مدیرکل تاسیسات نیروگاه های برق آبی آب منطقه ای تهران گفت: در تهران ظرفیت تولید نیروگاه های برق آبی ۳۱۵ مگاوات است که در سال ۴۳۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید می کنند اما از آنجایی که سدها در تهران ساخته شده اند به دنبال ساخت نیروگاه جریانی در تهران هستیم.

به گزارش مرور نیوز، مدیرکل تاسیسات نیروگاه های برق آبی آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه نیروگاه های برق آبی به دلیل اینکه از سوخت فسیلی استفاده نمی کنند جزو نیروگاه های پاک هستند، گفت: این نیروگاه ها به دلیل اینکه در بحث راه اندازی به سرعت می توانند به شبکه برق سراسری متصل شوند و از طرف دیگر استهلاک بسیار پایینی دارند، به همین دلیل در تامین برق هم باید مورد توجه قرار داشته باشند.

محمد شهریاری با بیان اینکه ساخت نیروگاه های برق آبی بسیار به صرفه هستند، افزود: در ایران به دلیل اینکه آب های سطحی باید توسط سدها مدیریت شوند، از این رو نقش نیروگاه های برقی آبی هم باید در تامین برق مورد توجه قرار گیرند.

او با تاکید بر اینکه نیروگاه های برق آبی در پیک سایی و تولید برق جایگاه ویژه ای دارند، تصریح کرد: طبیعی است زمانی که میزان بارندگی در کشور کاهش پیدا کند تامین برق در نیروگاه های آبی هم کاهش پیدا می کند.

مدیرکل تاسیسات نیروگاه های برق آبی آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه وقتی سدی ساخته می شود و میلیاردها مترمکعب آب پشت آن ذخیره می شود باید از این آب برای تامین برق استفاده شود، اظهار کرد: برق تولیدی از نیروگاه های برق آبی در موقعیت های ترسالی اهمیت ویژه ای دارد، اما اینکه برق کشور وابسته به نیروگاه های برق آبی باشد به دلیل اینکه ایران با چالش آب روبرو است کار درستی نیست اما این به معنای این هم نیست که ایران از آب سد ها برای تامین برق از طریق نیروگاه های برق آبی استفاده نکند.

ظرفیت تولید نیروگاه های برق آبی تهران

او با بیان اینکه این نیروگاه ها هزینه نگهداری پایینی دارند، گفت: در تهران ظرفیت تولید نیروگاه های برق آبی ۳۱۵ مگاوات است که در سال ۴۳۰ هزار مگاوات ساعت برق در تهران تولید می کنند.

مدیرکل تاسیسات نیروگاه های برق آبی آب منطقه ای تهران تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به کمبود برق در کشور و اوج مصرف برق این نیروگاه ها در تهران به نسبت کاهش بارندگی در یک سال گذشته با حداکثر ظرفیت فعالیت می کنند که در این مساله نیاز پایین دستی هم در نظر گرفته شده است.

شهریاری با تاکید بر اینکه در حوزه آب منطقه ای تهران تمام سدها ساخته شده اند، به همین دلیل به دنبال ساخت نیروگاه های جریانی و تجدیدپذیر هستیم، گفت: هم اکنون مطالعات ساخت نیروگاه های جریانی در حال انجام است، زیرا ظرفیت بالایی برای خطوط انتقال آب وجود دارد.

مدیرکل تاسیسات نیروگاه های برق آبی آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه نیروگاه های جریانی کوچک مقیاس هستند که می تواند برق های منطقه ای و محلی را تامین کنند، اظهار کرد: ساخت نیروگاه های جریانی با کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد و از آنجایی که نیروگاه های جریانی در مناطق دیگر کشور وجود دارد، ساخت آن ها با توان داخلی امکان پذیر است و تامین تجهیزات هم به صورت داخلی انجام خواهد شد.

در یکسال گذشته میزان بارندگی در ایران به شدت پایین بوده است به همین دلیل آب پشت سدهای کشور هم تا ۳۵ درصد کاهش یافته و به همین میزان روی تولید برق از نیروگاه های برق آبی کم شده است، با این حال استفاده از ظرفیت کشور در راستای تامین نیاز باید مورد توجه قرار گیرد. چراکه در شرایط کنونی حدود چند هزار مگاوات میزان مصرف برق در کشور بیش از تولید است و این مساله منجر شده که شرکت توزیع برق در راستای مدیریت مصرف حدود ۲ هزار مگاوات برق صنایع را قطع کنند و این مساله می تواند تبعات اقتصادی داشته باشد، به همین دلیل تمام سیاست ها باید به گونه ای تدوین شوند که از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را ببرند، هرچند ساخت نیروگاه و افزایش تولید برق یک برنامه تقریبا بلندمدت است.