بسیاری از افرادی که ریسک پذیری بالایی ندارند از ورود به بازار طلا خوداری کرده اند و در نهایت سیاست های انقباظی کشورهای غربی در چند ماه گذشته که واکسیناسیون کرونا با سرعت بیشتری اجرا شده این پیش بینی را تقویت کرده است که میزان تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، در هفته های اخیر قیمت انس جهانی روندی نزولی به خود گرفته بود و برخی کارشناسان پیش بینی می کردند که قیمت انس طلا تا ۱۷۵۰ دلار هم کاهش پیدا کند و بعد در این محدوده نوسان داشته باشد یا حداقل برای مدتی ثابت بماند، در یکی دو روز قیمت انس جهانی در محدوده ۱۸۰۰ دلار با نوسانات خیلی جزئی ثابت مانده که نشان می دهد که انگیزه سرمایه گذاری در این بازار کاهش یافته و فعلا قیمت طلا در همین محدوده باقی می ماند، مگر اینکه بانک های مرکزی کشورهای بزرگ سیاست های جدیدی درباره نرخ بهره، مالیات و ... وضع کنند یا اینکه رشد اقتصادی کشورها روند خیلی تندی به خود بگیرد و باعث شود که سرمایه گذاران بار دیگر به تولید و صنعت امیدوار باشند تا سرمایه های خود را از بازار طلا خارج کنند و شاهد ریزش قیمت طلا باشیم.

همچنین بازار ایران در شرایط کنونی نه تنها متاثر از نوسانات جهانی انس طلا هست، بلکه با نوسانات بالای قیمت دلار هم مواجه است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی ایران در آستانه توافق برجام است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دنبال ترسیم کف قیمت دلار پس از توافقات احتمالی هستند که برخی بین قیمت ۱۷ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان را پیش بینی کرده اند، این در حالی است که هم اکنون قیمت دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان قرار دارد و این به معنای این است که قیمت ارز با توافق برجام حدودا ۳۰ درصد اصلاح خواهد داشت که به طور مستقیم روی قیمت طلا در بازار ایران هم تاثیر می گذارد.

نوسانات بازار طلا به حداقل رسیده است

رئیس کمته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در روزهای اخیر نوسانات بازار طلا به حداقل رسیده است، گفت: در شرایط کنونی قیمت سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون ۷۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به قیمت های روز شنبه تغییری نداشته و بیشتر حکایت از ثبات بازار طلا دارد و به نظر می رسد تا وسط هفته جاری تغییرات خاصی در قیمت طلا نداشته باشیم.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه قیمت امروز طلا تغییر چندانی نخواهد داشت زیرا نوسانات دلار در ایران هم به حداقل رسیده است، افزود: در شرایط کنونی عده ای منتظر نتیجه مذاکرات برجام هستند و براساس آن خریدها با احتیاط بیشتری انجام می گیرد و تا زمان مشخص نشدن توافقات برجام بازار با همین روند ادامه دارد.

در ابتدی هفته جاری حباب سکه امامی به ۵۰ هزار تومان، حباب سکه بهار آزادی ۱۸۰ هزار تومان، حباب نیم سکه ۳۰۰ هزار تومان و حباب ربع سکه ۹۲ هزار تومان بوده که نشان می دهد که بازار با تردیدهای زیادی روبرو شده و ممکن است در هفته های آینده یک نوسان شدید قیمتی ایجاد شود.

در ماه های اخیر نوسات رمز ارزها هم بر بازار طلا و دلار اثر گذاشته است؛ از یک سو بانک مرکزی بسیاری از کشورها از جمله چین معاملات رمز ارزها را محدود کردند و از طرف دیگر معاملات زیادی در چند وقت اخیر در بازار رمز ارزها شده که شائبه پولشویی و ... به وجود آورده و از آنجایی که بخشی از این معاملات در قبال طلا صورت گرفته است، سرمایه گذاران بازار طلا را با چالش مواجه کرده و احتمالا هرگونه نوسانی را در آینده پیش بینی کرده اند، به همین  دلیل بسیاری از افرادی که ریسک پذیری بالایی ندارد از ورود به این بازار خودداری کرده اند و در نهایت سیاست های انقباظی دولت ها در چند ماه گذشته که واکسیناسیون کرونا با سرعت بیشتری اجرا شده این پیش بینی را تقویت کرده است که میزان تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا خواهد کرد و دولت به دنبال ایجاد سرمایه در گردش در بخش اقتصاد مولد باشند. بنابراین نه تنها در بازار جهانی روند معاملات طلا نزولی است در ایران هم به دلیل اینکه کشور در آستانه توافق برجام قرار دارد احتیاطی بیشتری در این بازار به وجود آمده است.