قطعی گسترده برق در کشور در حالی ادامه دارد که چند سال پیش وزیر نیرو وعده اتصال برق ایران به کشورهای حوزه دریای خزر و روسیه از شمال و عراق و سوریه از غرب کشور برای صادرات را داده بود و در همان زمان تاکید داشت که ایران به اندازه نیازش برق تولید می کند و مازاد را باید صادرات کند.

به گزارش مرور نیوز، تقریبا از یک ماه پیش وزارت نیرو با انتشار جداول قطعی برق ذهن مردم را برای قطعی گسترده در سراسر کشور آماده می کرد، اما هیچکس فکر نمی کرد که در طول یک روز بیش از دو بار برق یک منطقه به مدت چند ساعت قطع و بسیاری از کسب و کارهای مردم دچار زیان های سنگین شوند، به طوری که از مرغداری ها گرفته تا شرکت های داروسازی یا تولیدکننده مواد غذایی و ... نتوانند فعالیت کنند و در روزهای اخیر کلیپ هایی را از خسارت بالای قطعی برق در شبکه مجازی منتشر کنند تا ناکارآمدی مدیریت صنعت برق ایران را به رخ بکشند.

هر چند در یک سال اخیر وزیر نیرو با راه اندازی پویش هر هفته الف، ب مدعی شده که بیش از ۱۵ هزار مگاوات پروژه در صنعت برق به بهره برداری رسانده و بیش از ۱۶ هزار مگاوات هم در دست اجرا دارد و رئیس جمهور هم در محافل هیات دولت به این اعداد و ارقام افتخار می کند، اما مساله اینجاست که در ۸ سال گذشته ظرفیت صنعت برق ایران تنها ۲۰ درصد رشد داشته، در حالی که در هر دوره سه رئیس جمهوری قبل تر از روحانی میزان ظرفیت سازی صنعت برق سه برابر دولت کنونی بوده است و مسائلی مانند استخراج رمزارز و صادرات برق هم وجود نداشته است.

به عبارت دیگر در ابتدای دولت روحانی میزان مصرف برق ایران در تابستان کمتر از ۵۰ هزار مگاوات بوده و هیچ قطعی برق هم در ایران اتفاق نمی افتاده است اما در شرایط کنونی با وجود تولید بیش ۵۴ هزار مگاوات برق شاهد قطعی گسترده در سطح کشور هستیم که بخش عمده ای از این مساله ناشی از ناکارآمدی در وزارت نیرو است، زیرا بخش عمده ای از برق ایران به مزارعه رمز ارزی روانه می شود که توسط چینی ها مدیریت می شود و البته رضا اردکانیان در هفته اخیر اعلام کرده که در هفته‌های اخیر ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز رمزارز که در آن‌ها ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر که مصرف ۵۷۰ مگاواتی برق داشته اند، توسط نیرو انتظامی جمع‌آوری شد؛ البته برق مراکز مجاز را هم ۵۲۱ مگاوات اعلام کرده است.

سخنگوی صنعت برق درباره دلایل قطعی برق گفته است: در سال های گذشته میزان برق رسانی به روستای کشور افزایش داشته، به طوری که از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳ هزار روستا برق رسانی شده اند و از طرف دیگر گرمای هوا در سال جاری میزان تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی را کاهش داده است، به همین دلیل موضوع قطعی برق افزایش یافته است.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه تشدید گرمای هوا هم میزان مصرف برق را بیشتر کرده، گفت: به طور قطع تامین برق به اندازه مصرف در اوج گرما امکان پذیر نیست، از این رو مردم باید مصرف خود را در زمان پیک کاهش دهند.

همچنین اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم در جلسه ای که با وزیر نیرو داشتند، بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق از زمان خاموشی‌ها و توزیع عادلانه برق و تسریع در رفع قطعی برق تاکید کرده اند، زیرا جداول خاموشی که توسط وزارت نیرو منتشر می شود با واقعیت فاصله زیادی دارند.

احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه هیچ تدبیری برای جلوگیری از ایجاد این بحران اتخاذ نشده است، گفت: در طول این سال‌ها میزان تولید برق افزایش نیافته، حالا سوال این است که چرا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نشده؟ با وجود اینکه در جلسات کمیسیون انرژی بر افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بارها تاکید شده اکنون مردم استان‌های جنوبی در دمای ۶۰ درجه نمی‌توانند قطعی برق را حتی برای ۱۰ دقیقه تحمل کنند و حالا ارائه‌ گزارش توسط وزیر نیرو چه فایده‌ای برای مردم دارد؟

پیش از این وزیر نیرو وعده اتصال برق ایران به کشورهای حوزه سی آی اس و روسیه برای توسعه صادرات برق از شمال ایران و اتصال به شبکه برق عراق و سوریه برای صادرات از غرب کشور را داده بود، اما به تازگی وزارت نیرو از واردات ۶۵۰ مگاوات برق از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان خبر داده است، هرچند به نظر می رسد این ادعاها تنها در جهت شانه خالی کردن از ضعف مدیریت در تولید و توزیع برق کشور است و در شرایطی که پیش بینی شده بود کشور امسال با گرمای بسار شدید مواجه خواهد شد اما دست های پشت پرده برق را به سمت تولید رمزارز سوق داد و وزارت نیرو برنامه ای برای افزایش تولید ارائه نکرده و تنها به تکذیب صادرات برق و ارائه گزارش های توخالی از تعطیلی مراکز رمز ارز اکتفا کرده است.