منطقه آزاد کیش گرچه در سال های دور قرار بود با دبی رقابت کند، اما در حال حاضر تنها به محلی برای درآمدزایی برخی تورهای داخلی بدل شده، بدون اینکه هیچ درآمد ارزی برای کشور داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، در سال های گذشته بسیاری از مسئولان دولتی آمار و ارقامی درباره رشد سرمایه گذاری در مناطق آزاد می دادند که نشان دهنده احتمال افزایش تولید و صادرات در این مناطق بود. اما حالا وقتی خوب بنگریم خواهیم دید که منطقه آزاد کیش فارغ از وضعیت اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت های منطقه ای برای قرار گیری در مسیر توسعه، همچنان به محملی برای تورهای تبلیغاتی داخلی بدل شده است و گویا تنها ماموریت و برنامه این منطقه آزاد، ریختن پول مردم در جیب تورهای گردشگری است. این در حالی که منطقه آزاد کیش قرار بود با کیش رقابت کند و به نوعی محلی برای جذب گردشگران خارجی و کسب درآمد ارزی باشد، اما ظاهرا حالا داستان کاملا متفاوت است و این منطقه به محلی برای فروش برندهای خارجی تبدیل شده است.

عضو کمیسون عمران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه منطقه آزاد کیش نسبت به ماموریتی که در ابتدا برای آن تعریف شده انحراف پیدا کرده است، گفت: این منطقه آزاد باید بتواند درآمد ارزی از طریق جذب گردشگری خارجی ایجاد کند، اما تاکنون موفق به دستیابی به این هدف نشده است و از طرف دیگر همچنان درگیر مسائل داخلی است.

عادل نجف زاده با بیان اینکه ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر از مناطق شرق آسیا برای ایران وجود دارد، افزود: ایران از تاریخ غنی برخوردار است که می تواند با تکیه بر آن گردشگران خارجی را جذب کند، از طرف دیگر در منطقه آزاد کیش قابلیت های برای کشتیرانی و رستوران و... وجود دارد که برای بسیاری از خارجی ها می تواند جذاب باشد و در شرایط کنونی از این مساله استفاده نمی شود.

چند وقت پیش سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد نسبت به زمین فروشی در برخی از این مناطق انتقاد کرده بود، هرچند بسیاری از مناطق آزاد تلاش می کنند این موضوع را به عدم داشتن اعتبارات یا درآمد کافی ربط دهند، اما از آنجایی که برخی از مدیران این مناطق برنامه ای ندارد، تلاش می کنند تا از ساده ترین راه ها برای گذراندن امورات و تامین اعتبارات جاری خود استفاده کنند.