از یکشنبه هفته جاری قیمت کره در حالی افزایش 20 درصدی خود را تجربه کرد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش هرگونه قیمت محصولات لبنی را ممنوع اعلام کرده اما در سطح خرده‌فروشی‌ها گرانی این محصول را مردم شاهد هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، درحالی‌که در آخرین گزارش بانک مرکزی خبر از کاهش گروه لبنیات نسبت به هفته قبل معادل ۰, ۸ درصد می‌دهد در روزهای اخیر قیمت کره در بازار افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

از 4 روز گذشته قیمت کره در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران گران شده  و هر عدد کره 50 گرمی از هزار و 1300 تومان تا هزار و 1400 تومان به هزار و 600 تومان و هر عدد کره 100 گرمی نیز از 2 هزار و 400 تومان تا 2 هزار و 500 تومان به 3 هزار تومان تا 3 هزار و 100 تومان افزایش‌یافته است.

در این خصوص سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از افزایش قیمت برخی محصولات لبنی ازجمله کره در روزهای گذشته، خبرداد و گفت: افزایش قیمت کره غیرقانونی است و به‌طور قطع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با این افزایش قیمت اعمال قانون می‌کند.

به گفته غلامرضا کاوه برخی تولیدکنندگان به‌طور خودسر قیمت‌ها را افزایش دادند که با برخورد سازمان حمایت روبرو شده و تعهد دادند که دیگر افزایش قیمت نداشته باشند.

سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه اعمال قانون برای برخی واحدهای لبنی انجام‌شده و پرونده تعزیراتی برای آن‌ها تشکیل‌شده است، اظهار داشت: لبنیات جزو کالاهای گروه یک است که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود و در صورت نیاز به تغییر قیمت باید فرآیند کارگروه تنظیم بازار را طی کند.

درحالی‌که کارشناسان و مسئولان مختلف، دلایل متفاوتی را برای گرانی کره را عنوان کردند آن‌ها معتقدند: اوایل امسال تعرفه واردات کره از ۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت و دولت به‌منظور حمایت از دامداران و استحکام بخشیدن به تولید داخل، این کار را انجام داد.

آن‌ها همچنین معتقدند افزایش نرخ کره در چند روز گذشته ناشی از افزایش چشمگیر قیمت جهانی کره بوده و نرخ این محصول از ماه آوریل (تیرماه) شروع به افزایش کرده و درحال حاضر نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

از طرفی هزینه شرکت‌ها ازجمله دستمزد، انرژی و مواردی از این قبیل بالا رفته است ضمن اینکه مدت‌زمان زیادی بود که شرکت‌های تولیدی قیمت کره را افزایش نداده بودند اما درحالی‌که حاضر با توجه به تغییرات پیش‌آمده ناچار به این کارشده‌اند.

کارشناسان تغییر نرخ ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی را نیز آخرین دلیل گرانی کره عنوان کرد و اظهار داشتند: ارز متقاضی، ارزی است که برای فروشنده محصول (در کشورهای خارجی) حواله می‌شود و در حال حاضر ارز حواله بیش از ۴ هزار تومان برای واردکنندگان تمام می‌شود.

به گفته مسئولان مختلف افزایش قیمت کره مربوط به برخی از شرکت‌های تولیدکننده است و تمام شرکت‌ها نرخ این محصول را بالا نبرده‌اند، بلکه آن‌هایی که مستندات کافی مبنی برافزایش قیمت تمام‌شده تولید خود داشته‌اند این مستندات را در اختیار سازمان حمایت قرار داده و مجوز به افزایش نرخ محصول خود را دریافت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات درباره گرانی قیمت کره عنوان کرد: در حال حاضر در بین لبنیات فقط قیمت انواع کره با افزایش چشم‌گیر روبرو شده که با توجه به وارداتی بودن حجم بالای این محصول از کشورهای نیوزلند و هلند، عوامل بسیاری در این افزایش قیمت دخیل بوده است.

علی رجبی درخصوص مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت انواع لبنیات گفت: بسته‌بندی در بحث لبنیات از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتی‌که مواد پتروشیمی با افزایش قیمت مواجه شود ممکن است در قیمت انواع لبنیات نیز این تغییر مشاهده شود.

شایان‌ذکر است کره از محصولاتی است که بخش عمده آن (حدود 90 درصد) از خارج کشور تأمین می‌شود و وارداتی است و صنایع داخلی صرفاً به بسته‌بندی این محصول اقدام می‌کنند و تغییرات نرخ ارز وارداتی تأثیرات مشخصی بر قیمت تمام‌شده این محصول دارد و افزایش قیمت این محصول در برخی از برندهای تولیدکننده کره اعمال نشده است.