در حالی که در ماه های اخیر شاهد رشد نقدینگی در کشور بوده ایم، نرخ سود بین بانکی روندی کاهش داشته است و این کاهش نرخ سود بانکی زمینه ساز تورم جدید در اقتصاد کشور خواهد شد؛ زیرا پول های سرگردان وارد بازار املاک، خودرو و ... می شود و دلالی دوباره افزایش می یابد.

به گزارش مرور نیوز، در حال حاضر پیش بینی شده میزان کسری بودجه امسال بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان باشد و به معنای این است که اگر منابع ارزی ایران در خارج از کشور آزاد نشود و رشد نقدینگی هم ادامه داشته باشد تورم بیش از ۴۰ درصد خواهد بود. از طرف دیگر بانک مرکزی با وجود افزایش نقدینگی میزان نرخ سود بین بانکی را کاهش داده است و این مساله انحراف نقدینگی به سمت بازارهای سوداگری را بیشتر خواهد کرد، مگر اینکه دولت به دنبال ایجاد رونق در بخش های مولد اقتصادی باشد.

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در چند سال اخیر به دلیل کسری بودجه رشد فزاینده ای داشته است، گفت: این رشد نقدینگی نشان می دهد که دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز بودجه از بانک مرکزی استقراض کرده و این حجم از نقدینگی وارد بازارهای مختلف شده و باعث شده تورم در کشور همچنان سیری صعودی داشته باشد.

جواد صلاحی با انتقاد به سیاست دولت در کاهش نرخ سود بین بانکی ، افزود: در شرایطی که رشد نقدینگی در کشور ادامه دارد و تورم در فصل بهار امسال بیش از ۴۰ درصد بوده و نکته مثبت دیگری در اقتصاد رخ نداده که چشم انداز مثبتی برای مهار تورم ایجاد کند نقدینگی در ایرن روندی صعودی گرفته و از طرف دیگر در جهت مخالف نرخ سود بین بانکی کاهش یافته و همین مساله تهدیدی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه تنها آزادسازی منابع بلوکه شده نیاز دولت به چاپ اسکناس را از بین می برد، تصریح کرد: در حال حاضر قطعی برق برای تولید، چالش هایی را به وجود آورده و اگر این روند ادامه داشته باشد با کاهش تولید کارخانجات و صنایع به دلیل قطعی برق، گرانی کالاها هم بروز خواهد کرد و از آنجایی که در زمستان هم احتمال قطعی گاز وجود دارد اگر دولت به دنبال اصلاح مشکلات نباشد احتمال بروز گرانی در نیمه دوم سال بسیار بالا خواهد بود و این مساله با گرانی ناشی از افزایش نقدینگی در کشور همراه خواهدشد.

جواد صلاح با تاکید بر اینکه بورس نمی تواند نقدینگی موجود در بازار را جذب کند، گفت: وقتی که یک فروشنده سهام دارایی خود را به سهامدار دیگری می فروشد نقدینگی در جریان خواهد بود و این به معنای توقف نقدینگی در بورس نیست.

سیگنال کسری بودجه، قیمت دلار را بالا برده است

همچنین یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بعد از اجرای تزریق واکسن کرونا اقتصاد جهانی روند رو به رشدی را آغاز کرده است گفت: در حالی که وضعیت تولید در دنیا رو به بهبود است، تحریم ها علیه ایران همچنان پابرجاست و کشورهای دیگر با ایران به خوبی کار نمی کنند و ایران برای نقل و انتقالات پولی عملا امکان بهره برداری از فضای مثبت اقتصاد جهانی را ندارد.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه سیگنال کسری بودجه قیمت دلار را بالا برده است، افزود: با توجه به اینکه دولت از مابه التفاوت نرخ فروش ارزی برای تامین کسری بودجه استفاده می کند از فروش ارز با نرخ بالاتر برای تامین کسری بودجه استفاده می کند و همین مساله منجر به افزایش تورم می شود و از طرف دیگر در شرایط کنونی رقم نقدینگی بالا مانع کاهش قیمت ارز شده و تا زمانی که نقدینگی در کشور کنترل نشود امکان کاهش قیمت ارز وجود نخواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه توافق برجام به دلیل افزایش فروش بیشتر نفت بخشی از مشکلات کسری بودجه را حل خواهد کرد، گفت: تولید افزایش یابد و اشتغالزایی و درآمدزایی هم بالا برود و البته این افزایش حقوق کارکنان که در نتیجه رشد تولید و اقتصاد رخ می دهد می تواند نگرانی تورمی را خنثی کند.

 در شرایط کنونی رشد نقدینگی در ایران به معنای کسری بودجه و تورم ناشی از افزایش قیمت دلار است و دولت برای تامین اعتبارات بودجه و هزینه های شیوع ویروس کرونا به سیاست های انبساطی دست زده است و این به معنای افزایش تورم است، برخی از ایده پردازن در دولت معتقدند که از این طریق می توانند در کنار تورم رشد اقتصادی به وجود بیاورند، اما مساله اینجاست که این رشد نقدینگی به اشتغال و تولید ختم نشده است و همچنان مشکلات ناشی از فقر و بیکاری در کشور بیداد می کند و  از آنجایی که این تغییرات خارج از اراده دولت است تبعات زیادی برای کشور دارد.