هفته گذشته شاخص کل بورس به یک میلیون و ۲۵۶هزار واحد رسیده و در روزهای پایانی که شاهد افزایش فشار فروش بودیم نشان دهنده جدال شاخص کل با مقاومت های زیر یک میلیون و۳۰۰ هزار واحدی است از این رو پیش بینی نوسانات در معاملات هفته جاری محتمل است.

به گزارش مرور نیوز، هفته گذشته شاخص کل بورس به یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید که در روزهای ابتدای هفته فشار خرید زیاد بود و رفته رفته در روزهای پایانی ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای ابتدای هفته در سطح پایین ‌تری قرار گرفت، در واقع بعد از چند روز متوالی ورود پول حقیقی که ارزش روزانه آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود در چهارشنبه روند متوقف شد و شاهد خروج پول حقیقی از این بازار بودیم که نشان از قرارگیری بیشتر خریدارن در سمت فروشنده است. از طرف دیگر حجم عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار شدت گرفت و نشان می دهد که بازار با فشار عرضه‌های بیشتری مواجه است به طوری که در بازار روز چهارشنبه تعداد نمادهای منفی بیش از نمادهای مثبت بود اما شاخص تحت تاثیر نمادهای بزرگ، یک رشد ۸ هزار واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

به عبارت دیگر بازار در هفته گذشته روزهای سبزی را تجربه کرد و بعد از ۲۵ هفته متوالی، برای اولین بار برآیند هفتگی ورود پول حقیقی مثبت را ثبت کرد. از این رو با توجه به شرایط بازار در هفته‌ای که گذشت انتظار می‌رود که در هفته آینده نوسانات را پیش رو داشته باشیم. ارزش معاملات خرد موفق به ایجاد رکورد جدیدی در سال ۱۴۰۰ شد، از دیگر نکات قابل توجه کاهش نمادهای قفل در صف فروش و روند صعودی شاخص هموزن بود که امید به بازار را بالا می‌برد.

پیش بینی نوسانات در سهام های با رشد بالا

در حال حاضر پیش بینی این است که بازار باید مدتی در این سطوح دست به دست شود تا علاوه بر تشکیل کف‌های جدید، نگرانی‌ها نسبت به برگشت بازار به روند نزولی خاتمه یابد. نکته مهم که شاید برخی معامله‌گران به آن توجه ندارند این است که  نقدینگی موجود در بازار مسیر چرخشی را طی می‌کند، به طوری که یک روز گروه بانکی ها مورد توجه هستند و یک روز حرکت پول به سمت خودرویی‌ها است و روزی دیگر تحرکات مثبت در گروه پتروشیمی و پالایشی است و البته این چرخه ادامه دارد و این نشان می دهد که نبود نقدینگی قدرتمند موجب شده تا پول موجود برای حرکت دادن بازار، مسیر چرخشی را در پیش بگیرد.

برای روز شنبه هم احتمالا بازاری مشابه با بازار روز چهارشنبه باشد روند معاملات این انتظار را ایجاد می‌کند که برای هفته جاری بازاری نوسانی داشته باشیم، زیرا با توجه به افزایش شدت عرضه‌ها  و شرایط شاخص کل، احتمالا بورس تهران، کار خود را در مدار منفی آغاز می کند و بعد از نوسانات و جدال خریداران و فروشندگان، با اندکی کاهش به کار خود پایان دهد، زیرا ارزش معاملات خرد چهارشنبه نسبت به روزهای گذشته در سطح پایین ‌تری قرار داشت. همچنین بعد از چند روز متوالی ورود پول حقیقی، شاهد خروج پول حقیقی از این بازار بودیم.

ارزیابی تکنیکالی شاخص کل بورس

از آنجایی که مقاومت تکنیکالی در سطح یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی وجود دارد، به همین دلیل ایجاد نوسانات در این محدوده دور از ذهن نیست و با توجه به شکل کندل شاخص کل احتمالا شاهد رنج منفی در بازار شاهد باشیم. همچنین در تایم فریم یک ساعته از آنجایی که شاخص کل در ساعات پایانی چهارشنبه در یک روند نزولی قرار داشت، احتمال اینکه در روز شنبه بازار در مدار منفی آغاز به کار کند بالا است.

همچنین از لحاظ تکنیکالی و اندیکاتور ایچیموکو شاخص کل برای اولین بار بعد از ۹ ماه روند ریزشی توانسته در بالای ابر کومو در تثبیت شود. این حرکت نشانی از شروع یک روند صعودی بعد از نوسانات هفته پیش رو است. اما از آنجایی که شاخص کل در سطح یک میلیون و ۷۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مقاومت مهمی را در پیش رو دارد احتمالا در هفته پیش رو با نزدیک شدن به مقاومت‌های مطرح شده، شدت عرضه‌ها فزونی می گیرد.

بنابر اتفاق‌های مثبت هفته گذشته انتظار اصلاح ایجاد می کند که در شروع هفته شاهد بازار متعادلی با کمی افزایش فشار فروش باشیم، اما با توجه به اینکه شدت عرضه‌ها نیز در سطح بالایی قرار داشت احتمالا در اواسط هفته شاهد اندکی نوسان خواهیم بود و شکل ابر کومو در اندیکاتور که تشکیل یک دره توسط آن را نشان می دهد، تایید صحت نظریه نوسانی را در سطح بالاتری مورد توجه قرار می‌دهد.