کامران ندری گفت: بازار سهام در شرایط کنونی به نسبت تورم باید روندی صعودی داشته باشد و این مساله فارغ از نوسانات هفتگی شاخص است و در واقع روند بورس در بلندمدت صعودی است.

به گزاش مرور نیوز، یک اقتصاددان با اشاره به اینکه تورم اقتصادی در ایران بالاست، گفت: از آنجایی که نرخ بهره در دارایی های بدون ریسک در کشور کم است و بازدهی تولید هم پایین است از این رو پیش بینی می شود بسیاری از سرمایه گذاران همچنان نقدینگی خود را در بورس حفظ کنند  و این مساله باعث می شود شاخص بورس در بلندمدت رشد کند.

کامران ندری با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور باید بازار بدهی و بازار مشتقه فعال شوند تصریح کرد: یکی از مشکلات اقتصادی کشور، نبود سرمایه در گردش کافی است و این بازار می تواند در مسیر تامین مالی بنگاه ها موثر باشد، اما در شرایط کنونی اوراق بدهی توسط بنگاه ها منتشر نمی شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل موثر در جلوگیری از رشد بازار بدهی دخالت دولت در نرخ بهره است، افزود: وقتی نرخ بهره بالا می رود دولت نگران می شود که مبادا سرمایه گذاران از بازار سرمایه کوچ پیدا کنند و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهند.

بورس در بلندمدت صعودی است

ندری با تاکید بر اینکه وقتی نرخ بازار بدهی سرکوب شود به نفع بازار سهام است اما به تورم دامن زده می شود، تصریح کرد: بازار سهام در شرایط کنونی به نسبت تورم باید روندی صعودی داشته باشد و این مساله فارغ از نوسانات هفتگی شاخص است و در واقع روند بورس در بلندمدت صعودی است.

او با اشاره به اینکه هم اکنون پیش بینی ها حکایت از رشد اقتصادی کشور دارد، گفت: علاوه بر افزایش سودسازی شرکت ها، وضعیت تورم هم می تواند کمک کند تا تمام دارایی ها از نظر ارزشی صعودی شوند و همین مساله قیمت سهام را هم بالا می برد. در واقع حتی اگر آمریکا به برجام برگردد تا آخر سال تورم خواهیم داشت و این اثرِ اتفاقاتی است که در شش ماه گذشته رخ داده است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید مسائل سیاست خرد را کلان از هم جدا کرد، گفت: دولت هم اکنون در تمام مسائل سیاست گذاری می کند و این یک ضعف است، این در حالی است که تورم کلان در تمام اقتصاد را مورد توجه قرار نداده است.

بدنه اقتصاد کشور با رانت روبرو است

ندری با انتقاد به اینکه هم اکنون بدنه اقتصاد کشور با رانت روبرو است، گفت: وقتی برخی شرکت ها با وجود ضعف عملکرد همچنان حمایت دولت را دارند این نشانه رانت است، در حال حاضر مدیریت اقتصادی کشور باید امتیاز دادن به شرکت ها را متوقف کند و از طرف دیگر جلوی واردات برخی کالاها توسط برخی شرکت های خاص را بگیرد. در شرایط کنونی اقتصاد  تحت تاثیر چند شرکت بزرگ است و نقدینگی در بازار سرمایه هم در دست آنهاست که به وسیله آن در بورس نوسان ایجاد می کنند و در تمام اقتصاد کشور اثر می گذارند.

او با انتقاد به عملکرد روحانی در بورس، گفت: به طور قطع معامله توسط افرادی که اطلاعی از بورس نداشتند منجر به حباب بازار سهام شد و همین مساله منجر به خسارت به مردم شد، در شرایط کنونی هم بورس نوسانات زیادی دارد و دولت سیزدهم نباید همان راه گذشته را برود؛ دولت باید از فرصت بازار سرمایه به درستی استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه حباب آنچنانی در بازار سهام وجود ندارد، گفت: نگرانی برای تغییر بورس بعد از بازگشت آمریکا به برجام وجود ندارد زیرا حتی ممکن است به ثبات بیشتر بازار کند و هرچند احتمال این هم وجود دارد در کوتاه مدت روند صعودی بورس متوقف شود، اما روند نزولی هم به خود نمی گیرد.

ندری با اشاره به اینکه عوامل بنیادی و تصمیم های کلان در قیمت سهام بیشتر تاثیر خواهند گذاشت، گفت: در حال حاضر مشکل بودجه کشور با رفع تحریم ها حل نمی شود،  دولت باید نظارت کافی بر هزینه کرد بودجه ایجاد کند و وابستگی به نفت در بودجه کاهش یابد و مالیات ستانی بیشتر شود.

او با بیان اینکه یارانه پنهان در اقتصاد ایران زیاد است، تصریح کرد: دولت بعد از گشایش برجام باید اصلاحات ساختار در اقتصاد کشور را اجرایی کند. از طرف دیگر باید نظام قیمت گذاری و توزیع یارانه در کشور را اصلاح کند به عبارت دیگر اقتصاد ایران تنها تحت تاثیر تحریم ها نیست از این رو نباید برنامه های کشور را با محوریت تحریم ها اجرا کرد.