رئیس انجمن ملی کشاورزی ایران تاکید کرد: فضای مجازی باعث هجمه قرار گرفتن صادرات شده است، اینکه چند سم در روسیه اعلام شده که تولیدکننده ها نباید این سموم استفاده نکنند مساله ای خیلی پیچیده ای نیست و به معنای آلودگی محصولات کشاورزی ایران هم نیست اما در فضای مجازی به گونه ای به مساله پرداخته شد که تبعاتی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایران داشت.

به گزارش مرور نیوز، رئیس انجمن ملی کشاورزی ایران درباره خبرهای ضد و نقیضی که درباره بازگشت محموله های صادراتی ایران از کشورهای همسایه منتشر می شود، گفت: این خبرها به غلط اطلاع رسانی می شود و واقعیت ها چیزهای دیگری است و بیشتر در فضای مجازی و... به صورت حواشی از رسانه های خارج نشین منتشر می شود که لطمه به اقتصاد کشاورزی و کشورمان می زند.

رضا نورانی درباره جزئیات بازگشت محموله فلفل های دلمه ای ایران از مرز روسیه تصریح کرد: خرداد ۱۴۰۰ نامه ای از روسیه به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال و در آن ابلاغ شده بود که بر مبنای آن در کشت محصولات تولیدی ایران باید از چند نوع سم استفاده نشود یا در صورت استفاده در زمان ارسال دارای گواهی سموم باقی مانده باشد، اما توسط سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان گلخانه ای کشور ابلاغ نشده بود و کشاورازن به دلیل عدم اطلاع از این ابلاغیه این مسائل را رعایت نکرده بودند از این رو فلفل های دلمه ای که در مرز داغستان بود و قرار بود وارد روسیه شودبرگشت خورد.

داستان فلفل های دلمه ای صادراتی

او افزود: طبق نامه ای که از قبل روس ها برای سازمان حفظ نباتات ارسال کرده بودند مقرر شده بود این مقررات از نوامبر امسال اجرایی شود، با این حال قبل از نوامبر امسال فلفل های دلمه ای ایران به روسیه رفته بود و زیر ذره بین آزمایشگاه ها قرار گرفته بود که هیچگونه مشکلی نداشتند، بنابراین اگر محموله اخیر فلفل دلمه ای ایران گواهی های باقی مانده سموم می داشت این بار هم برگشت نمی خورد.

رئیس انجمن ملی کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه فضای مجازی باعث هجمه قرار گرفتن صادرات شده است، تصریح کرد: اینکه چند سم در روسیه اعلام شده که تولیدکننده ها نباید این سموم استفاده نکنند مساله ای خیلی پیچیده ای نیست و به معنای آلودگی محصولات کشاورزی ایران هم نیست اما در فضای مجازی به گونه ای به مساله پرداخته شد که تبعاتی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایران داشت.

نورانی همچنین درباره خبرهایی که در رسانه ها و فضای مجازی برای برگشت کیوی ایران از هند منتشر شده بود، اظهار کرد: هند اعلام کرده که چند بار به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرده که در برخی محموله ها شپشک سفید وجود داشته اما سازمان نباتات پیگیر این موضوع نشده و کانتینری از کیوی ایران که به دبی صادر شده بود و از آنجا به هند رفته بود مشکل شپشک توت سفید داشته است، اما از آنجایی که تولید کیوی در دبی وجود ندارد خیلی به این مساله توجه نکرده بودند اما برای هندوستان که واردات محصولات متنوعی دارد این طور نیست بنابراین به این مساله پرداخته بودند و نکته ای که درباره آن وجود دارد این است که اگر کیوی ها سم خورده بودند چرا شپشک نداشتند؟ بنابراین مساله سمی بودن کیوی ها نبوده است.

شپشک توت سفید در برخی باغ های کیوی 

او افزود: این اواخر شپشک توت سفید در برخی باغ های کیوی دیده شده، اما این موضوع در رسانه های بین المللی اعلام شده که کیوی های ایران دارای باقی مانده سموم بوده، در شرایطی که این طور نیست و باغات کیوی ایران از سموم استفاده نمی کند مگر اینکه شپشک توت وجود داشته باشد که سازمان نباتات باید ورود کند و به باغات شمال رسیدگی می کرد که در این زمینه کم کاری داشته است.

رئیس انجمن ملی کشاورزی ایران همچنین درباره بازگشت محموله های سیب زمینی ایران از کشور همسایه، گفت: ازبک ها گفته بودند سیب زمینی شما مشکلی ندارد، اما از آنجایی که خاک بیش از اندازه در گونی سیب زمینی ها بوده استاندارد لازم را نداشته است، در واقع از آنجایی که در خاک یک آلودگی وجود دارد که به ریشه درختان و گیاهان آسیب وارد می کند هیاتی از ازبکستان چند وقت پیش به ایران آمدند و تفاهمنامه ای با اتاق بازرگانی امضا کردند که برای سیب زمینی های صادراتی به این کشوری خاک وجود نداشته باشد، اما این مساله رعایت نشده بود و یک محموله از مشهد قرار بود به ازبکستان صادرات شود که سازمان حفظ نباتات اجازه صادرات آن را نداده زیرا استانداردهای لازم را نداشته است. بنابراین موضوع برگشت خوردن محموله سیب زمینی ایران اصلا مطرح نبوده و در واقع بار از مبدا ایران صادرات نشده است.

نورانی با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی در صادرات محصولات کشاورزی گفت: در شرایط کنونی باید در تولید دقت بیشتری داشته باشیم تا علاوه بر ارتقای کیفیت، در بسته بندی هم دقت لازم انجام  شود.