در حالی که سالانه ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه ها نیاز است دولت تنها ۱۰ درصد را اختصاص داده و سازمان راهداری برای افزایش ایمنی مجبور شده اعتبارات داخلی را برای اجرای طرح های زودبازده بکار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، صنعت حمل و نقل جاده ای به دلیل اینکه حدود ۹۰ درصد از حجم مبادلات بار و مسافر را به خود اختصاص داده، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد از طرف دیگر در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که هزینه نگهداری بالایی دارند. در دنیا ۴ تا ۶ درصد از هزینه ساخت یک کیلومتر راه را به عنوان هزینه نگهداری آن در نظر می گیرند اما در ایران اعتبارات به شدت کم است و حتی اگر بخواهیم هزینه نگهداری جاده ها را با حداقل ۲ درصد در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی جاده های کشور اعتباری ۷۵ هزار میلیارد تومانی نیاز است؛ اما تقریبا به طور میانگین ۱۰ درصد از اعتبارات پرداخت می شود و این مساله ریسک حمل و نقل جاده ای را بالا برده و سازمان راهداری تلاش کرده در سال های اخیر بخشی از این نقصان را از طریق منابع داخلی رفع کرده اما این اعتبارات کافی نیست و از طرف دیگر از این رو سازمان راهداری به اقدامات کم‌هزینه زودبازده روی آورده و از انجام هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند، با این حال نوسازی ۱۶۷ هزار کامیون از محل صرفه جویی سوخت هنوز معطل مانده است.

تردد تانکرها هزینه نگهداری جاده ها را بالا می برد

در حال حاضر شهرهای جنوبی کشور به ویژه بوشهر به دلیل نزدیکی به منطقه عسلویه و تردد تانکرهای نفتی و... جاده ها بیشتر مورد آسیب قرر گرفته اند، از همین رو عبدالکریم اخترشناس معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان بوشهر با تاکید بر اینکه این استان ۴۴۰۰ کیلومتر انواع راه دارد و نگهداری آن به حداقل ۲۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد اما فقط ۱۰ درصد از این اعتبار اختصاص یافته است، گفت: با وجود اهمیت بالای محورهای مواصلاتی استان بوشهر برای حمل مشتقات نفتی و گاز کشور، اما  برای نگهداری راه‌ها اعتبار لازم اختصاص نمی یابد و با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. در حالی که تردد ماشین های سنگین و حمل سوخت بیشتر به این جاده ها آسیب می رساند.

او با بیان اینکه سازمان راهداری به تازگی اقدامات گسترده ای برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رفع مشکلات سال‌های گذشته انجام داده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل ارتفاع کم جاده بارندگی باعث شد تا در برخی مقاطع جاده ها به طول ۲ تا ۳ کیلومتر مسدود شوند و برای رفع مشکل و تسریع در تردد هموطنان، در محور ساحلی بوشهر-گناوه به طول ۸۸ کیلومتر دو دستگاه پل باکسی را اجرا کردیم  که پل اول به بهره‌برداری رسیده است.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای

بوشهر، یکی از استان‌هایی است که در زمان حاضر ۷۰ تا ۷۵ درصد از میعانات گازی کشور در عسلویه (پارس جنوبی) تولید و بخشی از این تولیدات از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابجا می‌شود، به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در این منطقه نقش و سهم بالای در تامین انرژی کشور دارد.

بر اساس اعلام  یک فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری با اشاره به فعالیت شرکت های حمل و نقل هوشمند در مناطق بوشهر گفت: در سال های اخیر حدود ۲ هزار میلیارد تومان در بخش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بوشهر سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در حال حاضر عمر ناوگان حمل و نقلی این شرکت به ۴ سال می رسد که تقریبا هم راستا با استانداردهای اتحادیه اروپاست و از آنجایی که ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به‌صورت هوشمند از طریق سامانه‌هایی مانند سپهتن رصد می‌‌شوند حوادث در این ناوگان وجود ندارد با این حال مسیر ارتباطی جم-عسلویه اصلا استاندارد نیست و به شدت به ناوگان آسیب می زند و ایمنی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 سید حمیدرضا علم مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر با تاکید بر اهمیت سیستم مانتیتورینگ رصد رفتار خودرو و راننده باشند، به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: یکی از مهمترین مطالبات سازمان راهداری ارتقای سیستم‌های هوشمند است، در حال حاضر نباید انتظار داشته باشیم که همه شرکت ها با یک چشم دیده شوند، زیرا برخی از آنها همچنان با حداقل استانداردها فعالیت دارند اما برخی نیز مانند همین ناوگان بوشهر به حداکثر ظرفیت هوشمندسازی رسیده است، حالا با توجه به اینکه هدف سازمان راهداری ارتقای ایمنی سفرهاست، به طور قطع از شرکت های هوشمند بیشتر حمایت خواهد کرد.

اهمیت تردد ناوگان استاندارد

همچنین مجید حاجیوند مدیر حمل‌ونقل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با تایید اینکه شرکت های غیر استانداردی هستند که در حمل سوخت فعالیت دارند، گفت: وقتی شرکت های غیر مجاز در حمل سوخت فعالیت دارند به دلیل اینکه ما نمی دانیم که ناوگان آنها استاندارد است یا خیر و اینکه آیا راننده ها توانایی لازم را دارند یا خیر! باعث شده ریسک تردد و جابه جایی سوخت بالا برود، در واقع سالانه حدود ۳ میلیون تن میعانات گازی و LPG از این منطقه به داخل کشور حمل‌ می‌شود، که حدود نیمی از این رقم یعنی ۱/۵ میلیون تن توسط شرکت‌هایی حمل می‌شود که مجوز ندارند و در واقع غیرمجاز هستند.

او افزود: به همین دلیل نظارت بر فعالیت ناوگان اهمیت ویژه ای دارد که در سال های اخیر افزایش یافته است. با این حال به سازمان بورس اطلاع داده ایم که شرکت‌های حمل و نقلی برای حمل از کارخانه ها باید مورد تایید راهداری و سازمان منطقه ویژه باشند.