معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در یکسال گذشته بیشترین افزایش قیمت کالای اساسی مربوط به برنج وارداتی بوده که از اسفند ۹۸ تا اسفند ۹۹ بیش از ۱۱۰ درصد رشد داشته است و کمترین تغییر قیمت هم مربوط به گوشت گوسفندی بوده که در این بازه زمانی رشدی ۴۰ درصدی داشته است.

به گزارش مرور نیوز، پس از اینکه درآمدهای ارزی ایران به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرد رفته رفته کالاهای اساسی هم از شمولیت دریافت ارز دولتی خارج شدند و همین مساله باعث بروز مشکلاتی همچون گرانی شد و کالاهای که به عنوان قوت قالب جامعه هستند در یک سال گذشته با رشدی ۱۰۰ درصدی روبرو شدند که با در نظر گرفتن افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی حقوق عملا درآمدها کفاف این میزان رشد قیمت را نمی دهد، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات افزایش قیمت کالاهای اساسی  در سال ۹۹ را ارائه کرده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تغییر قیمت‌ کالاهای اساسی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، گفت:  در سال گذشته قیمت گوشت مرغ تازه ۸۷ درصد رشد داشته و از ۱۲۷۰۰ تومان در اسفند ۹۸ به ۲۳۸۰۰ تومان در اسفند ۹۹ رسید و قیمت گوشت گوسفندی هم در اسفند سال ۸۸ ، هزار و ۸۰۰ تومان بوده و در سال ۹۹ به ۱۲۴ هزار تومان رسید و رشدی ۴۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت گوشت گوساله هم در اسفند ۹۸ تا اسفند ۹۹ رشدی ۴۵ درصدی داشته و از ۷۴ هزار تومان به ۱۰۷ هزار تومان رسید.

سعید زرندی با بیان اینکه قیمت شکر هم در یک سال گذشته با تغییراتی روبرو بوده است، گفت: شکر سفید از اسفند ۹۸ تا اسفند ۹۹ بیش از ۷۲ درصد رشد قیمت داشته و از ۶ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین شکر بسته ای ۹۰۰ گرمی هم از ۵ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و رشدی ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.

تغییر قیمت برنج در بازار ایران 

او با نگاهی به تغییر قیمت برنج در بازار ایران در سال گذشته اظهار کرد: قیمت برنج پاکستانی باسماتی درجه یک از اسفند ۹۸ تا اسفند ۹۹ با تغییر ۱۱۳ درصدی مواجه بوده که تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بیشترین افزایش قیمت را در بین کالاهای اساسی داشته است و قیمت این محصول از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار داخلی به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. همچنین قیمت برنج تایلندی (غیر از هومالی) در اسفند ۹۸ حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و در اسفند ۹۹ به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که رشدی ۱۱۱ درصدی داشته است.

زرندی افزود: قیمت برنج طارمی اعلا در اسفند ۹۸ حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و در اسفند ۹۹ به ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که رشدی ۴۶ درصدی داشته است و قیمت برنج داخلی هاشمی هم رشدی ۴۳ درصدی داشته و از ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

مصرف برنج هندی، پاکستانی و تایلندی از سال های دور در ایران رواج داشته است، چراکه قیمت این برنج ها برای دهک های پایین جامعه صرفه اقتصادی داشته از همین رو سالانه بیش از ۲ میلیون تن برنج به کشور واردات می شده است، اما در یک سال گذشته پس از گرانی دلار قیمت برنج وارداتی به شدت افزایش یافت و حتی به قیمت برنج داخلی که با کیفیت تر است نزدیک شد و همین مساله باعث شده که میزان مصرف و واردات برنج در ایران به شدت کاهش پیدا کند و حتی به نصف برسد و این موضوع موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان شده، چراکه قوت قالب بسیاری از خانواده های ایرانی برنج است و از بین پروتئینی ها هم گوشت مرغ و تخم مرغ نقش اساسی دارند که در یک سال گذشته با افزایش قیمت این محصولات عملا دهک های پایین جامعه زیر فشار اقتصادی قرار گرفته اند و میزان مصرف خود از این کالاها را پایین آورده اند که می تواند در بلندمدت سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.