو ارز را به کشور برنگردانده اند، با این حال برخی از افرادی هم که کارت بازرگانی داشته اند هنوز تعهدات خود را ایفا نکرده اند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه از فروردین ۱۳۹۷ تا آبان ۱۳۹۹ تعهدات ارزی صادرکنندگان ۳/۶۰ میلیارد یورو بوده که حدود ۴/۴۳ میلیارد یورو تا پایان سال ۹۹ به چرخه اقتصادی کشور برگشته است.

احسان قمری با بیان اینکه مهلت ۴ ماهه ایفای تعهدات ارزی برای بخشی از صادرات سال گذشته سررسید نشده، افزود: صادرکنندگان برای تعهدات ایفا نشده می توانند تا ابتدای مرداد امسال تعهدات ارزی سال گذشته را انجام دهند و در سه سال گذشته صادرکنندگان فقط ۷۲ درصد از تعهدات صادراتی خود را ایفا کرده اند.

 او با تاکید بر اینکه ۱۵ درصد ایفا تعهدات نسبت به مهرماه سال ۱۳۹۹ رشد داشته است، تصریح کرد: تغییر در روش های بازگشت ارز صادراتی و همراهی با صادرکنندگان در افزایش ایفای تعهدات ارزی موثر بوده است.

او با تاکید بر اینکه از فروردین ۱۳۹۷ تا آبان ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰۰۰ صادرکننده فعالیت داشته اند، افزود:  نزدیک به ۱.۹ میلیارد یورو صادرات در این مدت توسط افرادی انجام شده که کارت بازرگانی نداشته اند و این افراد تنها ۸ درصد  تعهدات ارز خود را ایفا کرده و یک و نیم میلیارد یورو باقیمانده است.

مدیرکل دفتر  توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران درباره تعدیل نرخ ایفای تعهدات ارزی گفت: تعدیل نرخ ارز برای۱۳۹۷ حدود بیست درصد و برای سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حدود ۱۰ درصد است؛ برای نمونه صادرکننده وقتی در سال ۹۷، کالا  به ارزش ۱۰۰ دلار ارسال کرده باشد، تعهد صادراتی او ۸۰ دلار است و  صادرکننده ایی که در سال گذشته ۱۰۰ دینار کالا فرستاده باشد، تعهد صادراتی اش ۹۰۰ دینار است.

محدودیت های صادراتی و تبعات آن

در یکسال گذشته بسیاری از تولیدکننده ها به دلایل وضع جرایم ناشی از عدم بازگشت ارز در مدت تعیین شده توسط بانک مرکزی صادرات خود را محدود کردند و همین مساله باعث انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی شده بود و در نهایت بانک مرکزی موظف به اصلاح ابلاغیه خود شد.

عضو هیات مدیره اتاق ایران با انتقاد به اینکه دولت در سال ۹۹ هر یک روز در میان یک مصوبه درباره صادرات داشته است، گفت: در سال گذشته دولت به جای اینکه قوانین و مقررات برای افزایش صادرات از کشور را تسهیل کند با صدور قوانین و مقررات متعدد عملا مانع از فعالیت گسترده بازرگانان ایرانی شده بود.

فرشید شکرخدایی با بیان اینکه وضعیت بازگشت ارز به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: به طور کلی بازگشت ارز صادراتی در حال حاضر با محدودیت های تحریمی مواجه است، از طرف دیگر برخی از کالاها به صورت چکی و بلندمدت با خریداران خارجی تسویه می شود، به همین دلیل زمان بازگشت ارز صادراتی برای همه کالاها یکسان نیست و از آنجایی که صادرکننده ها به دلیل تحریم ها با بازارهای محدودتری مواجه هستند بیشتر با مشتری کنار می آینده و گاهی این مساله به بازگشت طولاتی تر ارز صادراتی منجر می شود.